fbpx

Не можеш да контролираш детето си. Можеш да контролираш себе си.

Не можеш да контролираш детето си. Можеш да контролираш само себе си.

“Защото така казах!”, „Не ми се слуша, просто действай!“, „Я не ми отговаряй!“, „Извини се веднага…“ и пр.. Всички сме поне чували, ако не даже израснали или дори използвали някои от тези родителски заповеди. Обикновено са последвани от изпълнение – не заради нещо друго – а заради огромното количество страх от последствия.

Този авторитарен стил родителство (за различните стилове можете да четете в статията ни: https://funtazia.bg/2021/11/09/koj-roditel-otglezhda-silno-nezavisimo-inteligentno-i-sotsialno-kompetentno-dete/ , според множество проучвания и изследвания – доказано възпитава деца, които лесно изпълняват заръките, но често страдат от тревожни и депресивни разтройства. Данните сочат, че отгледани така, децата показват по-често агресивно поведение към останалите, имат ниска самооценка, изпитват огромни затруднения в самоконтрола, тъй като рядко имат възможност да направят решение сами и да изпитат реални естествени последствия от тях. Не бива да е изненада за родителите – че тези деца са такива и проблемите заваляват един след друг – те просто отразяват модел, който им е бил даден.

Понякога този факт вбесява родителите, особено онези, които смятат, че контролът над всичко в семейството, е нещо, което зависи от тях и непременно трябва да се случи така, както са си го намислили. Най-честото притеснение – „Ами ако не мога да изконтролирам и командвам детето си, как да го накарам да ме чуе? “

Отговорът е: Връзка!

Когато децата се чувстват свързани с насродителите, обичани, подкрепени, те ще искат да слушат, чуват, да коолаборират с родителите си, защото за тях ще е ясно, че са от един отбор. Разбира се, тъй като това са деца, те ще изпитват търпението ни, границите ни, ще реагират несдържано и неочаквано, ще преиграват, ще ни игнорират  – и това е напълно нормална част от поведенческото развитие на всяко дете и е наша отговорност като родители да ги научим да навигират тези свои състояние и да градят нужните умения – в подходящите моменти за това.

Не се случва със спорадични разговори и работа върху тези умения. Случва се със създаването на навик за общуване по тези теми, случва се с наблюдение, което да ни даде максимално много информация за преживяванията на детето, за да знаем, кое е съществено за него и да намерим начина да го комуникираме с него.

Тъй като не е нужно да знаем тези неща и да се чувстваме виновни, че не ги знаем – съществуват полезни ресурси за социално-емоционално развитие , които да са в помощ на родителя при създаването на тази ВРЪЗКА с детето, като му дават основа – за въпросите, дискусиите, алтернативите, които може да обсъди със своето дете. (Можете да разгледате тези ресурси тук: https://funtazia.bg/emotionalintelligence/).

„Нивото на кооперативност, което родителите получават от децата си, обикновено е равно на дълбочината на връзката, която децата усещат с родителите си“. Пам Лео

В тези прости ежедневни примери за ситуации – ще видите, че възможностите за самоконтрол като родител, са в изборите, които винаги имаме….

  • Когато детето ви не иска да си изяде вечерята, можете да го заплашите с отнемане на привилегии, да го подкупите с привилегии.

НО!

  • … Можете и да се поинтересувате какво кара детето ви да не желае да се храни сега. Ако няма медицинска причина – най-често става дума за емоционален глад – глад за преживявания, който иска да бъде задоволен първо. Можете да помислите какво бихте могли да направите с детето си, наблюдавайте го – споделете време заедно. Поинтересувайте се от нещата, които му харесват и зареждат, които го оползотворяват. Дори те да ви се струват нелепи, неподходящи – поне за малко – споделете ги с него. Наблюдавайте реакциите му. Те променят ли се? Със сигурност, да…

Картите с емоции на Фънтазия вървят в комплект с 16 различни игри учещи ни ПЪРВО на наблюдението един към друг. Създадени са за децата, но винаги за работа заедно с родителя… Защото уроците, които вплетохме във всяка игра – са уроци първо за родителя. Първо да научат него на това съществено наблюдение, без което да продължи напред във възпитанието на социално-емоционални умения за своето дете – би било просто невъзможно.

Карти с емоции за деца, родители, учители
  • Когато детето ви се е скарало и обидило някого в училище – можете да го накажете и лишите от социални контакти за седмица…

Но!

 – Можете да проявите любопитство и емпатия да разберете какво се е случило. Да разберете как се е почувствало детето ви преди да обиди някого? Защо? Какви причини е имало?

