На Втората поред Национална Конференция за социално и емоционално изучаване, организирана от FUNтазия, говорихме, че СЕИ трябва да премине на следващо ниво. От спорадични практики в образователния процес, които се случват с неясна честота и ефективността им трудно може да бъде измерена, споделихме важността СЕИ да се превърне в част от образователния процес, която обхваща не просто една дисциплина, а всички дисциплини. Социално-емоционалното изучаване да влезе като модел на общуване, да се превърне в климат, да обхване всички важни участници, да стане част от академичния процес. (Вижте видео по темата тук.)
Важни елементи на интеграцията на СЕИ с мисъл за детското развитие
Фреймуорка на CASEL възприема системен подход, който подчертава значението на установяването на Равнопоставеност в средата за обучение и координиране на практиките, касаещи класни стаи, училища, семейства и общности, за да се подобри социалното, емоционалното и академичното обучение на всички ученици.
Качественото прилагане на добре проектирани, основани на доказателства (evidence based) програми и практики в класната стая е основополагащ елемент за ефективното СЕИ.
Когато говорим за колаборативната ни работа по интеграция на СЕИ, трябва да се има предвид колаборация на практика. Не само на думи, обещания и проекти. CASEL твърдят, че е най-полезно да се интегрира СЕИ в академичните учебни програми и цялостната култура на училището, в по-широкия контекст на училищните практики и политики и чрез непрекъснато сътрудничество със семейства и обществени организации. Тези координирани усилия трябва да насърчават свободата на младежкия глас, тяхното съдействие и ангажираност в темата, да създава подкрепящ безопасен климат в класната стая и училищата и условия за такъв, дисциплина, да повишават компетентността на СЕИ за възрастните, като всичко това се случва през насърчаване ефективните партньорства със семействата и общността. (Третата Конференция за Социално-емоционално изучаване посветихме изцяло на Семействата и подкрепата на родителя в справяне с ежедневните предизвикателства. Вижте повече информация тук или се регистрирайте за участие. )
http://www.socialemotionalskills.eu
Социално-емоционалното изучаване е преди всичко отговорност, самодисциплина, отдаденост и човечност. Директорите и педагозите, които разбират важността на СЕИ би трябвало да са ръководени от тези ценности. Само и единствено тогава СЕИ може да съществува в чистата си форма, онази, която дава ефективност и действително променя средата в такава, която подкрепя децата в израстването им.
СЕИ не е надпревара за спечелване на проекти и спечеленият проект на тема СЕИ – не означава интеграция. За жалост – едни отпуснати средства за прилагане на методики по социално-емоционално изучаване – далеч не значат, че вече имаме СЕИ в учебното си заведение. Това означава единствено, че в ръцете са ви дадени средства, което ви прави силно отговорни пред децата на Съвремието да ги подготвите за … Реалността.
СЕИ е процес, който се надгражда непрекъснато и изисква постоянство, целенасоченост, търсене, изследване, проучване… отговорност, взаимна подкрепа.
Участниците в СЕИ да бъдат еднакво въвлечени в процеса
Родители – семейна среда, роднини (Тази година Националната Конференция за социално-емоционално развитие – посветихме изцяло в подкрепа на родителя и справянето с ежедневните предизвикателства в семейството. Вижте повече информация – тук. )
Педагози – учебна среда, педагогичски съветник, ресурсен преподавател, директор и пр…
Деца – Клас, випуск, приятели, други социуми.
Елементите от Модела на FUNтазия – да бъдат едновременно и адекватно прилагани
Защо социално-емоционалното изучаване започва от ВЪЗРАСТНИТЕ?
Ако родителят не работи върху своите социално-емоционални умения, ако учителят не работи върху своите.. те не са в състояние да осъществят наблюдение над децата. Картотекирането е невъзможно без наблюдение. Споделянето и колаборацията вече са съвсем непостижими – при отсъствието на първите два елемента от модела.
Можете да участвате в Третата Национална Конференция за социално-емоционално развитие, посветена изцяло на родителите, подкрепа от специалисти за семействата, практически начини за справяне с проблемни поведения. Вижте повече информация тук.
ПРИМЕР:
Много често, ако учителят откаже да наблюдава реакциите на родителят, когато говори за проблем на детето, това може да създаде конфликт в отношенията между тях и детето да е потърпевшо.
Вашият коментар