8 лесни семейни ритуала, за да създадем връзка с децата

8 лесни семейни ритуала за създаване на връзка с децата

Както неведнъж сме казвали – ако мием зъбите си спорадично и несистемно – те няма да бъдат бели, и скоро ще бъдат и развалени. Затова ежедневната грижа е толкова важна за тях. По същия начин – ежедневната грижа за емоционалната връзка помежду ни и възпитаването на децата и родителите в житейски умения – е ключова за постигането на истински, трайни резултати – които имат дългосрочна перспектива.

Можем да искаме да развиваме социално-емоционалните умения на своите деца и да инвестираме в полезни нови и нови ресурси за това – но този процес се случва за децата – ако първо се случи при родителите. Нужна е осъзната и системна работа на възрастните, за да може възпитанието на децата да се случва не на ниво „прочит на урок от учебника“ – а да бъде нужният пример за децата ни. Този пример, който искаме да ги вдъхнови, да последват, да предадат. Усилията в посока създаване на връзка с децата – са едно от основните неща в осъзнатата работа върху СЕИ.

Затова подбрахме няколко идеи за семейни ритуали, които можете да приложите с децата си, за да започнете създаването на тези навици.

„Дневникът на Емоциите“ (кликнете тук, за да изтеглите бланката) – приятна за попълване бланка, в която детето може да нарисува или опише своите емоции по приятен начин. Навиците за споделяне освобождават емоционалния стрес и са много полезни за всяко дете – чрез „Дневника“ това се превръща в интересна и приятна ежедневна игра.

Вижте статията за подробното използване на Дневника на емоциите и ползите от него – ето тук.

Семеен кодекс – Това е табло, което изработвате заедно и има за цел – за цел да изградите върху него заедно правилата на семейството, които всеки да спазва, за да се чувства всеки член от него – добре! –  постигане на здравословна среда, в която действаме и мислим един за друг, в която сме екипни и всичко, което правим не нарушава правилата, които си поставяме и са ни поставени.

За всяко правило, преди да бъде записано на таблото, трябва всички да дадат съгласието си и да обещаят, че ще се стараят да спазват. Всяко правило се обсъжда по няколко начина:

  • Дали е подходящо за всички и дали е изпълнимо за всички;
  • Дали ще помогне за създаване на здравословна, позитивна  и уютна среда;
  • Дали е полезно за всички поотделно и като семейство;
  • Дали всички са съгласни с него и ще могат да го спазват на практика;
  • Дали е приложимо и не нарушава някой закон или норма на поведение.

„Най-лошото и най-хубавото“ – На вечеря, когато семейството се събере около трапезата, всеки може да сподели най-хубавия и най-лошия си момент от деня. Може да обсъдите имали ли сте еднакви преживявания или еднакви начини, по които сте се чувствали? След това да обсъсдите възможности да реагирате здравословно в бъдеще, за да избегнете „най-лошите“ моменти и да създадете повече „от най-добрите“.

„Вечеря с тема“ – един път в седмицата можете да организирате вечеря, по определена кулинарна тема – например – Италианска вечеря, Бургер-вечер, и пр… Каквото семейството ви би се насладило да преживее заедно – може дори да е различна тема всяка седмица – но веднъж в седмицата да има очакване за предстоящото събитие.

Вечерно четене – изберете подходяща книга според възрастта на детето и преди заспиване отделете време за семейно четене. Дайте шанс на детето да попита ако нещо не е разбрало, да му разясните детайли от прочетеното, да си дадете примери от реалния живот, които наподобяват това. Обогатете прочетеното с вашия личен пример, това ще провокира детето да мисли и за свой пример към темата. Емоциите помагат на децата да запомнят и да се учат от всяко преживяване. (Създадохме поредица приказки Четирите кралства на емоциите, които да помогнат на родителя да говори по тези теми, но и да проведе подходящите дискусии с детето. Може да ги отвроите от този линк.  )

Ако искате да подкрепите четенето и да го развиете в един още по-мащабен ритуал – как да извлечете полза от прочетеното и да го използвате за развитието на социално-емоционалните умения – вашите и на детето – може да прочетете тази статия, която подготвихме: Деца, които мислят, разсъждават и как да го постигнем?

