При деца на възраст между 8 и 12 години може да бъде приложен един много адекватен подход за работа по развитие на емоционалната им интелигентност. Това е подходът, в който се картографират емоционалните състояния с цел те да се разглеждат по-детайлно като процеси, свързани с нашата способност да насочваме вниманието си в някаква посока. Това е метод, разработен и изследван от Др. Иви Екман и нейния баща, който се използва активно в SEE (Social and Emotional Education) учебните системи в много страни по света.
При работата ни по метода с децата, установихме, че мнозинството имат проблеми в много аспекти около разбирането на емоционалните си състояния, още преди изобщо да стане дума за регулирането на същите състояния. Това прави методиката много ефективна, особено когато стигнем до концепциите за регулации.
Схематично методиката представя нещата по следния начин:
Методът разглежда емоциите във времева линия, която започва с тригер, от който се създава емоционално преживяване, което от своя страна води до своеобразен отговор. Интересното е, че един и същи тригер може да доведе до различни отговори в резултат на това, над което отделяме внимание.
Тригерите възникват в резултат на различни обстоятелства и чувства. Заедно с това, какъв ще е тригерът, зависи от нашия мироглед, който е повлиян от нашия предишен опит, лична история и наследени универсални сценарии за важни събития. Всяко нещо може да е тригер за всеки един човек – от това някой да те обиди или да научиш, че твой близък е тежко болен, до това да обърнеш внимание, че косъмчетата от четката ти за зъби са се износили. За някого тригерът с четката за зъби в определен момент може да е също толкова силен, колкото новината за тежка диагноза на близък. Всичко зависи от това доколко обръщаме внимание. И именно вниманието е това, което може да променя съществено нещата в нашата емоционална времева линия, защото то създава осъзнаването им. По тази линия описваме развитието на емоциите си – това е въпросното картографиране.
След като имаме налице тригер – ние обръщаме внимание, което води до осъзнаването на този тригер. Това води до нашето лично емоционално преживяване, което се характеризира със субективните ни чувства и физически промени и усещания. Например усещаме разтреперване, подкосяване на краката, задъхване – това са физическите промени. През това време чувствата ни могат да развихрят въображението ни, защото търсим отговор. Например се скарваме с приятел и започваме да усещаме гняв – в този момент може да си представим, че го обиждаме и той си тръгва, което ни плаши. Съответно субективните ни усещания са, че не е добре да обидим приятеля ни, защото той ще си тръгне, а това е свързано с наши страхове от миналото, когато сме виждали как други хора са се разделяли в подобна ситуация. Емоционалното преживяване е базирано на нашия опит. Затова в методиките за развитие на EQ при децата говорим за споделения от родители и учители опит и подтикването на децата към наблюдение на околните – тъй като те са все още малки и опитът им е малко – чрез тези начини за наблюдение и споделяне, те могат да събират повече опит и осъзнаването на тригерите да е по-правилно и здравословно.
Тук също вземаме решение над какво да обърнем внимание и следва ново осъзнаване – казваме си „писна ми този човек да ме разтреперва“ и така вниманието ни е насочено към неприятното физическо усещане, породено от гнева ни. Осъзнаваме ситуацията през призмата на това неприятно усещане и реагираме.
После следва нашият отговор. Той може да е деструктивен, конструктивен, но може и да е двузначен. Имаме избор в начина, по който реагираме, въпреки че понякога е трудно, защото се чувстваме контролирани от нашите отговори – осъзнаваме, че трябва да отговорим по даден начин, който сме възпитани, че е правилен, макар това да не ни се нрави.
Когато тригерите задействат емоцията, ние сме под нейно влияние и възможностите да я регулираме може да бъдат много ограничени – поради което емоцията да надделее над трезвите ни решения. Не случайно изследванията коментират проблема хората с високо IQ да не успяват да постигат успехи дори в своите професионални области – именно поради ниско EQ (ЕИ – емоционална интелигентност). С други думи – когато емоциите надделеят, дори най-интелигентният и умен човек може да изглупее и да не успее да използва своя умствен потенциал максимално добре… съответно да се провали.
С течение на времето ние можем да придобием известна яснота за емоционалните състояния, с които сме се сблъсквали, и да развием способност да правим по-добри избори.
Осъзнаването изисква време – в методиката RULER наричаме това време за осъзнаване „Мета-момент“ (открийте практики за работа тук), а тук говорим за пауза за насочване на вниманието ни, което на практика е едно и също.
Изследователите разглеждат осъзнаването най-общо в три отделни части от времевата линия, наричани „емоционални епизоди“:
Нека първо ви споделим 5-те стъпки и какво точно влиза в тях:
Стъпка 2 характеризира т.нар. „импулси“.
Стъпка 4 характеризира нашите действия и т.нар. „сигнали“.
Импулсите от емоцията се превръщат в сигнали и действия. Овладяването на импулсите е признак за емоционална интелигентност.
Разстоянието между стъпка 2 (импулси) и стъпка 4 (действия / сигнали) е променливо във времето. То е зависимост от индивидуалните характеристики на всеки човек и емоционалния профил на човека, интензивността на оценяване на импулсите, както и появилите се тригери и моментното психологическо състояние на индивида.
