Мета-моментът е един от основните инструменти, създадени специално, за да подпомогнат развиването на Емоционална интелигентност (EQ) при деца, училищни ръководства, ученици, студенти, родители, семейства.
Това е способ на подхода RULER – базиран на десетилетия научни изследвания и проучвания от едни от най-добрите световни психолози и педагози към Центъра за Емоционална Интелигентност в Йейл.
Емоциите могат, както да помогнат така и да застрашат взаимоотношенията ни с останалите хора. Всеки от нас има моменти на слабости, но и моменти, в които можем да покажем най-доброто от себе си.
Мета-моментът помага на деца, ученици, студенти и обучители да се справят със силни емоционални състояния, с цел да могат да вземат по-добри, адекватни и ползотворни решения за себе си и за останалите край себе си.
Мета-моментът е кратка почивка, отстъпване от ситуацията, в което си даваме възможност да помислим, разсъдим, оценим, преди да действаме.
Това е момент, в който си задаваме въпроса: „Как би действало „Най-доброто ми АЗ“ в тази ситуация? Каква стратегия да предприема, за да могат действията ми да отговарят на „най-доброто от мен“?“
След време на усилена и системна практика, децата, учениците, студентите – заедно с техните обучители – се научават да заместват неефективните и деструктивни отговори – с продуктивни, полезни, ползотворни отговори на предивикателни и изтощителни ситуации.
Мета-моментът и практикуването му води до самодисциплиниране на ума да прави по-добри избори, да изгражда по-здравословни взаимоотношения, и като цяло на едно доста по-благоприятно и спокойно светоусещане.
Прекрасно и ефективно допълнение към урока на всеки педагог – мета-моментът и неговите четири стъпки за преодоляване на деструктивни емоции – е приложим в образованието на деца още от възраст над 2 години.
Тази част включа поредица от въпроси и отговори, проведени в свободна дискусия между педагога/родителя и детето/ученика.
2. Втора стъпка от работата с мета-момента – СПРИ и поеми дълбоко дъх три пъти!
3. Трета стъпка от работата с мета-момента – След като си спокоен, нека да помислим какво следва да направим
– „Какво те накара да се чувстваш в червената зона/ядосан,гневен…“ – Причината и нейното осъзнаване е много важна част от процеса – не пропускайте заедно да я изясните в детайли
– „Чувствал/а ли си се така и преди?“ – важно е детето да има възможно най-богат ресурс от примери за подобни емоционални състояния. Така ще открива по-лесно начини да се справя с тях – решения, важни за неговата емоционална интелигентност
– „Сега, след като си спокоен/а – какво искаш да направиш?“
– „Какво правиш, когато се чувстваш по този начин?“
Това вече е етапът на работа над решението на проблема, до което подтикваме детето да достигне. Изразяването на емоцията включва именно това решение за резултата от нейното проявление и е много важно да обсъдите възможния развой, за да достигнете до най-доброто решение.
4. Четвърта стъпка от работа с мета-момента – След начертаване на план за действие в спокойно състояние – е постигането на „най-доброто АЗ“
След изясняване на възможния развой на събитията и избора на план за действие в ситуацията, детето има своята възможност за реакция към нея – бъдейки своето „Най-добро АЗ“ – тоест избирайки действия, които са отвъд въздействието на разрушителна емоция, повлияни от анализ, размисъл – които могат да доведат до най-благоприятното разрешаване на казуса.
Тук идва момент за въпроса:
„Чувстваш ли се по-добре сега?“ – ако сте изяснили причината и решението на неговата емоция – то ще се почувства по-добре!
Учителят/родителят/психологът може чрез ролеви игри и истории да омага на децата да преминават през четирите стъпки на своя мета-момент в моменти когато те са спокойни, за да могат децата да добият навика да минават през тези съществени стъпки. Когато практикувате това с децата в спокойна атмосфера, в моменти когато са абсолютно освободени от стрес – чрез игра, разказване на истории и примери – това ще помогне на децата да се подготвят да използват мета-момента с неговите стъпки в моменти, когато съзнанията им са претрупани с червени емоции.
След усилена практика, децата ще имат способността да прилагат мета-момента, за да се справят със сложни и предизикателни ситуации.
Направете си „Дневник“ на емоциите на вашето дете и записвайте в него всички емоции от червения сектор, които забелязвате у него.
Записвайте как детето е споделило, че се чувства – какви думи е използвало и дали е дефинирало правилно чувствата си. Използвайте настоящата графика, за да му предложите думи от нея.
Не пропускайте в целия процес на разговор или работа с детето да използвате фрази като:
✅– Благодаря ти, че споделяш това с мен (нас)! Знам, че не ти е лесно да го направиш!
✅– Оценявам това, че ми(ни) се доверяваш и споделяш как се чувстваш!
✅– Искам да си отделяме повече време, за да ми разказваш как се чувстваш – обичам да го правиш!
✅– Иска се голяма смелост да споделиш всичко това, благодаря ти за смелостта да го направиш!
✅– Има ли нещо, с което мислиш, че мога да ти помогна, за да се почувстваш по-добре?
✅– Съчувствам ти. И аз съм изпитвал(а) тези чувства като теб – знам какво е!
Важно е родителите, учителите и децата да работят съвместно над осъзнаването на емоционалните състояния в сектора на гнева – червения – и начините за преодоляването им, с които детето излиза от него. Определянето на правилните начини дават възможност на детето да е по-уверено, да избегне агресивност и авто-агресия, да е емоционално по-стабилно, да не изгубва контрол в съществени моменти. Децата, които се учат как да преодолеят червената зона имат „лек“ срещу много възможни емоционални травми и страхове.
Виж още:
Дневник на емоциите – как да го използвам и какво ми дава той?
Барометър на емоциите – Червена зона
Барометър на емоциите и как да го използваме?
Ако работите с деца в училище, детска градина или ясла, и желаете да провеждате уроци и упражнения за развитие на EQ – пишете ни!
FUNтазия е първата организация у нас, която изготвя авторски материали, адаптирани на български език, по международните програми и методики за развитие на EQ при децата от ранна детска възраст.
© 2015-2019 FUNтазия Тел: 0885217714 • E-mail: info@funtazia.bg
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
[…] Стъпка 1 от мета-момента, в която нещо се случва и ние „разпознаваме […]
[…] […]
[…] То може да е цветно и да съдържа всякакви ресурси за емоционална интелигентност и табла със съвети за успокоение и преодоляване на емоциите (научете повече за мета-момент от тук). […]
[…] с мета-момента на децата (прочетете повече от тук) при емоции с високо ниво на енергия и високо ниво на […]
[…] Урокът цели да обясни на децата важността на мета-моментите (научете повече за мета-моментите). […]
[…] Ако вече сте говорили за това какво представлява мета момента, (Виж повече в статията за Мета момента.… можете да използвате тази игра, за да представите по един метафоричен и забавен начин ползите от „улавянето“ на мета-момента навреме и евентуалните причини „улавянето“ да не се случи. (Виж информация за полезни практики при мета момента в следната статия -Полезни практики за работа по мета-момента ) […]
[…] рутина от навици, които изграждаме в тях. Например „ако си гневен, преди да направиш нещо – Спри и помисл…„. Учим децата да разпознават коя емоция каква […]
[…] която го е изпратила в Червеното кралство (или червената зона от Барометъра на емоциите). Нека сподели в коя зона от Барометъра е било преди […]
[…] – тук списахме статия как да използвате една от бланките… относно т.нар. мета-момент. Тук записахме няколко […]