В тази статия ще ви предложим няколко кратки упражнения, които може да правите всеки ден заедно с вашата група или клас, които ще спомогнат за работата ви по SEL (Social and emotional learning – Социално-емоционално обучение) и в частност – развитие на емоционална интелигентност.
Упражненията са кратки, лесни и доста ефективни. Разнообразни са като видове активности и се харесват от децата.
Тази активност е в рамките на около 10 минути – около 5 минути за задаване на въпроси и още около 5 минути за споделяне от тези деца, които пожелаят.
Децата се подреждат в кръг в средата на стаята или около всички чинове в класната стая.
Учителят започва упражнението:
„Сега нека всички затворят очите си и да преброят на ум до 10“
Тук целта е децата да се поотпуснат и съсредоточат в указанията на своя учител.
Учителят започва да задава въпроси:
„Ще ви задам въпроси, над които искам сами да помислите след като ги задам и да си дадете отговор за себе си на ум.“
След всеки въпрос учителят прави 1 минута пауза за размисъл и отговор на ум:
Целта тук е да покажем с ясен пример, че първата стъпка е да погледнем вътре в нас самите и да откроим важните неща, да видим най-силните емоции.
Учителят завършва със:
„Сега може да отворите очи. Аз ще ви споделя как се чувствам с едно изречение и ако някой друг иска да сподели – имаме 5 минути да го направи. Условието е да бъде с едно единствено изречение, т.е. споделете най-силните си чувства и мисли, които имате в този момент, без да изпадате в излишни подробности.“
Целта е да провокираме децата да споделят, но и да бъдат много конкретни и ясни в споделеното; да могат да откроят емоциите и чувствата, които към даден момент са най-силни, за да работят по тях, след като успеят ясно да ги изразят.
По възможност всеки ден, но може и всяка седмица или всеки месец, да провеждате тази активност с децата. В най-общи линии идеята е в рамките на 10 до 15 минути да коментирате конкретна емоция, за да помогнете на децата да я разбират и разпознават.
Малките деца често бъркат някои емоции, например тъга със страх или срам с гняв. В тази активност изясняваме емоциите с примери и ясни дефиниции.
Много полезен ресурс тук ще са картите с емоции – това са първите авторски карти на български език, които включват 53 емоционални състояния в тестето, обяснени с кратки определения и чрез т.нар. „емоционална аритметика“. Повече за картите може да научите от тук.
Как преминава тази активност:
Учителят започва с:
„Днес ще се запознаем с емоцията (примерно) РАЗОЧАРОВАНИЕ“
След което учителят може да зададе няколко въпроса, като изкарва пред класа или групата по едно дете, което да даде отговор. Когато детето излезе и даде свой отговор, учителят е удачно да попита останалите деца „Някой иска ли да допълни този отговор“. Целта е да се разглежда класът или групата в своята цялост – като социум, в който всяка индивидуалност има свое възприятие за съответната емоция. Упражнението изяснява тези възприятия базово, когато по-активните участници споделят своите разсъждения и мисли по зададената тема.
Учителят задава въпросите:
Тази първа задача ще даде на учителя представа кои деца да изкара отпред за отговорите на въпросите му по-нататък. Може да изкара деца, които не са вдигнали ръка с цел да им изясни самата емоция – вероятно е тези деца да бъркат емоцията с друга, защото наистина не я разпознават напълно или частично.
… следват въпросите:
Тук от полза могат да са таблата за развитие на емоционална интелигентност, базирани на методиката RULER – това са първите табла в помощ на специалистите и родителите, адаптирани на български език по една от най-ефективните научно-доказани методи. Повече за таблата ще научите от тук.
… учителят продължава с въпросите:
Тук е моментът, в който може да помогнете на децата, които са способни да бъркат съответната емоция с други емоционални състояния и чувства. В нашия пример емоцията е „разочарование“ и децата могат да споделят, че в тази емоция се чувстват ядосани или тъжни. При разочарованието, обаче има и доза изненада (при комплекта карти, емоционалната аритметика ще ви покаже наличието на изненада), защото разочарованието възниква след като се изненадаме неприятно заради неоправдани наши очаквания.
Важно тук е заедно да изясните емоцията точно след като чуете отговорите на децата.
… накрая учителят поставя задача към децата:
Учителят може да зададе няколко допълнителни задачи на децата:
Много е удачно учителят да сподели своя история с децата, в която е изпитвал въпросната емоция.
Международните изследвания показват, че за да научим децата да регулират емоциите, преди всичко трябва да им изясним, че понякога трябва да се отделят от дадена ситуация, за да обмислят нещата, да разпознаят и осъзнаят емоциите си и в крайна сметка – да могат да регулират тези емоции и да вземат правилните, здравословни решения. Това става много лесно и разбираемо за децата, когато им осигурим нужната среда. „Кътчето на емоциите“ е точно това място. За него писахме наскоро тук, където го наричаме „място за успокоение“. Това местенце не е само за успокоение, но и за изучаване на емоциите и чувствата – стига да го обзаведете с необходимите за това табла и ресурси (може би ще ви бъде интересно да видите предлаганите от нас табла от тук, магнитни комплекти от тук, карти с емоции от тук и безплатни EQ ресурси от тук).
Какво можете да включите в кътчето и как е удачно да изглежда то?
Важно е да не коментирате с детето нещата, когато е в състояние на афект – за това му състояние е кътчето, което да му даде възможност да има своя по-дълъг мета-момент. Още по-важно е да коментирате ситуацията след като вече се е успокоило и е достатъчно подготвено да ви слуша, не е разсеяно и повлияно от емоциите си.
В началото на кътчето ви може да е поставен кодексът за поведение в класа или групата – него коментираме като игрова активност и серия от упражнения в инструкциите към магнитните комплекти с емоции (научете повече за тях от тук). Повече за създаването на подобен кодекс може да прочетете и в статията ни за това как да провокираме желание за работа по ЕИ от страна на децата – вижте я от тук.
Очаквайте скоро още полезни упражнения и разнообразни активности за децата от учебните заведения, свързани с придобиване на социално-емоционални умения и компетенции, в частност – развиване на емоционалната интелигентност на всяко дете индивидуално и групово. Планираме да публикуваме и практики, споделени от педагози в страната и чужбина, които са много интересни и полезни. Ако сте такъв педагог – не се колебайте да споделите своите опит и практика, които да публикуваме в нашия блог с ресурси! Можете да ни пишете във фейсбук или през формата за обратна връзка в този сайт! Благодарим за споделеното!
© 2015-2022 FUNtazia International Limited. All Rights Reserved!
Тел: 0885217714
[…] на откровенията“ в една от предходните ни статии „Три кратки упражнения за ежедневна работа по разви…. Когато вече сте го въвели в процеса си на работа с […]
[…] Може да направите „кръг на доверието/споделянето“ по примерът в този урок – вижте тук. […]