В началото на работата по тази съществена част от RULER подхода, осъзнаването действително може да е по-трудно, дори натоварващо. Ако това се случва опитайте да разделите преподаваната материя на по-разбираеми и лесни за възприемане части. Това задължително ще помогне.
Например: Стъпка 1 от мета-момента, в която нещо се случва и ние „разпознаваме червените чувства„, може да отнеме 3, 4 или повече урока, докато бъде наистина разбрана.
Използвайте тази стъпка, за да дискутирате подробно:
Ако е необходимо – посветете урок на всяка от дискусиите.
Същото може да направите с останалите стъпки от мета-момента.
Много деца, ученици, дори възрастни може никога да не са разсъждавали по темата за тяхното „най-добро АЗ“. Някои могат да изпитват затруднения със самата концепция за това.
Ако имате такъв случай, излючително полезно е да използвате в уроците/дискусиите си – модел на поведение. Нека децата да изберат различни модели на поведение от своя собствен живот.
Например: Ако работите по мета-момент, за справяне с гнева – децата/учениците могат да помислят и изберат някого, когото познават добре и са виждали, че се справя ефективно с гнева.
Задавайте въпроси, направете дискусия,
Това упражнение може да бъде направено с всяко от чувствата от барометъра на емоциите. По този начин децата/учениците могат да развият своето Най-добро Аз, мислейки, разсъждавайки и анализирайки поведенията на хора в техните животи, които те уважават и, на които се възхищават.
По-малките деца могат да схванат идеята за Най-добро АЗ, като мислят за човек, към когото имат респект, който винаги прави добри избори. По-големите могат да изберат дори и фикционален герой – Супермен, Батман – но може и да родител, роднина, приятел, учител – някой, който те смятат, че би могъл да се справи отлично с проблемната ситуация.
Ще бъде много полезно ако попитате децата/учениците как техния модел на поведение би искалте да се справят със ситуацията. Повечето деца имат прекрасно усещане за ИДЕАЛНО ПОВЕДЕНИЕи знаят чудесно какво техните родители и по-възрастните изискват и очакват от тях.
Използвайте въпроси като:
Важно е да помните, че без значение колко прекрасен е процесът на Мета-момента за повечето хора, някои няма да имат желание да навлязат в процес, който е толкова социален. Хора, деца, ученици, които изначално са приели по-антисоциално поведение – не биха приели за ефективна практиката на мета-момента. Поне не и веднага.
За някои хора е по-лесно да останат агресивни. Да действат агресивно. Те разбират, че останалите се страхуват от агресивното поведение – за това са приели такъв модел за постигане на целите си. Обикновени такива хора/деца, не са отделили време за размисъл, никога не са били подтиквани към това да помислят дали този начин на поведение би бил ефективен в техните дългосрочни цели.
В тези случаи, попитайте децата/учениците различни въпроси относно тяхната удовлетвореност от живота, който имат в момента. Това може да е ключова към промяна на тяхното мислене в по-ефективна посока:
Размисъл по зададените въпроси и обстойни дискусии по темата би било от полза да помогнете на човек, с подобна натура да преосмисли използването на мета-момента като добра техника за справяне с деструктивните емоции. Така или иначе – съществено е да кажем, че винаги ще има хора/деца, които не обичат и нямат желание да работят над себе си.
СЪВЕТ КЪМ УЧИТЕЛЯ:
Ако имате дете, което е с изразено агресивно поведение, използвайте дневника на емоциите, за да проследите честотата и моментите на появата им. Ако поведението персистира, въпреки проведените дискусии и разговори с него и налице са вече няколко резултата от дневника на емоциите (Имайте предвид, че отказът от попълване на този дневник също е сериозен сигнал) – Обърнете се към родителя, споделете вашата обратна връзка и насочете родителя към съвет от професионалист-психолог.
Някои деца или родители, могат да сметнат, че прилагането на мета-момента в напрегнати ситуации – е своебразно бягство от ситуацията и прави тях или децата им да изглеждат отстъпчиви.
Важно е да бъде много ясно обяснено в концепцията на мета-момента, че неговата цел не е да бъдем мили на всяка цена. Неговата основна цел е да помогне на прилагащия го да взаимодейства със ситуация в съответствие със своето „най-добро АЗ“.
Децата трябва да са добре запознати, че много често прилагането на мета-момент – означава да отстояваме позицията си и да не позволяваме на другите да се възползват от нас.
Обяснете за други възможни случаи на прилагането му – като тези например, в които мета-момент – е да установим граници, показвайки на някого, че поведението му не е приемливо.
Конкретно и ясно трябва да бъде обяснена идеята на мета-момента – като процес, който ни позволява да разрешаваме възникнали проблеми на най-високото възможно ниво, така, че да бъдем способни да вземаме най-добрите и ефективни решения спрямо нашето поведение.
Във всички тези случаи, полезно би било да водите дневник на емоциите на своето дете/ или на вашите ученици. Превръщането в навик на дискусиите и разговорите относно раличните емоционални състояния, преживявания, причините за тях и начините да излезем от тях, би подсилило връзката помежду ви, доверието между вас и способността на детето да изразява, правилно да назовава и свободно да говори за своите емоции. В резултат, на което регулирането им би дошло от само себе си – като естествено продължение на размишляването и анализирането им.
Виж повече за използването на Дневника на емоции.
Виж повече информация за Мета-момента и справяне с детската агресия.
Ако работите с деца в училище, детска градина или ясла, и желаете да провеждате уроци и упражнения за развитие на EQ – пишете ни!
FUNтазия е първата организация у нас, която изготвя авторски материали, адаптирани на български език, по международните програми и методики за развитие на EQ при децата от ранна детска възраст.
© 2015-2022 FUNtazia International Limited. All Rights Reserved!
Тел: 0885217714
Здравейте, искам да попитам за детска ясла искам да използвам метода каква е цената на материала. И как може да се поръча! Благодаря!
[…] „Пространството“ между тригерът и нашето действие наричаме Мета-момент (четете още за полезните практики относно мета-момента). […]
[…] […]
[…] Проведете активностите от урокът за мета-момент, който ще откриете тук. […]
[…] […]
[…] […]