Барометърът на емоциите – етап втори: урок за Червената зона
Втори етап от работата с Барометъра на емоциите
След като сте преминали и отработили добре първите стъпки в работата с Барометъра, можете да задълбочите с разширяване познанията за различните видове емоции във всеки от четирите цвята.
Нека е постепенно, за да е възможно внимателно да се обърне внимание на близки по същността си емоционални състояния – като се направят разликите между тях.
Освен натрупването на познание за начина, по който се наричат – Да може да се разсъждава върху тях, да бъдат добре осмислени и да се търсят причинно-следствените връзки за провокирането им, с какво могат да ни бъдат полезни, също така и начините за излизането от тях. Това е целта на работата с барометъра.
Примерен урок за
Червена зона – Когато се чувстваш:
Разярен, раздразнен, стресиран, нервен, шокиран.
Обяснете значението на всяко ново състояние, което въведете в обучителния процес. Направете и обяснете разликите между тях. Не бързайте с въвеждането на нови понятия – нека е сигурно, че няма неясноти и объркване по въведените, преди да продължите напред.
Говорейки за емоционални състояния от червената зона – не пропускайте да обяснявате – Червената зона на емоциите е свързана с ГОЛЯМ разход на енергия и силно чувство на неудовлетвореност. Тези състояния са неприятни и силно изтощителни.
Опитайте се да докажете това твърдение с всяка една от въведените емоции. Направете дискусия.
Примерни въпроси:
Какво означава да съм разярен?
Можем ли да направим разярена физиономия? Как изглежда един разярен човек?
Когато съм разярен – това приятно или неприятно чувство е?
Имам ли много енергия, когато съм разярен?
Кога за последно бях разярен?/ Мога ли да разкажа история в която съм бил разярен?
Сещам ли се за случай, в който някой друг е бил разярен?
Подобни дискусии помагат за идентифицирането на типа емоция и правилното и назоваване и разбиране. Една игра с имитиране – на пръв поглед е елементарна, но в нея се добива способността за изразяване на емоция правилно- както и в последствие за правилното идентифициране на емоцията у другите хора.
Нека децата сами стигат до извода, че подобни емоции са с голям разход на енергия, следствие задаването на насочващи въпроси. С напредването им, ще добият навика сами да се питат и да разсъждават над всяко емоционално състояние.
Какво ни дава Червената зона?
Съвет към учителя и родителя:
Когато децата научат кои са емоциите от червената зона, е важно да им обясним, че всички емоционални състояния са нещо нормално. Разбира се, винаги се стремим да изведем децата от червената зона възможно най-бързо, но е важно да разберат, че всички имаме червени емоции и че има ефективни начини да покажем тези червени емоции в учебна среда – детска градина, училище, университет.
Например: Децата могат да добият навика да казват, когато са разгневени „Ядосан съм“ – и да потърсят кратко усамотение, да стискат стрес топка, да поемат няколко дълбоки вдишвания, да прегърнат учителя си, или родителя си.
С напредване в изучаването на емоциите от червената зона, трябва да запознаем децата, че това е зоната например на ораторите. Когато сме в състояние от червената зона можем да използваме цялата енергия, за да аргументираме пламенно, нещо, в което силно вярваме. Високото количество енергия ни помага да се мобилизираме и да свършим неща, за които не сме намирали време и сили преди. Силното неприятно усещане може да бъде възприемано като своебразно предизвикателство към откриване на решения на проблеми, които само сме набелязвали, че съществуват. Червената зона – може да е мотиватор за разрешаване на казуси, върху, които не сме били в състояние да действаме по-рано.
Начини да излезеш от червената зона
Обсъдете с децата възможни начини да се освободят от влиянието на червената зона по-бързо, с цел да спестят енергия и сили за по-продуктивни емоции.
За да излезеш от червената зона, можеш например да:
Опиташ да си направиш разходка на спокойствие.
Да слушаш любима музика
Да поемеш няколко пъти дълбоко дъх
Да използваш техниката на себеговоренето : „Това е само малка част от деня ми, но тя не е определя деня ми“
Ако има някой друг, който е с теб в момента на влиузането ти в червената зона – отдели си време да помислиш за начина, по който той се чувства в момента, когато ти си червен.
Важно е да помагаме на децата да добият навика да прилагат тези техники за справяне с емоциите. Упражнения в състояние, в което те са извън силен емоционален заряд – са препоръчителни.
Музика и движения, съпътстващи урока в червената зона
Комбинирането на заниманията за EQ с музика, песни, музикални инструменти е изключително ефективно. Например, подходящи музикални инструменти за червената зона са ударните – барабани, цимбали, перкусии. Можем да позволим на децата да ползват тези инструменти с цел да демонстрират чрез тях червени емоции.
Практикувайте изразяване на червените емоции с движения – на тялото, главата, лицето. Движенията са резки, отсечени. Тялото в червената зона може да има стиснати на юмрук ръце, силно сърцебиене, кръстосани ръце и крака, тропане с крака, ръкомахане.
Гласът е важен за всяка емоция. При тези от спектъра на червеното – той е силен, говорът може да е бърз, може да има крещене.
Не забравяйте!
Използвайте упражнения с дишане, за успокояване на тялото след всяко упражнение в червената зона.
От къде да намерите материали за работа върху развиването на Емоционална интелигентност EQ?
FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл.
Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ .
[…] Уверете се, че сте прочели информацията за мета-момента от тук и от тук, както и, че имате отпечатано копие или копия на безплатния ресурс (изтеглете го от тук), който сме адаптирали по методиката RULER. Този ресурс е във формат А4 (голям лист) и може да се разпечата лесно на всеки принтер или копирна машина. Може да се покаже и на мултимедиен проектор. Той представя „Барометъра на емоциите“ (научете повече за него тук) и мета-момента в Червената зона от Барометъра (повече за тази зона четете тук). […]
[…] Втори етап от работата с барометъра: Червена зона […]
[…] Барометър на емоциите – Червена зона […]
[…] Уверете се, че сте прочели информацията за мета-момента от тук и от тук, както и, че имате отпечатано копие или копия на безплатния ресурс (изтеглете го от тук), който сме адаптирали по методиката RULER. Този ресурс е във формат А4 (голям лист) и може да се разпечата лесно на всеки принтер или копирна машина. Може да се покаже и на мултимедиен проектор. Той представя „Барометъра на емоциите“ (научете повече за него тук) и мета-момента в Червената зона от Барометъра (повече за тази зона четете тук). […]
[…] Направете си дискусии по указанията, публикувани в тази статия. […]
[…] Например ако играчът е бил гневен – това е в червената зона. Ако е бил тъжен – това е в синята и т.н.След това […]
[…] на емоциите“ – ще ги откриете тук, тук, тук, тук, тук и […]