В началото на работата по тази съществена част от RULER подхода, осъзнаването действително може да е по-трудно, дори натоварващо. Ако това се случва опитайте да разделите преподаваната материя на по-разбираеми и лесни за възприемане части. Това задължително ще помогне.
Например: Стъпка 1 от мета-момента, в която нещо се случва и ние „разпознаваме червените чувства„, може да отнеме 3, 4 или повече урока, докато бъде наистина разбрана.
Използвайте тази стъпка, за да дискутирате подробно:
Ако е необходимо – посветете урок на всяка от дискусиите.
Същото може да направите с останалите стъпки от мета-момента.
Много деца, ученици, дори възрастни може никога да не са разсъждавали по темата за тяхното „най-добро АЗ“. Някои могат да изпитват затруднения със самата концепция за това.
Ако имате такъв случай, излючително полезно е да използвате в уроците/дискусиите си – модел на поведение. Нека децата да изберат различни модели на поведение от своя собствен живот.
Например: Ако работите по мета-момент, за справяне с гнева – децата/учениците могат да помислят и изберат някого, когото познават добре и са виждали, че се справя ефективно с гнева.
Задавайте въпроси, направете дискусия,
Това упражнение може да бъде направено с всяко от чувствата от барометъра на емоциите. По този начин децата/учениците могат да развият своето Най-добро Аз, мислейки, разсъждавайки и анализирайки поведенията на хора в техните животи, които те уважават и, на които се възхищават.
По-малките деца могат да схванат идеята за Най-добро АЗ, като мислят за човек, към когото имат респект, който винаги прави добри избори. По-големите могат да изберат дори и фикционален герой – Супермен, Батман – но може и да родител, роднина, приятел, учител – някой, който те смятат, че би могъл да се справи отлично с проблемната ситуация.
Ще бъде много полезно ако попитате децата/учениците как техния модел на поведение би искалте да се справят със ситуацията. Повечето деца имат прекрасно усещане за ИДЕАЛНО ПОВЕДЕНИЕи знаят чудесно какво техните родители и по-възрастните изискват и очакват от тях.
Използвайте въпроси като:
Важно е да помните, че без значение колко прекрасен е процесът на Мета-момента за повечето хора, някои няма да имат желание да навлязат в процес, който е толкова социален. Хора, деца, ученици, които изначално са приели по-антисоциално поведение – не биха приели за ефективна практиката на мета-момента. Поне не и веднага.
За някои хора е по-лесно да останат агресивни. Да действат агресивно. Те разбират, че останалите се страхуват от агресивното поведение – за това са приели такъв модел за постигане на целите си. Обикновени такива хора/деца, не са отделили време за размисъл, никога не са били подтиквани към това да помислят дали този начин на поведение би бил ефективен в техните дългосрочни цели.
В тези случаи, попитайте децата/учениците различни въпроси относно тяхната удовлетвореност от живота, който имат в момента. Това може да е ключова към промяна на тяхното мислене в по-ефективна посока:
Размисъл по зададените въпроси и обстойни дискусии по темата би било от полза да помогнете на човек, с подобна натура да преосмисли използването на мета-момента като добра техника за справяне с деструктивните емоции. Така или иначе – съществено е да кажем, че винаги ще има хора/деца, които не обичат и нямат желание да работят над себе си.
СЪВЕТ КЪМ УЧИТЕЛЯ:
Ако имате дете, което е с изразено агресивно поведение, използвайте дневника на емоциите, за да проследите честотата и моментите на появата им. Ако поведението персистира, въпреки проведените дискусии и разговори с него и налице са вече няколко резултата от дневника на емоциите (Имайте предвид, че отказът от попълване на този дневник също е сериозен сигнал) – Обърнете се към родителя, споделете вашата обратна връзка и насочете родителя към съвет от професионалист-психолог.
Някои деца или родители, могат да сметнат, че прилагането на мета-момента в напрегнати ситуации – е своебразно бягство от ситуацията и прави тях или децата им да изглеждат отстъпчиви.
Важно е да бъде много ясно обяснено в концепцията на мета-момента, че неговата цел не е да бъдем мили на всяка цена. Неговата основна цел е да помогне на прилагащия го да взаимодейства със ситуация в съответствие със своето „най-добро АЗ“.
Децата трябва да са добре запознати, че много често прилагането на мета-момент – означава да отстояваме позицията си и да не позволяваме на другите да се възползват от нас.
Обяснете за други възможни случаи на прилагането му – като тези например, в които мета-момент – е да установим граници, показвайки на някого, че поведението му не е приемливо.
Конкретно и ясно трябва да бъде обяснена идеята на мета-момента – като процес, който ни позволява да разрешаваме възникнали проблеми на най-високото възможно ниво, така, че да бъдем способни да вземаме най-добрите и ефективни решения спрямо нашето поведение.
Във всички тези случаи, полезно би било да водите дневник на емоциите на своето дете/ или на вашите ученици. Превръщането в навик на дискусиите и разговорите относно раличните емоционални състояния, преживявания, причините за тях и начините да излезем от тях, би подсилило връзката помежду ви, доверието между вас и способността на детето да изразява, правилно да назовава и свободно да говори за своите емоции. В резултат, на което регулирането им би дошло от само себе си – като естествено продължение на размишляването и анализирането им.
Виж повече за използването на Дневника на емоции.
Виж повече информация за Мета-момента и справяне с детската агресия.
Ако работите с деца в училище, детска градина или ясла, и желаете да провеждате уроци и упражнения за развитие на EQ – пишете ни!
FUNтазия е първата организация у нас, която изготвя авторски материали, адаптирани на български език, по международните програми и методики за развитие на EQ при децата от ранна детска възраст.
© 2015-2019 FUNтазия Тел: 0885217714 • E-mail: info@funtazia.bg
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Здравейте, искам да попитам за детска ясла искам да използвам метода каква е цената на материала. И как може да се поръча! Благодаря!
[…] „Пространството“ между тригерът и нашето действие наричаме Мета-момент (четете още за полезните практики относно мета-момента). […]
[…] […]
[…] Проведете активностите от урокът за мета-момент, който ще откриете тук. […]
[…] […]
[…] […]