fbpx

Съвети за родители: Агресия и насилие! Какво да направим ако детето ни е жертва, свидетел или насилник?

практически съвети към родители

Съвети за родители: Агресия и насилие! Какво да направим ако детето ни е жертва, свидетел или насилник?

Къде е началото на проблема с насилието в учебна среда?

Насилието може да се породи навсякъде, от всичко.. Във всеки момент. Не е само в училище, не идва само от едно място, причините са най-различни, тригерите също – затова и случаите са все повече и повече… Отделните случаи изглеждат да си приличат помежду си – но на практика става дума за различни типове насилие, основно заради това, че са родени в различни обстоятелства… Което ги прави абсолютно независими прояви, обединени под общото име – Насилие.

Често казваме, че преди едно дете или възрастен (защото говорейки за насилие в учебна среда – съвсем не става дума само за деца насилници. Визираме, че там насилници могат да бъдат и възрастните, както навсякъде другаде) да станат проблемни с агресивно поведение, те са имали проблем за себе си, който не е бил разрешен… дали е било това, че е било подложено на насилие само по себе си, дали това, че средата му е създала този модел на поведение, дали това, че не са предоставени други алтернативи за разрешаване на ситуации… Всичко това са проблеми, които първо са били проблеми на бъдещия насилник или на източника на агресия.

Агресията най-често е финалният отчаян вик на едно дете или на един човек – за помощ….поради безизходицата от незнанието на друг начин, по който да го направи… Кои са тези проблеми, които ни карат отчаяно да крещим… За всеки са много индивидуални…

Сега и най-фрапиращата част  – в едно общество, в което всеки от нас е наситен с множество проблеми – потенциално всеки от нас е бъдещ насилник.

 Само, че това може да ни се случва – когато имаме липса на механизми за реабилитация на емоциите и състоянията, породени от различните ситуации и казуси. Тези механизми – търсим да изградим чрез развитието на социално-емоционални умения или тъй наречените житейски умения – от ранна детска възраст – за да можем по здравословен начин да се справяме с предизвикателствата от ежедневието.. Да можем да регулираме и навигираме отношенията си с останалите, да постигаме целите си така, че действията ни да са за нашето, но и общото благо.

Сред тези умения са наблюдението над себе си и над околните, способността ни да имаме социална осведоменост за начина по който се чувстват другите и защо се чувстват така....причините зад поведението и действията ни и тези на другите…. способността ни да навигираме емоциите си към здравословни решения, умението да не проявяваме предразсъдъци един към друг, а да се слушаме, да се чуваме, с отворени сърца, да можем да се аргументираме… и много други… Все умения, които свалят напрежението – нашето и това в средата ни… и ни помагат да стабилизираме дори разклатени отношения. Да градим…вместо да рушим.

Липсата на тези умения – е сред основните причини проявите на агресия и насилие да нарастват, тъй като проблемите на всеки от нас не са спрели, те се множат – а работата върху начините за справяне с тях  – е подценена на този етап или често неразбрана, непълна, некачествена…което е дори по-голям проблем в много случаи отколкото изобщо да не се работи по това.

Какво можем да направим в комуникация с деца и младежи, за превенция от насилието сред тях?

За да прочетете пълната статия е необходимо да имате регистрация в сайта. Ако вече имате такава - използвайте бутон Вход
Регистрация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Бързи препратки:


Вашият профил в сайта:


Все още нямате регистрация?
Направете я от тук безплатно!

Влезте в профила си
за достъп до пълното съдържание за посетители