Играта на ФЪНтазия (Вижте повече за нея тук) е базирана на методика, която дава на родителя необходимия набор от въпроси в точно такива казуси… Когато нещата не са се развили според очакванията ни. За всеки родител е трудно да се сети откъде да започне, когато се е случило нещо проблемно. Тук – в различни нива – ще може да изговорите всяка от важните точки на една такава ситуация, като в последното ниво – ще потърсите заедно варианти за действие в подобни ситуации занапред.

Вижте видео по темата:

Да изградим навика у нашите деца, да търсят решения непрекъснато – е най-ценното нещо, на което можем да ги научим.

  • Когато детето ви е дълго време на устройство – можете да го заклеймите, че е част от новото поколение, което само от това се вълнува, да заклеймите интересите му и  да му ограничите времето с устройството.

Но!

  •  Можете да проявите интерес към това, което представлява интерес за вашето дете:

„Коя е тази игра? Какво ти харесва в нея? Това ли ти носи удоволствие като я играеш? Когато бях малък – аз играх на… искаш ли да ти разкажа… ?Искаш ли сега да ми обясниш как се играе тази игра и да поиграем заедно на нея? Някой път аз ще те науча на игарата от моето детство.“

  • Когато детето ви претърпи провал, можете да се засрамите, да го обвините, да го упрекнете, че не е слушало достатъчно съветите ви, да го сравните с другите, които са постигнали повече….

НО!

  • …Можете да го успокоите, уверявайки го, че успехите, както и провалите са временни. Важно е усилието, което постоянно полагаме, за да постигаме резултати. Защото не в резултатите е щастието – в усещането, че правим нещо смислено. И че сме подкрепени. Можем да подкрепим това дете – че то е подкрепено от своите родители, докато не спира да полага усилия, да се бори, то има нас за свой партньор и приятел по нелекия път на порастването.

Още много примери могат да бъдат дадени за алтернативи.

Именно настолната игра Фънтазия – е ресурсът, който тук препоръчваме на самите родители да използват, за да откриват своите собствени алтернативи…

Защото…

Три неща са много важни за връзката – дете и родител… :

Първо – колкото и прекрасен да е един ресурс за социално-емоционално изучаване – ако вие го купите и го оставите на детето си, очаквайки то да се научи да го използва – това няма да създаде тази магическа и толкова необходима за отглеждането на едно дете Връзка между него и родителя. Всеки такъв ресурс е създаден – за да работите ЗАЕДНО – защото ученето на социално – емоционални умения е двупосочен процес. Вие не сядате да учите детето на нещо – вие отделяте времеза да учите взаимно един от друг. Както детето ви не се е родило да бъде възпитано с различни умения на възрастен – така и ние като родители – не сме се родили готови да бъдем родители…Процесът е взаимен. Помнете това.

Второ: – Всеки ресурс за социално-емоционално изучаване – е само начало на вашата осъзната и отговорна работа по възпитанието на вашето дете. Той има за цел да ви даде посоките, механизмите…и да ви покаже, че всяко нещо в съвместния ви живот – е ресурс за социално-емоционално развитие. Например – четенето на книга ( Вижте статията: Деца, които мислят и разсъждават – как да го постигнем? ), или гледането на филм, или спомен, снимка, човек, който срещате, преживяване , което имате. Всичко това са ресурсите ви за изграждане на тези житейски умения у вашите деца.

Трето: Ако измиете зъбите си веднъж – те няма да бъдат бели след седмица и съвсем скоро ще се развалят. Защото грижата за зъбите изисква навик. Същото важи за грижата за емоционалното израстване на вашите деца и вас – като родители. Да изиграете веднъж някоя от игрите за социално-емоционално развитие, да зададете веднъж въпросите, нужни за разрешаването на казус, да научите зоните за емоционални състояния (прочетете за тях в статията за барометър на емоциите), да попълните веднъж Дневник на емоциите ( Изтеглете безплатно от тук) – ефектът ще бъде като да измиете зъбите си веднъж и да очаквате те да растат здрави в следващите години…. Никакъв. Ако се случва от време на време… резултатите ще бъдат хаотични, нетрайни и съмнителни. За истински резултати – ви е нужен навик, отдаденост – отговорност.

Ако все пак мислите, че имате нужда от подкрепа в изграждането на тази връзка между вас и детето ви – можете да запазите част за професионална консултация с Полина Коцева – единствения акредитиран в България специалист социално-емоционално развитие, в помощ на родители, учители и деца. (https://funtazia.bg/konsultatsii-polina-kotseva-emotsionalna-inteligentnost/). Телефон за връзка – 0885217714.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Бързи препратки:


Вашият профил в сайта: