Методът „FUNTAZIA“ включва образователни подходи за развитие на емоционална интелигентност и социални умения при деца от ранна възраст с помощта на родители, близки, педагози и други, работещи по детското развитие.
Основните стълбове на методa са:
- Наблюдение – наблюдение на детето в неговите социуми с цел да бъдат изяснени неговите специфични нужди относно емоционално и социално развитие. Разглеждаме всяко дете като отделна индивидуалност, която има специфични индивидуални потребности относно своята социална осведоменост, себепознание, управление на взаимоотношенията и саморегулиране по отношение на емоционални състояния и общуване.
- Картотекиране – в процеса на наблюдение, посредством специализирани ресурси, се прави картотекиране с цел да се опишат промените в когнитивните и поведенческите изменения при детето. Картотекирането е полезно за по-адекватно планиране на бъдещата работа с детето. Също така е възможност за дискусия и консултиране с трети лица – специалисти в детското развитие.
- Споделяне – споделянето поражда нужното ниво на доверие във връзката с детето. Общуването и дискутирането на причинно-следствените връзки с детето са важна част от работата. Споделянето не е едностранно действие – детето споделя с нас, но и ние споделяме с детето и помежду си. Обратната връзка, споделяна периодично между всички участници в развитието, възпитанието и израстването на детето – е важна предпоставка за успех в работата с детето.
- Колаборация – детето не може да работи по развитие на собствените си социални и емоционални умения и компетенции ако авторитетите в неговия живот също не работят по това развитие. Колаборацията между родителите на детето, близките на детето, учителите и др., които се грижат за него – е предпоставка за по-добро координиране и по-ясно откриване на посоките, в които да се работи с детето успешно и качествено.