Как да помогнем на детето да преодолее тревожността си в учебна среда?

Съвети към всеки родител

Съвети за родители: Как да помогнем на детето да преодолее тревожността си в учебна среда?

За много деца началото на учебната година всъщност ❌ не е повод за искрени усмивки – а за голямо притеснение и тревожни мисли.

❗️⚠️Според направено проучване от FUNтазия сред деца от 16 различни учебни заведения в страната – 🔴 100 % от децата НЯМАТ ДОВЕРЕН ВЪЗРАСТЕН в учебната среда, което е сред основните причини – да се чувстват несигурни и потиснати там…

✅➡️ В курса за социално-емоционални умения – създадохме пространство на взаимност и подкрепа – където допъплнително да можем да помогнем на децата и родителите да се справят с проблемите, които измъчват ежедневието им в учебния процес, но и за напред – в живота.

Децата разказаха за своите тревоги…

В курса ни децата често споделят, че част от нещата, които им създават тревожност в училище са свързани с:

🟦➡️ това, че намират училището за изтощително, защото се чувства сами в това да се справят с някакви емоционални или физически проблеми.

🟦➡️това, че им е трудно и не разбират материала, което ги потиска и ги кара да губят концентрация

🟦➡️ това, че се чувстват много напрегнати заради очакването над тях да покажат добри резултати

🟦➡️ това, че изпитват трудности да намерят приятелска среда

🟦➡️ това, че са били участници или свидетели на насилие (100% от децата в същото проучване на FUNтазия са участници в акт на насилие като жертва, насилник или свидетел)

🟦➡️това, че те се разбират с учителите, усещат специално негативно отношение от тях

🟦➡️това, че усещат как не се вписват в средата

🟦➡️това, че се чувстват притиснати да учат САМО по някакъв определен начин, който ги затруднява и обърква.

🟦➡️това, че усещат как някой постоянно ги кара да се състезават с останалите, което ги кара да се потискат от успехите на другите

Децата от курса за социално-емоционално изучаване – работят по казуси от учебната среда

Как можем като родители да помогнем на детето да се справи с тревожността си?

Попитайте детето „Какво те тревожи? Какво се случи?“

– Проявете търпение и загриженост към проблемите му. Съсредоточете се върху изслушването и предоставянето на емоционална подкрепа. Уверете го, че можете да работите заедно, за да подобрите нещата. Ако не сте сигурни как да проведете този разговор – Създадохме за вас специално играта FUNтазия – с пълен набор от въпроси, през които да минете, за да стигнете заедно до решенията, които са ви нужни, но и за да създадете тази връзка между вас и детето – в която доверието ви движи и успокоява.

Помислете заедно за неща, които можете да направите, за да промените ситуацията.

В играта на FUNтазия наричаме тези алтернативи на промяната – ключове. Но заедно с детето – може да помислите за поне 3 различни неща, които може да бъдат направени – за да се промени начина, по който детето се чувства. Например:

– да поговори със съученик, на когото има доверие,

– да обсъди начина, по който се чувства с учителя си,

– да отиде до лекарския кабинет, или при психолога -да поговори с него…

и др… списъкът е ваш и може да е колкото решите дълъг.

Свържете се с отговорен възрастен в училище, колкото се може по-бързо.

Това може да е учител на детето, педагогически съветник, психолог, директор. Общувайте с него без обвинения – а с желание да обедините усилия, за да помогнете. Тази колаборация може да предотврати натрупването на голямо количество проблеми с времето, заради това, че проблемът – е адресиран веднага и решения се търсят своевременно, преди да е станало твърде късно.

Обсъдете стратегии за справяне с момент на силна тревожност, дайте алтернативи.

Когато детето е в тревожно състояние – това лесно може да премине в паническа атака. Дайте варианти за справяне на детето, то няма как да си ги набави само без опита и подкрепата на възрастния до себе си. Например:

– При някои деца вдишване и издишване бавно до 5-6 пъти, с фокус над дишането – помагат.

– При други – помага смяната на фокуса – например да потърсят могат ли в този момент да дадат те подкрепа на някого, който изпитва някаква трудност.

– При други деца помага – предварителна тренировка в отлагане на възнаграждението им за проявата на търпение и стоицизъм…. – „Само 10 минути докато това приключи, и после ще се случи нещото, което очаквам“ и др.

Трябва да сте наясно, че каквото и да откриете като работещо решение за детето ви, най-често това не временно решение – защото ефективността на всяко решение се променя с времето, според ситуациите и приоритетите и личното израстване. Най-добре е да тренирате създаването на навика – за търсене на решения във всяка ситуация. Това работи безотказно – винаги. Затова във FUNтазия говорим за социално-емоционалните умения – като навика да търсим алтернативи непрекъснато, далеч от инерцията и заучените формули. С Метода на FUNтазия и в курса за социално -емоционални умения за деца и родители – се концентрираме основно над тази мисия. Можете да разгледате метода тук, а курса – тук.

Дайте възможност на детето да попълва Дневник на своите емоции

Дайте на детето си възможност да изразява емоциите си по приятен и неангажиращ начин, за да му помогнете да не се чувства толкова претрупано от мисли и притеснения. Дневникът на Емоциите на ФЪНтазия (Вижте как се използва той, за да може да обясните на детето си) – е абсолютно безплатна бланка, която може да разпечатате от тук и да я дадете на детето си, за да може да знае, че когато почувства необходимост да изрази натрупали се чувства – може да го направи. Пазете попълнените от детето бланки. Ако в последствие – решите да работите със специалист, или ако просто осъществите комуникация с учителя по темата за вашето дете – тези дневници са сериозна база данни за състоянието на детето ви, какво ги е провокирало и какви са стратегиите, които е намирало. Това прави възможността да му се помогне много по-цялостна и адекватна.

Направете дневен ритуал

Ако заедно с детето планирате всичко от началото на деня, ставането, миенето на зъбките, обличането, изборът на дрехи, закуската и отиването до училище, до прибирането у дома и момента, в който се виждате за разговор. Това може да намали нивата на стрес и да създаде сигурност в това, което очаква детето ви през деня. В крайна сметка – винаги завършвайте – че каквото и да се случи – ще се видите у дома – само след няколко часа – и ще може да поговорите.

Потърсете по-специализирана подкрепа НАВРЕМЕ.

Ако тревожността не намалява за вашето дете, потърсете подкрепа от специалист по социално-емоционално развитие, за да може да работите заедно в подкрепата на вашето дете при ежедневните му предизвикателства. В работата си с деца и родители, в своята консултативна дейност – разбрах, че колкото по-навреме проблемите са адресирани на правилното място – толкова по-бързо и безболезнено се откриват решения. Разбрах още – че когато търсенето на помощ – се случи от рано – процесът може да бъде изключително приятен, забавен без непременно онзи терапевтичен привкус, който за едно дете – е всъщност още едно травмиращо преживяване.

Един удачен вариант да потърсите подкрепа в това е посещението на курсове за социална и емоционална грамотност.

FUNтазия организира регулярни такива, в малки групи, със специализирана програма по 6 различни научно-доказани методики в цял свят, които спомагат за сформирането на група – водена от доверието, взаимността и взаимопомощта.

През различни игрови активности по методиките – Децата създават приятелства и се учат да регулират емоциите, чувствата и решенията си по здравословен и осъзнат начин, без това да създава напрежение в ежедневието им. Но преди всичко – разбират, че има още едно място – което е безопасно за тях – и пълно с грижа за тях. Което е най-добрата терапия срещу усещането за самота и изоставеност, пораждащо тревожни мисли…Вижте повече за курсовете ни – тук.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.