 „Кутията на страха“ – Можете да слагате в една кутия малки надписи с някакъв страх, който сте имали през седмицата и веднъж или два пъти в семдицата да се събирате и да отваряте тази кутия, за да прочетете всичко написано в нея, да обсъдите кой го е изпитал. След това да поговорите за това какво означава този страх, и какви биха били начините да се справим с него. Всеки може да даде алтернативи, но основно всяка алтернатива трябва да се придържа към трите правила:

  • Да не наранява мен или другите.
  • да не нарушава правило или закон.
  • да е в полза на общото благо.

Буркан на Благодарността: – В един буркан слагайте по едно малко символче (може да камъче от морето, листо, шишарка и пр…неща) или просто лист с написана дума, за нещо, което сте били благодарни. В края на всеки месец (или когато бурканът се напълни) отваряйте буркана и говорете за нещата, за които искате да благодарите, че са ви се случили.

Филмова вечер – Нещо толкова елементарно и толкова ефективно. Създайте ритуал около това събитие – нека има билети за кино например, които можете да ангажирате децата да приготвят, нарисуват и пр. Може би дори да направят плакат. Погрижете се за пуканките. Може да осигурите и малки сувенири, дори. Не се вманиачавайте в това какво да гледате – няма значение. Важно е обаче – да е заедно. Важно е да не е просто гледане – но и да спираме за моменти на дискусия – „Защо сега той направи така, ти така ли би постъпил, как ли се почувства другия? Можеше ли да направи друго? Вижте статията Деца, които мислят, разсъждават и как да го постигнем?, за да потърсите съвети за дискусии от нея.

Без такава дискусия – би било просто кино, което не е кой знае колко нестандартно приключение. Но разговорът е дълбочина в отношенията и навикът за него – е съвсем различно ниво на връзка и житейски умения.“

Още идеи за развитие връзката между дете и родител – може да видите в статиите в блога на www.funtazia.bg .

Стотици часове споделени занимания – можете да откриете – в менюто ПРОДУКТИ – там са всички предлагани от нас платени продукти, създадени по утвърдени и световно доказани методики за развитие на социално-емоционални умения. Всеки от нашите продукти съдържа инструкции за над 7 различни активности, игри и занимания – в подкрепа на родителя за създаване на връзка с детето.

В подкрепа на взаимоотношенията деца и родители и цялостното развитие на социално-емоционални умения и за деца и за родители – организираме единственият в България с подобна програма – курс за социално-емоционално развитие. Програмата е разработена специално от единствения сертифициран експерт в България по различните шест научно-доказани утвърдени методики за социално-емоционално развитие – Полина Коцева (Вижте подробности за самия курс и програмата му на страницата Курс социално-емоционално развитие). Част от сесиите са само с деца, другата част са деца и родители в група и активностите се фасилитират лично от експерта в областа.
Курсът е подходящ за деца от 8г. до 14г. от гр.Варна – можете да позвъните на телефон 085217714 – за да получите информация кога започва следващото издание на курса и какви са възможностите да се включите.

Ако все пак имате желание да работите над връзката с вашето дете и нужда от подкрепа и насоки – потърсете ни за професионална консултация за подкрепа в родителството на телефон 0885217714. Международно-акредитираният специалист Полина Коцева ще се срещне лично с вас, за да обсъдите алтернативи и възможни подходи. Разгледайте страницата ни с подробности за семейно консултиране за социално-емоционално развитие и дали са подходящи за вас: Професионални консултации за социално-емоционално развитие.

Ако имате желание и искате да вдъхновите някой друг – споделете ни имате ли и вие семейни ритуали и какви са те? – Можете да ни пишете в коментари 🙂 Ако желаете можете да ни изпратите дори мейл на info@funtazia.bg – и можем да публикуваме статия – с вашите семейни ритуали.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *