Страховете на децата

Начини да помогнем на децата да се справят със своите страхове и да вземат най-здравословните решения за действия от тях.

Страховете на децата – Примерен урок и занимания за регулиране на страха

„Отнема огромно количество смелост, за да пораснеш и да се превърнеш в този, който наистина си“

Искаме нашите деца да разбират и признават своите страхове пред нас. Искаме те да могат да се опълчат срещу причините, които им ги създават и да бъдат смели. Искаме те да порастват, сътворявайки съществени неща в света около тях. Искаме те да порастват, изграждайки способността да погледнат дълбоко в себе си, да разберат своите желания, болки, стремежи, очаквания и да имат смелостта да ги споделят, преодолеят, и да направят най-добрия, най-правилния и най-здравословния избор за себе си и за околните в живота си.

Какво правим, когато детето ни изпитва страх от нещо, или някого?

Казваме ли му, че няма от какво да се страхува?

Че е важно да бъде смел/а?

Че очакваме от него да не се плаши от нищо? 

Защото ако за нас чудовищата под леглото вечер звучат насмешливо и определено не са повод за страховете ни, то за тях нещата стоят по друг начин. За тях може да са истински ужас. Да омаловажим техния страх, би могло да подейства много потискащо за едно дете. Това би било и конфликт във възприятията, които създаваме у него спрямо нас самите – които твърдим, че искаме да ни споделят страховете си, но в същото време им показваме, че не ги разбираме.

На първо място нека е ясно, че страхът е едно от всички емоционални състояния, които са напълно естествени и нормални да ни се случат в някакъв момент от живота. Да изпитваме страх не е срамно, нито е признак на слабост. Точно както всяка друга емоция – би могла да е причина да развием в себе си механизми за правилна регулация и реакция ако се почувстваме споделени, разбрани, НЕсами. Да се научим да признаваме страховете си – е начин да се научим да поискаме подкрепа в справянето с тях – което е огромна сила и смелост! Именно това е най-смелото нещо, на което можем да ги научим в справянето със страховете – да ги признават, за да потърсят решенията заедно с нас. 

Игра за преодоляване на страховете:

ТРИТЕ ВЪПРОСА НА СМЕЛОСТТА

Да се научат децата на смелост, не означава да се престрашат да правят страшни неща. Става дума за това да се научат да правят ПРАВИЛНИ избори и да вземат здравословни решения. 

Цел на играта: 

Тези упражнения подтикват и подсещат децата да изследват своите страхове с помощта на трите въпроса за смелостта и да предприемат адекватни решения за действия.

Инструкции: 

  1. Първоначално поговорете за емоционалното състояние „страх“ и близките му състояния. Ако вече разполагате с комплекта Табла за развитие на Емоционална интелигентност , използвайте барометъра на емоциите, за да определите заедно нивата на енергията, нивото на приятно или неприятно е чувството.

 

2. Използвайте подробната таблица от думи за определяне на емоционалните състояния в червената зона и обяснете разликите между емоционалните състояния, спадащи към категорията на страха – Стресиран, изплашен, притеснен, обезпокоен, паникьосан, шокиран. Коментирайте нивата на енергията при всички тях, за да ви е по-лесно да обясните разликите.

3. Обяснете на децата/детето, че ще говорите за страховете на други хора, за да им помогнете да се почувстват в безопасност. Какви са начините, които във вашия клас/група, сeмейство имате, за да накарате някого да се чувства в безопасност. Обсъдете ги. Създайте собствени "правила за поведение" в класа, групата или семействотоАко вече използвате Магнитния пъзел „Дневник на емоциите“ – можете да опитате да съставите заедно Своя „Семеен кодекс“/ „Правила на Поведение“. Ако вече сте стигнали до него – използвайте момента да го допълвате заедно с тази игра с нещата, до които стигате като изводи и съвети един към друг. Това е упражнение, конкретно по методиката RULER,  създадена и изследвана от едни от най-добрите психолози и педагози в света и утвърдена с нейното положително въздействие върху изграждането на механизми за регулиране на емоциите. Обяснете, че да говорим за страховете си, да можем да ги признаваме пред останалите, е признак на огромна смелост.

 

4. Всеки от участниците в упражнението написва на едно листче анонимно – свой страх. След това отново анонимно го пуска в купа/шапка с общата купчина листчета.

5. Редувайте се всеки от групата да изважда по едно листче от купата и да коментирате защо написаното нещо може да е страшно за някого.

6. След това, като група, се обединете в даване на различни решения, опции за регулиране, справяне  с този страх. Оценете различните опции спрямо

Трите Въпроса на Смелостта:

  • Ще наруши ли това решение за действие някое важно правило, ще наруши ли някой закон?
  • Ще нарани ли това решение нас или някой/нещо друг/о?
  • Струва ли ти се правилно на теб?

7.  Базирайки се на отговорите на тези въпроси, изберете най-подходящите опции/решения за действие. Това е едновременно Смело и Правилно!

Пример:

Ако на листчето, което е изтеглено пише „Буболечки“, човекът който тегли от купата трябва да разкаже пример, за това написаното да е страшно за някого: „буболечките могат да са страшни, защото могат да те полазят и дори да те наранят.“

Тогава групата започва да дава предложения за справяне с такъв един конкретен страх: „Може да ги убиеш“, „Можеш да повикаш помощ“, „Можеш да сложиш буркан или чаша върху буболечката, да пъхнеш лист хартия под нея и да я изнесеш отвън.“ След това групата започва да дискутира по трите въпроса на смелостта – Да я убием, ще я нарани със сигурност, затова може би не изглежда като правилно. Едва ли е най-смелото нещо, което можем да направим. 

По същия начин продължаваме с всяка следваща опция.

Примери за Дискусии след играта:

  1. Как може едно нещо да изглежда едновременно и  правилно, и страшно?
  2. Какво ти помага да се чувстваш по-смел?
  3. Как могат трите Въпроса на смелостта да ти помогнат да се почувстваш смел и уверен, че вземаш правилни решения?
  4. Как разбираш, че нещо е „правилно“ за теб?

 

Към родителите

„Как те кара да се чувстваш, когато направиш нещо, което е едновременно страшно, но и много смело?“

Проведете дискусия по темата вечер на трапезата. Обсъдете чувствата на всеки от членовете на семейството.

 

Знаете ли, че…

Според едно от проучванията на UCLA  , участници, които са можели да определят конкретно емоцията си  при срещата с тарантула – като „Ужасен“, или „уплашен“, или „шокиран“  – са показали значително по-малко телесни изразявания на емоционалното си състояние от онези, които не са можели да определят конкретната си емоция.

Способността да определиш своето емоционално състояние е  признак за СМЕЛОСТ и е ефективно!

Неслучайно това е една от първите стъпки в практикуването на Емоционална интелигентност и по методиката RULER – да  определим и назовем правилно своята емоция.

Сподели с нас…

Ако идеята за урок ти е допаднала или вече си я приложил/а в своя час – чувствай се свободен/а да ни споделиш история от твоя урок с децата!

За да я публикуваме тук и да вдъхновим повече хора с вашия страхотен пример: Пишете ни на адрес info@funtazia.bg

 

Ако желаете да поръчате табла за работа върху развитието на Емоционалната интелигентност на вашите деца: Свържете се с нас на e-mail: Info@funtazia.bg, или пишете във Facebook страницата ни: https://www.facebook.com/funtazia.bg/

Виж още: Благодарност – примерен урок за развитие на емоционална интелигентност при деца

 

ONE COMMENT

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *