fbpx

22 идеи за родители и учители за работа по емоционалната интелигентност на децата

Вдъхновени от филма Inside Out 2

22 идеи за родители и учители да работят по емоционалната интелигентност на детето, през Inside out 2

Деца и възрастни – обединени пред екрана?

„Отвътре Навън“ и първата и втората част – е прекрасен филм, както за деца – така и за възрастни, тъй като уроците, които ни дава са много отвъд цветни и красиви картинки. Зад всеки детайл има наука и методологии, световно-признати и научно-доказани – като тази на Д-р Пол Екман за макро и микроекспресиите и за зависимостта на всяка една емоция от предходните емоции, събития, спомени и пр. (методологията на Д-Р Екман използваме в разработката на авторските ресурси на FUNтазия – като Картите с емоции с 16 игри и Играта ФЪНтазия за вземане на здравословни решения.

Филмът ни учи не само да познаваме емоциите си, но как да реагираме здравословно, през всички тях, как всяка от тях е абсолютно нормална да ни се случва и има своето място в живота ни – за да ни научи кои са важните неща за нас във всеки нов и различен момент. Филмът е прекрасен начин да говорим за емоционална интелигентност и социални умения, за управлението на отношенията помежду ни и за здравословните решения, които можем да вземаме – по начин, който не застрашаваме благоденствието на някой друг.

През цялото време – филмът е изключително „child Friendly“  и е прекрасно преживяване, което можете да имате с вашето дете или с децата от вашия клас.

Нашите емоции се случват – ЗА ДА БЪДАТ ЧУВСТВАНИ! Дори трудните!

В него много бързо ни се показва, че емоциите не са нещо, което можеш да спреш или да скриеш, а нещо, което се случва в нас, без значение дали ни харесва или не.

И ако в първата част се учихме точно на това – как всяка емоция е послание, база данни с информация, която е важно да разкодираме, за да използваме правилно… То във втората част виждаме как с порастването – РАДОСТ вече съвсем не е единствената важна емоция.

Всички имат значение. Дори онези, които ни карат да се чувстваме некомфортно.

Смисълът на втората част от поредицата, е че е нужно да научим децата си да си ДАВАТ ПРАВО ДА ЧУВСТВАТ всичко онова, което имат нужда да чувстват! Защото всичко това – е част от пъзела на житейския ни път – и единственото, което можем да правим – е системно да градим навици да знаем – кои са важните неща в живота ни, през същественото, което се случва в това, което чувстваме!

Ако знаем това – лесно можем да навигираме тези състояния – в полза на най-здравословните решения за нас и останалите в живота ни…

Всичко е свързано!

Изгледайте филма с децата си. Няма да съжалявате!

Прекрасен начин е да коментирате важните случки в живота им и да им покажете, че сте до тях в това…

И ако се чудите как да започнете разговор, дискусия за ВАЖНИТЕ неща в живоата на вашето дете… Ето ви няколко идеи, след гледането на филмчето заедно!

22 Идеи за ДИСКУСИИ, които родителят или учителят да ЗАПОЧНЕ с детето/децата, за да изговорите важните за него/тях неща:

Не го казваме за първи път – всеки филм, книга, случка в живота ви, е повод да развивате социално-емоционалните умения на своето дете… на децата, с които работите….както и своите собствени. В случая се постарахме да извадим основни ключови моменти от филма Отвътре – Навън – за да помогнем на вас и децата ви да осмислите посланията от него, но и да проведете онези наистина важни разговори, за нещата, които са част от живота ви… И ви правят такива, каквито сте! Дайте си позволение да чувствате!

За целта не е достатъчно само да изгледате филма..отделете време да зададете поне част от тези въпроси…. А ако искате – допълнете със свои!

  • Кои моменти от филма ти се сториха реални и познати в твоя живот?
  • Имаше толкова емоции в това филмче. Имаше ли такива, които са нови за теб?
  • Кой беше любимият ти герой от всички тези емоции? Защо? Кое е неговото най-чудесно качество?
  • Как се почувстваха Основните емоции, когато Тревожност се появи?
  • Защо Тревожност носеше толкова много куфари със себе си? Какво е значението на куфарите?
  • С какво Тревожност беше важна за Райли?
  • Скука държеше един телефон през цялото време и имаше възможност да управлява контролното табло от този телефон във всеки един момент. Забеляза ли това? Какво означава това според теб?
  • Ако Радост е основната управляваща Контролното табло за Райли – коя емоция основно управлява твоето контролно табло?
  • Имаше ли моменти, в които емоциите – допускаха грешки и даваха грешни насоки на Райли? Кои бяха те?
  • Има ли решения,  от които Райли трябва да се срамува, че е взела? Кои са?
  • Има ли такива, с които трябва да се гордее? Кои са?
  • Имаше ли моменти, в които Райли можеше да обмисли по-добре своите действия? Ти имал ли си такива или подобни моменти? Какво се случи?
  • Какво мотивираше Радост да продължи да тъсри пътя към управлението на таблото?
  • Защо според теб Срамът на Райли е толкова голям и мълчалив? Как би изглеждал твоя и кога се появява?
  • Защо мислиш Тъга и Срам имат толкова топли отношения? Какво ги сближава?
  • Какво според теб означава „Потиснати емоции“ – репликата на Гняв, когато са в буркана? Защо са в буркана? Случва ли се това в реалния живот – да искаме да затворим някои емоции и те да не могат да излязат? Кога ви се е случвало? Какво стана тогава?
  • Когато Райли получи своята паническа атака – кое според теб беше нещото, което я доведе до състояние извън контрол? Случвало ли се е и на теб? А на някого, когото познаваш?
  • Кога емоциите си помагаха и кога си пречеха в крайната цел? Твоите емоции работят ли така в екип и кога си пречат?
  • Кои според теб бяха най-съществените проблеми на Райли в този филм? Можеха ли да бъдат разрешени по друг начин? Какъв?
  • Когато Тревожност беше блокирала на контролното табло по време на паническата атака на Райли… Радост беше в безизходица… – Какво направи тогава? Защо според теб точно Радост направи това? Имаше ли друг по-добър начин за действие според теб? Какъв?
  • Когато емоциите пропадат във въздуха – само страх имаше парашут. Защо според теб е така? Защо и другите емоции нямат?
  • Системата от вярвания на Райли измени своите послания няколко пъти преминавайки от АЗ съм добър човек (под влиянието на Радост) до „АЗ не съм достатъчно добра“ – под въздействието на Тревожност. Какво казва твоята система от вярвания сега? Кои емоции й влияят? Защо?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Бързи препратки:


Вашият профил в сайта: