Искаме нашите деца да разбират и признават своите страхове пред нас. Искаме те да могат да се опълчат срещу причините, които им ги създават и да бъдат смели. Искаме те да порастват, сътворявайки съществени неща в света около тях. Искаме те да порастват, изграждайки способността да погледнат дълбоко в себе си, да разберат своите желания, болки, стремежи, очаквания и да имат смелостта да ги споделят, преодолеят, и да направят най-добрия, най-правилния и най-здравословния избор за себе си и за околните в живота си.
Казваме ли му, че няма от какво да се страхува?
Че е важно да бъде смел/а?
Че очакваме от него да не се плаши от нищо?
Защото ако за нас чудовищата под леглото вечер звучат насмешливо и определено не са повод за страховете ни, то за тях нещата стоят по друг начин. За тях може да са истински ужас. Да омаловажим техния страх, би могло да подейства много потискащо за едно дете. Това би било и конфликт във възприятията, които създаваме у него спрямо нас самите – които твърдим, че искаме да ни споделят страховете си, но в същото време им показваме, че не ги разбираме.
На първо място нека е ясно, че страхът е едно от всички емоционални състояния, които са напълно естествени и нормални да ни се случат в някакъв момент от живота. Да изпитваме страх не е срамно, нито е признак на слабост. Точно както всяка друга емоция – би могла да е причина да развием в себе си механизми за правилна регулация и реакция ако се почувстваме споделени, разбрани, НЕсами. Да се научим да признаваме страховете си – е начин да се научим да поискаме подкрепа в справянето с тях – което е огромна сила и смелост! Именно това е най-смелото нещо, на което можем да ги научим в справянето със страховете – да ги признават, за да потърсят решенията заедно с нас.
Да се научат децата на смелост, не означава да се престрашат да правят страшни неща. Става дума за това да се научат да правят ПРАВИЛНИ избори и да вземат здравословни решения.
Цел на играта:
Тези упражнения подтикват и подсещат децата да изследват своите страхове с помощта на трите въпроса за смелостта и да предприемат адекватни решения за действия.
Инструкции:
2. Използвайте подробната таблица от думи за определяне на емоционалните състояния в червената зона и обяснете разликите между емоционалните състояния, спадащи към категорията на страха – Стресиран, изплашен, притеснен, обезпокоен, паникьосан, шокиран. Коментирайте нивата на енергията при всички тях, за да ви е по-лесно да обясните разликите.
3. Обяснете на децата/детето, че ще говорите за страховете на други хора, за да им помогнете да се почувстват в безопасност. Какви са начините, които във вашия клас/група, сeмейство имате, за да накарате някого да се чувства в безопасност. Обсъдете ги. Ако вече използвате Магнитния пъзел „Дневник на емоциите“ – можете да опитате да съставите заедно Своя „Семеен кодекс“/ „Правила на Поведение“. Ако вече сте стигнали до него – използвайте момента да го допълвате заедно с тази игра с нещата, до които стигате като изводи и съвети един към друг. Това е упражнение, конкретно по методиката RULER, създадена и изследвана от едни от най-добрите психолози и педагози в света и утвърдена с нейното положително въздействие върху изграждането на механизми за регулиране на емоциите. Обяснете, че да говорим за страховете си, да можем да ги признаваме пред останалите, е признак на огромна смелост.
4. Всеки от участниците в упражнението написва на едно листче анонимно – свой страх. След това отново анонимно го пуска в купа/шапка с общата купчина листчета.
5. Редувайте се всеки от групата да изважда по едно листче от купата и да коментирате защо написаното нещо може да е страшно за някого.
6. След това, като група, се обединете в даване на различни решения, опции за регулиране, справяне с този страх. Оценете различните опции спрямо
7. Базирайки се на отговорите на тези въпроси, изберете най-подходящите опции/решения за действие. Това е едновременно Смело и Правилно!
Ако искате подробно да разгърнете всеки от казусите, да сте сигурни, че задавате правилните според ситуацията въпроси, за да стигнете до конкретните причини за появата на страховете и да анализирате пълен вариант алтернативи за справяне – съветваме ви да използвате ресурса: Семейна Игра FUNтазия – вижте повече информация тук.
Ако на листчето, което е изтеглено пише „Буболечки“, човекът който тегли от купата трябва да разкаже пример, за това написаното да е страшно за някого: „буболечките могат да са страшни, защото могат да те полазят и дори да те наранят.“
Тогава групата започва да дава предложения за справяне с такъв един конкретен страх: „Може да ги убиеш“, „Можеш да повикаш помощ“, „Можеш да сложиш буркан или чаша върху буболечката, да пъхнеш лист хартия под нея и да я изнесеш отвън.“ След това групата започва да дискутира по трите въпроса на смелостта – Да я убием, ще я нарани със сигурност, затова може би не изглежда като правилно. Едва ли е най-смелото нещо, което можем да направим.
По същия начин продължаваме с всяка следваща опция.
„Как те кара да се чувстваш, когато направиш нещо, което е едновременно страшно, но и много смело?“
Проведете дискусия по темата вечер на трапезата. Обсъдете чувствата на всеки от членовете на семейството.
Според едно от проучванията на UCLA , участници, които са можели да определят конкретно емоцията си при срещата с тарантула – като „Ужасен“, или „уплашен“, или „шокиран“ – са показали значително по-малко телесни изразявания на емоционалното си състояние от онези, които не са можели да определят конкретната си емоция.
Способността да определиш своето емоционално състояние е признак за СМЕЛОСТ и е ефективно!
Неслучайно това е една от първите стъпки в практикуването на Емоционална интелигентност и по методиката RULER – да определим и назовем правилно своята емоция.
Ако идеята за урок ти е допаднала или вече си я приложил/а в своя час – чувствай се свободен/а да ни споделиш история от твоя урок с децата!
За да я публикуваме тук и да вдъхновим повече хора с вашия страхотен пример: Пишете ни на адрес info@funtazia.bg
Ако желаете да поръчате табла за работа върху развитието на Емоционалната интелигентност на вашите деца: Свържете се с нас на e-mail: Info@funtazia.bg, или пишете във Facebook страницата ни: https://www.facebook.com/funtazia.bg/
Виж още: Благодарност – примерен урок за развитие на емоционална интелигентност при деца
© 2015-2022 FUNtazia International Limited. All Rights Reserved!
Тел: 0885217714
[…] Конструктивни решения – ние ги обясняваме на децата като решения за такива действия, които са полезни, здравословни за всички, не нараняват никого, не застрашават здравето и живота на никого, законни са и не нарушават никое правило (може би ще ви е интересно да видите и този урок за смело…); […]
[…] „Регулиране на страха“ (кликнете тук) – създадохме урок, който може да се проведе у дома (родителите са в ролята на „учителите“) относно регулирането на страха. Нещо много важно в условията на изолация и притеснение за здравето. Урокът е прилаган и с възрастни хора (студенти, фирмени екипи) в подобни на описаните в статията варианти – и е имал много положителни ефекти. […]
[…] Да се научим да признаваме страховете си – е начин да се научим да поискаме подкрепа в справянето с тях – което е огромна сила и смелост! Именно това е най-смелото нещо, на което можем да научим своите деца научим в справянето със страховете – да ги признават, за да потърсят решенията заедно с нас. Съвети по темата за страховете и как да помогнем на децата в тях, стратегии за справяне и пр. – можете да откриете в тази статия: Страховете на децата – примерен урок и занимания за ре… […]