При невъзможност да регулират емоционалните си състояния, децата вземат необмислени импулсивни решения, което може да доведе до проблеми и тежки последствия. Децата и юношите реагират с агресия, депресия, потиснатост, липса на концентрация, загуба на мотивация, липса на воля, изолация, зависимости, трудна адаптация и др. негативни ефекти, които да са белег в развитието на детето като личност през целия му живот.
Когато детето има проблем – играйте заедно играта. В нея този проблем става център на цялата игра. В края й заедно ще създадете една или повече стратегии за бъдещ успех и решение на проблема.
Детето ще е по-уверено, че има вариант за действие, с което може да постигне успех – вариант, който сте открили заедно чрез играта.
Понякога детето може да не желае да споделя за проблема си чрез играта – в тези случаи Вие може да влезете в ролята на споделящия и да споделите аналогичен проблем от вашия живот. В изследванията ни установихме, че е достатъчно дори само детето да слуша (да е набюдател, без да бъде участник), за да си извади нужните изводи от играта и да ги приложи на практика.
„Продуктът“ на емоционалната интелигентност е човек да умее да регулира емоциите си така, че да не взема импулсивни деструктивни решения – да има повече воля, да вижда перспективите, да изгражда здравословни навици, да има самоосъзнатост, емпатия и пр. „Продуктът“ на социалните умения и компетенции е човек да умее да подбира хората, с които да има конструктивни взаимоотношения, да развива екипност, да има социална осведоменост и пр.
Участието в играта дава възможност на всички играчи да развиват емоционалните, когнитивните и социалните си умения – учейки се един от друг, помагайки си един на друг и търсейки заедно решения на проблемите.