Темата за емоционалната интелигентност е една от най-ключовите в съвременната психология и педагогика.
През последните месеци ви запознахме с Барометъра на емоции, по който децата могат да работят с психолози и преподаватели върху четирите зони (червена зона, жълта зона, зелена зона и синя зона) по подхода RULER.
Както вероятно знаете, FUNтазия е първата организация в България, която разработва авторски ресурси на български език, базирани на съвременните методи за работа относно развитието на EQ (емоционална интелигентност) при деца от най-ранна възраст. Методите, които по този начин популяризираме в страната ни са научни методи, базирани на дългогодишни проучвания от професионални изследователи към изследователските институти към Йейл и Станфорд. В тази връзка нашата цел е да помогнем на родителите от България да работят над емоционалната интелигентност на своите деца.
Родителите имат потребността да превърнат разговорите за емоционалното състояние на децата си в навик, също както миенето на зъбките и ръцете. Емоционалния свят на детето е нещо, за което родителите са пряко отговорни и в днешното съвремие родителите, работещи над емоционалната интелигентност могат да постигнат много позитивен напредък за децата си.
Това е приятен и удобен начин за всяко дете лесно да сподели как се чувства в даден момент. Дневникът може да се представи на детето като игрова активност – то трябва да сподели как се чувства като нарисува своето лице и евентуално направи рисунки в останалите празни полета.
Не е нужно детето да знае да чете, защото Дневникът трябва да бъде използван от детето заедно с родител, роднина, педагог или психолог.
Самият ресурс можете да принтирате на черно-бял или цветен принтер. Той бланка е във формат А4 (голям лист) и може да разгледате или принтирате през всяко устройство.
Съхранявайте всички попълнени бланки в папка, която всъщност е „Дневник на Емоциите“ на вашето дете.
Ако не желаете да използвате предоставената бланка – можете да я използвате като ръководство и да зададете въпросите на детето, които то да нарисува върху бели листи.
Въпросите и елементите от бланката са базирани на подхода RULER, изработен от експерти в сферата на психологията и специално EQ (emotional intelligence) от Изследователския институт към Университета в Йейл.
Организацията ни изработи тази бланка като част от дейностите по програмата за интеграция на EQ подходите, разработени от експертите в Йейл.
Дейността около попълване и обогатяване на „Дневник на Емоциите“ при децата е важна и осъзната от специалисти и родители в Европа, САЩ и Русия. У нас приложението на подобни дейности започна по-късно и сме много щастливи и развълнувани, че имаме шанса да създадем този ресурс за вас, и да го предоставим безплатно на българските родители!
Причините са безброй, вероятно се досещате за тях, но все пак ще ви напомним за няколкото най-важни:
Основната идея един родител да води дневник на Емоциите е евентуална (по желание на самия родител) консултация с психолог, особено ако е специалист, практикуващ методите за развитие на EQ при децата. Подобен дневник е безценен източник на информация за всеки професионалист и ще му спести много време и трудности около опознаването на детето.
Не си позволявайте да тълкувате резултатите в Дневника на вашето дете – определено е удачно да оставите това да бъде извършено от професионалисти. Ако имате притеснения или виждате повтарящ се проблем – винаги се обръщайте към професионален експерт и не тълкувайте сами данните в Дневника на Емоциите! Своеволното непрофесионално тълкувание на информацията от Дневника може да доведе до проблеми при детето и вашите отношения с него, които да повлияят неприятно в бъдеще.
Ако имате желание да се обърнете към психолог, който да ви даде професионално мнение за вашето дете – може да се свържете с нас, за да ви предоставим листа с контакти на психолози, които поддържат контакт с нас относно темите за EQ при децата.
Дневник могат да водят и педагозите и възпитатели от ясли, детски градини и начално училище, както и педагогическите съветници.
Бланката, която ви предоставяме безплатно се използва в подобен вид от педагози, психолози, педагогически съветници и специалисти в ДПС, но в този й вариант е адаптирана така, че да е приятна за попълване от вас и детето. Опитвайте се да се придържате към нея според инструкциите по-долу:
Както виждате – трета и четвърта точка от обясненията по-горе са много съществени и взаимно обвързани. И двете се отнасят до възможността детето да усвои лични регулаторни практики, с които не да подтиска своите чувства, а напротив – да ги изрази по начин, по който да се почувства по-добре в дългосрочен план. Затова подходът RULER и други EQ подходи, акцентират над простото правило (изяснено в статиите за Мета-момент в нашия сайт):
Спри! Погледни се отстрани! Помисли как трябва да реагираш така, че да покажеш най-доброто си „аз“!
Идеята е не толкова да задълбаем пред детето върху темата, че ако то не умее да регулира емоциите си в тежки емоционални ситуации – те ще контролират него, образно казано, с което може да изпадне в по-тежко и дискомфортно емоционално състояние. По-скоро идеята е да му споделим, че ако си даде време да осъзнае ситуацията, себе си и околните – в това време то ще си подари спокойствие и възможност да помисли, с което регулирането на емоциите и чувствата ще се случи от самосебе си, посредством негови индивидуални механизми.
© 2015-2019 FUNтазия Тел: 0885217714 • E-mail: info@funtazia.bg
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
[…] Дневник на емоциите – как да го използвам и какво ми … […]
[…] всички тези случаи, полезно би било да водите дневник на емоциите на своето дете/ или на вашите ученици. Превръщането в […]
[…] тях са безплатни и напълно достъпни в интернет – като Дневника на Емоциите, като Песничките за запознаването с различните зони […]
[…] на децата бланката с „Дневник на емоциите“ и ги помолете да напишат или нарисуват такива свои […]
[…] „Дневникът на Емоциите“ (кликнете тук) – приятна за попълване бланка, в която детето може да нарисува или опише своите емоции по приятен начин. Навиците за споделяне освобождават емоционалния стрес и са много полезни за всяко дете – чрез „Дневникът“ това се превръща в интересна и приятна ежедневна игра. […]
[…] „Дневникът на Емоциите“ (кликнете тук) – приятна за попълване бланка, в която детето може да нарисува или опише своите емоции по приятен начин. Навиците за споделяне освобождават емоционалния стрес и са много полезни за всяко дете – чрез „Дневника“ това се превръща в интересна и приятна ежедневна игра. […]