На 25.11.2019г бяхме на среща в Министерството на Образованието и Науката, в кабинета на Министър Д. Сачева, за да обсъдим социално-емоционалното изучаване като част от българската образователна система.
На тази важна среща ние говорихме за една единна програма. Изключихме варианти за случване „на парче“ на социално-емоционалното изучаване като още един учебен час, например, тъй като това е нелогично – и децата не чувстват само в един учебен час. Отидохме там – не за нещо друго – а за да сложим началото на този диалог и да поискаме тези срещи да продължат. Да се разпространят максимално много добри практики, максимално много съвестни учители и максимално много родители, които са в екип с тях. Да се покажат добрите хора в образователната система и в семействата – а не да си говорим само за лошите примери. Споделихме нашите планове и попитахме дали самото Министерство има желание да участва в тях. И то във връзка с този диалог, не в друга връзка. Защото ние искаме да показваме тези примери и знаем, че за да се случи социалното-емоционалното изучаване правилно, не трябва да е чрез налагане на някакви програми или чрез включването му в някакви рамки, които не са универсални за всяко дете.
Първо – то трябва да се случи с правилните хора. Затова ние наблягаме на учителите, които не на сила – а по собствено желание са избрали да се интересуват от тази тема, да се учат от нея и да получат ресурси, с които работят правилно по тази тема.
Второ – да се работи на всички нива от образователната система, започвайки от най-важното за едно дете – семейството, стигайки до учител, директор.. И накрая до министрите. Това е нещо, с което не можем да нагърбим само родителя… Или само учителя… Трябва да има множество програми, множество ресурси, инициативи и широка колаборация, в която да се създадат условия за тези, които искат да работят – да работят. В крайна сметка – както в едно общество – лидерите могат да са повече или по-малко – така и при децата – няма как всяко да израстне като лидер, или с добра регулация на емоциите си …или с добра реализация на пълния си потенциал. Това ще направят онези деца и възрастни, които се интересуват и работят над това. И това е напълно нормално.
В чужбина се работи с децата отдавна в тази посока – защото хората в развитите страни отдавна са наясно, че това е полезно за икономиката им, за социалния им живот, за израстването на обществото като цяло. В България също предстои да се случи – и който иска да работи с детето си, който осъзнава необходимостта и ползите от това, който иска да инвестира в детето си, а не само в някакъв учебник – той вече го прави. И за това не ни е нужна законова рамка – а подкрепа. Подкрепа с ресурси, колаборация, обмяна на опит и подкрепа, за да има повече специалисти, за да може повече време да се отдели на децата за това.
Говорихме за изграждането на среда. Много училища в страната са така устроени, че дори няма място от самите мебели за провеждане на групови активности. А социално-емоционалните умения се развиват преди всичко в групови активности. Нека се замислим в колко класа всъщност в програмата има заложена наистина някаква групова активност. Ние всички показахме и доказахме, че това не изисква нито време нито усилия, само желание.
Говорихме, че не можем да изискваме това желание – тъй като става дума за емоциите на децата и е опасно това да бъде наложено като нещо задължително. Но пък можем да покажем тези, които имат желанието и енергията да го направят. Това беше второто нещо, което поискахме от Министерството – Заедно да показваме тези хора, тези учители и родители, които държат на това да отглеждат здрави, емоционално стабилни деца, тези деца, които имат добре развита саморегулация и социални умения.
Против сме всяко отделяне на внимание над това да се популяризира образователната система като такава, в която или родителят или учителят е неадекватен.
Ние се съсредоточаваме над моментите, в които родителят и учителят са адекватни и наистина ЗАЕДНО, подкрепяни и подкрепящи.И докато много хора в началото на цялата наша инициатива твърдяха, че това е абсолютно невъзможно – ние всички успяхме да докажем тъкмо обратното за пореден път, дори през изминалия месец – с провеждането на POP UP festival. Да, говорихме също за това, че в някои случаи това не е възможно – защото има родители, има учители и винаги ще има – които няма да могат да направят това.
Но бяхме много категорични в нашето виждане за нещата, че не е задължително да са всички. Обаче е важно да са тези, които умеят да го правят и имат желание за това и те да получат нужната подкрепа.
И дори сега, в навечерието на Коледните празници, вместо да четем по медиите как родители, учители и деца са направили заедно благотворителен концерт, заедно организират различни изяви, инициативи – ЗАЕДНО, като екип – все се чака новината, в която някое дете е ударило друго, как се е случило някакво насилие. Когато се говори за насилието, за емоциите и за образователната система по този начин, когато не се показват добрите практики в нея – ние всички спираме да вярваме в нея.
Затова, скъпи съмишленици, последователи, приятели! Благодарим ви за доверието, за сърцето, за професионализма, за енергията, които влагате в общата ни мисия. Вие знаете, че не е било напразно поради поне 5 различни причини.
„Зелена светлина“ бяха думите на зам. Министър Сачева по тези набелязани посоки. И вдъхновението дойде от всички споделени примери за добри практики, които заедно създадохме и споделихме. Знаем, че далеч няма да са последните, защото сега вече – не сте сами, не сме сами. Но преди всичко – защото вече сте видели резултатите от работата в тази посока. И това наистина е само началото.
© 2015-2019 FUNтазия Тел: 0885217714 • E-mail: info@funtazia.bg
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Вашият коментар