Темата за емоционалната интелигентност е една от най-ключовите в съвременната психология и педагогика.
През последните месеци ви запознахме с Барометъра на емоции, по който децата могат да работят с психолози и преподаватели върху четирите зони (червена зона, жълта зона, зелена зона и синя зона) по подхода RULER.
Както вероятно знаете, FUNтазия е първата организация в България, която разработва авторски ресурси на български език, базирани на съвременните методи за работа относно развитието на EQ (емоционална интелигентност) при деца от най-ранна възраст. Методите, които по този начин популяризираме в страната ни са научни методи, базирани на дългогодишни проучвания от професионални изследователи към изследователските институти към Йейл и Станфорд. В тази връзка нашата цел е да помогнем на родителите от България да работят над емоционалната интелигентност на своите деца.
Родителите имат потребността да превърнат разговорите за емоционалното състояние на децата си в навик, също както миенето на зъбките и ръцете. Емоционалния свят на детето е нещо, за което родителите са пряко отговорни и в днешното съвремие родителите, работещи над емоционалната интелигентност могат да постигнат много позитивен напредък за децата си.
Това е приятен и удобен начин за всяко дете лесно да сподели как се чувства в даден момент. Дневникът може да се представи на детето като игрова активност – то трябва да сподели как се чувства като нарисува своето лице и евентуално направи рисунки в останалите празни полета.
Не е нужно детето да знае да чете, защото Дневникът трябва да бъде използван от детето заедно с родител, роднина, педагог или психолог.
Самият ресурс можете да принтирате на черно-бял или цветен принтер. Той бланка е във формат А4 (голям лист) и може да разгледате или принтирате през всяко устройство.
Съхранявайте всички попълнени бланки в папка, която всъщност е „Дневник на Емоциите“ на вашето дете.
Ако не желаете да използвате предоставената бланка – можете да я използвате като ръководство и да зададете въпросите на детето, които то да нарисува върху бели листи.
Въпросите и елементите от бланката са базирани на подхода RULER, изработен от експерти в сферата на психологията и специално EQ (emotional intelligence) от Изследователския институт към Университета в Йейл.
Организацията ни изработи тази бланка като част от дейностите по програмата за интеграция на EQ подходите, разработени от експертите в Йейл.
Дейността около попълване и обогатяване на „Дневник на Емоциите“ при децата е важна и осъзната от специалисти и родители в Европа, САЩ и Русия. У нас приложението на подобни дейности започна по-късно и сме много щастливи и развълнувани, че имаме шанса да създадем този ресурс за вас, и да го предоставим безплатно на българските родители!
Причините са безброй, вероятно се досещате за тях, но все пак ще ви напомним за няколкото най-важни:
Основната идея един родител да води дневник на Емоциите е евентуална (по желание на самия родител) консултация с психолог, особено ако е специалист, практикуващ методите за развитие на EQ при децата. Подобен дневник е безценен източник на информация за всеки професионалист и ще му спести много време и трудности около опознаването на детето.
Не си позволявайте да тълкувате резултатите в Дневника на вашето дете – определено е удачно да оставите това да бъде извършено от професионалисти. Ако имате притеснения или виждате повтарящ се проблем – винаги се обръщайте към професионален експерт и не тълкувайте сами данните в Дневника на Емоциите! Своеволното непрофесионално тълкувание на информацията от Дневника може да доведе до проблеми при детето и вашите отношения с него, които да повлияят неприятно в бъдеще.
Ако имате желание да се обърнете към психолог, който да ви даде професионално мнение за вашето дете – може да се свържете с нас, за да ви предоставим листа с контакти на психолози, които поддържат контакт с нас относно темите за EQ при децата.
Дневник могат да водят и педагозите и възпитатели от ясли, детски градини и начално училище, както и педагогическите съветници.
Бланката, която ви предоставяме безплатно се използва в подобен вид от педагози, психолози, педагогически съветници и специалисти в ДПС, но в този й вариант е адаптирана така, че да е приятна за попълване от вас и детето. Опитвайте се да се придържате към нея според инструкциите по-долу:
Както виждате – трета и четвърта точка от обясненията по-горе са много съществени и взаимно обвързани. И двете се отнасят до възможността детето да усвои лични регулаторни практики, с които не да подтиска своите чувства, а напротив – да ги изрази по начин, по който да се почувства по-добре в дългосрочен план. Затова подходът RULER и други EQ подходи, акцентират над простото правило (изяснено в статиите за Мета-момент в нашия сайт):
Спри! Погледни се отстрани! Помисли как трябва да реагираш така, че да покажеш най-доброто си „аз“!
Идеята е не толкова да задълбаем пред детето върху темата, че ако то не умее да регулира емоциите си в тежки емоционални ситуации – те ще контролират него, образно казано, с което може да изпадне в по-тежко и дискомфортно емоционално състояние. По-скоро идеята е да му споделим, че ако си даде време да осъзнае ситуацията, себе си и околните – в това време то ще си подари спокойствие и възможност да помисли, с което регулирането на емоциите и чувствата ще се случи от самосебе си, посредством негови индивидуални механизми.
© 2015-2022 FUNtazia International Limited. All Rights Reserved!
Тел: 0885217714
[…] Дневник на емоциите – как да го използвам и какво ми … […]
[…] всички тези случаи, полезно би било да водите дневник на емоциите на своето дете/ или на вашите ученици. Превръщането в […]
[…] тях са безплатни и напълно достъпни в интернет – като Дневника на Емоциите, като Песничките за запознаването с различните зони […]
[…] на децата бланката с „Дневник на емоциите“ и ги помолете да напишат или нарисуват такива свои […]
[…] „Дневникът на Емоциите“ (кликнете тук) – приятна за попълване бланка, в която детето може да нарисува или опише своите емоции по приятен начин. Навиците за споделяне освобождават емоционалния стрес и са много полезни за всяко дете – чрез „Дневникът“ това се превръща в интересна и приятна ежедневна игра. […]
[…] „Дневникът на Емоциите“ (кликнете тук) – приятна за попълване бланка, в която детето може да нарисува или опише своите емоции по приятен начин. Навиците за споделяне освобождават емоционалния стрес и са много полезни за всяко дете – чрез „Дневника“ това се превръща в интересна и приятна ежедневна игра. […]
[…] Вижте статията за подробното използване на Дневника на емоциите и ползите от него – ето тук. […]
[…] Дайте възможност на детето да попълва Дневник на своите емоции […]
[…] за барометър на емоциите), да попълните веднъж Дневник на емоциите ( Изтеглете безплатно от тук) – ефектът ще бъде като […]