Например ако моментното ни състояние е свързано с недоспиване предходната нощ и куп предходни изнервящи събития (задръствания, трудно намиране на място за паркиране и пр.) – вероятността да реагираме агресивно на репликата, която наш колега всеки ден ни отправя, е по-голяма, отколкото когато сме отпочинали и спокойни.
Това е реплика, която е много вероятно да сте чували от родителите си, учителите си и дори работодателите си. Днес децата продължават да я чуват.
„Не ме интересува“ блокира възможността да работим с детето още от Стъпка 1, което често може да е предпоставка за крайности в емоционалното състояние на това дете.
Действията накрая (в Стъпка 5) могат да са деструктивни или конструктивни. Съответно деструктивни за нас, но конструктивни за останалите или обратното – т.е. могат да са и двузначни. Тук също е важно да бъдат осъзнати – като действия към нас и към другите, но и като последствия за нас и другите.
Осъзнаването и вниманието върху отделните събития, сигнали и импулси е важно – то трябва да се изгради като навик при детето, а за да се случи това – родителите трябва предварително да са положили нужните усилия в изграждането на този навик.
Екман, както и други изследователи, разглеждат гнева в различните му степени:
Всички методики за работа по развитие на емоционалната интелигентност са категорични именно в това твърдение.
Ако не изпитваме страх и гняв – може да сме неспособни да се защитим и успеем в дадени ситуации. Същевременно всеки от нас ще определи емоцията любов като „лоша“ емоция в един момент, и като „добра“ емоция в друг. С други думи същото важи и за емоциите, които понякога наричаме „добри“.
Представете си фирмено заседание, в което управителят на фирмата свиква екип от служители за обсъждане на важен проект. Управителят започва заседанието с обяснения за проекта, но не спира да говори и не дава думата на никой служител. Обявената като дискусия тема се превръща в монолог, а времето на заседанието започва да изтича. Всеки служител има пред себе си избор – дали да прояви съчувствие (емпатия) към управителя и да го остави да говори без да даде думата на никого, или да прекъсне този монолог, за да прояви съчувствие към останалите, защото те също трябва да се изкажат и не са доволни, че не могат.
Емоционално интелигентният човек ще прекъсне управителя с думи като: „Извинявайте, че ви прекъсвам, но времето на заседанието изтича, а имаме някои коментари по проекта. Трябва да обсъдим различни проблеми и подробности, които ще ни помогнат да се справим по-добре като екип. Ако всички са съгласни – можем да използваме оставащото време всеки от служителите в залата да сподели своите позиции по проекта. Съответно да набележим тези позиции като теми за следваща дискусия. Съгласни ли са всички?“. Тук емпатията е насочена към решения, полезни за нас и за околните – всички околни. Целта е положителен развой. Ако емпатията ни е насочена само към управителя – другите служители могат да го приемат като подмазвачество и търсене на лични облаги. Ако е само към служителите – управителят може да го възприеме като вид заплаха или оронване на авторитета му. При всички положения последствията са неприятни за нас и околните ако насочим емпатията си конкретно към някого от тях.
Екман споделя, че Емпатията може да има следното определение:
„Съжалявам, че направих нещо добро за някого, който не го заслужаваше.“
Така за нас емпатията се превръща в проблем и спираме да виждаме какво решение може да бъде.
Често емпатията може да ни служи като оправдание за някоя постъпка („Аз мислех всички да са добре, а то какво стана…„). Често можем да решим, че емпатия заслужават само хората, които са ни удобни.
Затова – както няма „лоши“ емоции, така няма и „добри“ емоции.
Има само лоши и добри решения под въздействие на емоционалните състояния при всеки от нас.
Често ще чувате изказвания „Трябва децата ни да развиват емпатия“ – както разбирате от посочените по-горе примери и тези, това може да е проблем ако не се изясняват действията и решенията, свързани с емпатията. Не можем да очакваме децата ни да развиват самоцелно емпатия – дори емпатията може да прерасне в агресия, ако детето се почувства излъгано и наранено. Затова разглеждаме емоционалните състояния не като отделни фрагменти, а като цялостна картина. Всичко друго би довело до различни проблеми, не до решения.
© 2015-2022 FUNtazia International Limited. All Rights Reserved!
Тел: 0885217714
[…] изследват Мета-Моментът в по-голяма детайлност (прочетете повече за методите на д-р Екман от тук), което и от RULER на практика правят, но по-ясно за […]
Голяма работа е Екман, благодаря за статията!
[…] Справяне с емоциите чрез насочване на вниманието (кликнете тук) – полезно четиво за научно-признат метод за справяне с напрежението и страховете. Благодарим на д-р Екман баща и дъщеря, които споделят тази отлична методика. […]
[…] Повече информация относно идентифицирането на тригера и работа върху справяне с емоциите и чувствата след травмиращо преживяване можете да видите в статията: Справяне с емоциите чрез насочване на внимание по моде… […]
[…] да откриете подобни техники и съвети в статиите: Справяне с емоциите чрез насочване на вниманието, 50 активности за регулиране на гнева и агресията, […]
Работата с емоциите е едно от най-важните неща, които човек може да направи през живота си. Техника за емоционална свобода ми помогна много в това. Но като цяло, подобряването на емоционалната интелигентност не е лесно нещо.