По този начин децата развиват своята емоционална интелигентност и социални умения, с което учебният климат значително се подобрява: отчитат се спад в агресията и конфликтите, развиват се лидерските качества при децата, постигат се по-добри учебни резултати в груповата и индивидуална работа и пр.
СЕИ програми и инициативи, освен в страните от САЩ преди над 20 години, са интегрирани в образователните системи на страните от цяла Европа, с изключение на България и Румъния.
Докладът от 2018г до ЕК на ЕС( NESSET II, Erasmus+) представя междунаордни изследвания, които включват задълбочен анализ на 13 основни ревюта на проучванията и мета-анализи, както и множество други ревюта, проучвания и изследователски доклади, включително европейски. Той ясно показва, че социалното и емоционално изучаване и развитие имат положително въздействие върху образованието на децата и младите хора, техния цялостен обучителен процес, благополучие и психичното им здраве.