След като сте преминали и отработили добре първите стъпки в работата с Барометъра, можете да задълбочите с разширяване познанията за различните видове емоции във всеки от четирите цвята.
Нека е постепенно, за да е възможно внимателно да се обърне внимание на близки по същността си емоционални състояния – като се направят разликите между тях.
Освен натрупването на познание за начина, по който се наричат – Да може да се разсъждава върху тях, да бъдат добре осмислени и да се търсят причинно-следствените връзки за провокирането им, с какво могат да ни бъдат полезни, също така и начините за излизането от тях. Това е целта на работата с барометъра.
Разярен, раздразнен, стресиран, нервен, шокиран.
Примерни въпроси:
Подобни дискусии помагат за идентифицирането на типа емоция и правилното и назоваване и разбиране. Една игра с имитиране – на пръв поглед е елементарна, но в нея се добива способността за изразяване на емоция правилно- както и в последствие за правилното идентифициране на емоцията у другите хора.
Нека децата сами стигат до извода, че подобни емоции са с голям разход на енергия, следствие задаването на насочващи въпроси. С напредването им, ще добият навика сами да се питат и да разсъждават над всяко емоционално състояние.
Съвет към учителя и родителя:
Когато децата научат кои са емоциите от червената зона, е важно да им обясним, че всички емоционални състояния са нещо нормално. Разбира се, винаги се стремим да изведем децата от червената зона възможно най-бързо, но е важно да разберат, че всички имаме червени емоции и че има ефективни начини да покажем тези червени емоции в учебна среда – детска градина, училище, университет.
Например: Децата могат да добият навика да казват, когато са разгневени „Ядосан съм“ – и да потърсят кратко усамотение, да стискат стрес топка, да поемат няколко дълбоки вдишвания, да прегърнат учителя си, или родителя си.
С напредване в изучаването на емоциите от червената зона, трябва да запознаем децата, че това е зоната например на ораторите. Когато сме в състояние от червената зона можем да използваме цялата енергия, за да аргументираме пламенно, нещо, в което силно вярваме. Високото количество енергия ни помага да се мобилизираме и да свършим неща, за които не сме намирали време и сили преди. Силното неприятно усещане може да бъде възприемано като своебразно предизвикателство към откриване на решения на проблеми, които само сме набелязвали, че съществуват. Червената зона – може да е мотиватор за разрешаване на казуси, върху, които не сме били в състояние да действаме по-рано.
Обсъдете с децата възможни начини да се освободят от влиянието на червената зона по-бързо, с цел да спестят енергия и сили за по-продуктивни емоции.
За да излезеш от червената зона, можеш например да:
Важно е да помагаме на децата да добият навика да прилагат тези техники за справяне с емоциите. Упражнения в състояние, в което те са извън силен емоционален заряд – са препоръчителни.
Комбинирането на заниманията за EQ с музика, песни, музикални инструменти е изключително ефективно. Например, подходящи музикални инструменти за червената зона са ударните – барабани, цимбали, перкусии. Можем да позволим на децата да ползват тези инструменти с цел да демонстрират чрез тях червени емоции.
Практикувайте изразяване на червените емоции с движения – на тялото, главата, лицето. Движенията са резки, отсечени. Тялото в червената зона може да има стиснати на юмрук ръце, силно сърцебиене, кръстосани ръце и крака, тропане с крака, ръкомахане.
Гласът е важен за всяка емоция. При тези от спектъра на червеното – той е силен, говорът може да е бърз, може да има крещене.
Използвайте упражнения с дишане, за успокояване на тялото след всяко упражнение в червената зона.
Виж още:
Барометър на Емоциите – Етап втори: Синя зона
Подходящ музикален ресурс към урока:
FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл.
Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ .
© 2015-2019 FUNтазия Тел: 0885217714 • E-mail: info@funtazia.bg
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
[…] Втори етап от работата с барометъра: Червена зона […]
[…] Барометър на емоциите – Червена зона […]
[…] Уверете се, че сте прочели информацията за мета-момента от тук и от тук, както и, че имате отпечатано копие или копия на безплатния ресурс (изтеглете го от тук), който сме адаптирали по методиката RULER. Този ресурс е във формат А4 (голям лист) и може да се разпечата лесно на всеки принтер или копирна машина. Може да се покаже и на мултимедиен проектор. Той представя „Барометъра на емоциите“ (научете повече за него тук) и мета-момента в Червената зона от Барометъра (повече за тази зона четете тук). […]
[…] Направете си дискусии по указанията, публикувани в тази статия. […]
[…] Например ако играчът е бил гневен – това е в червената зона. Ако е бил тъжен – това е в синята и т.н.След това […]
[…] на емоциите“ – ще ги откриете тук, тук, тук, тук, тук и […]