Мета-моментът е един от основните инструменти, създадени специално, за да подпомогнат развиването на Емоционална интелигентност (EQ) при деца, училищни ръководства, ученици, студенти, родители, семейства.
Това е способ на подхода RULER – базиран на десетилетия научни изследвания и проучвания от едни от най-добрите световни психолози и педагози към Центъра за Емоционална Интелигентност в Йейл.
Емоциите могат, както да помогнат така и да застрашат взаимоотношенията ни с останалите хора. Всеки от нас има моменти на слабости, но и моменти, в които можем да покажем най-доброто от себе си.
Мета-моментът помага на деца, ученици, студенти и обучители да се справят със силни емоционални състояния, с цел да могат да вземат по-добри, адекватни и ползотворни решения за себе си и за останалите край себе си.
Мета-моментът е кратка почивка, отстъпване от ситуацията, в което си даваме възможност да помислим, разсъдим, оценим, преди да действаме.
Това е момент, в който си задаваме въпроса: „Как би действало „Най-доброто ми АЗ“ в тази ситуация? Каква стратегия да предприема, за да могат действията ми да отговарят на „най-доброто от мен“?“
След време на усилена и системна практика, децата, учениците, студентите – заедно с техните обучители – се научават да заместват неефективните и деструктивни отговори – с продуктивни, полезни, ползотворни отговори на предивикателни и изтощителни ситуации.
Мета-моментът и практикуването му води до самодисциплиниране на ума да прави по-добри избори, да изгражда по-здравословни взаимоотношения, и като цяло на едно доста по-благоприятно и спокойно светоусещане.
Прекрасно и ефективно допълнение към урока на всеки педагог – мета-моментът и неговите четири стъпки за преодоляване на деструктивни емоции – е приложим в образованието на деца още от възраст над 2 години.
Тази част включа поредица от въпроси и отговори, проведени в свободна дискусия между педагога/родителя и детето/ученика.
2. Втора стъпка от работата с мета-момента – СПРИ и поеми дълбоко дъх три пъти!
3. Трета стъпка от работата с мета-момента – След като си спокоен, нека да помислим какво следва да направим
– „Какво те накара да се чувстваш в червената зона/ядосан,гневен…“ – Причината и нейното осъзнаване е много важна част от процеса – не пропускайте заедно да я изясните в детайли
– „Чувствал/а ли си се така и преди?“ – важно е детето да има възможно най-богат ресурс от примери за подобни емоционални състояния. Така ще открива по-лесно начини да се справя с тях – решения, важни за неговата емоционална интелигентност
– „Сега, след като си спокоен/а – какво искаш да направиш?“
– „Какво правиш, когато се чувстваш по този начин?“
Това вече е етапът на работа над решението на проблема, до което подтикваме детето да достигне. Изразяването на емоцията включва именно това решение за резултата от нейното проявление и е много важно да обсъдите възможния развой, за да достигнете до най-доброто решение.
4. Четвърта стъпка от работа с мета-момента – След начертаване на план за действие в спокойно състояние – е постигането на „най-доброто АЗ“
След изясняване на възможния развой на събитията и избора на план за действие в ситуацията, детето има своята възможност за реакция към нея – бъдейки своето „Най-добро АЗ“ – тоест избирайки действия, които са отвъд въздействието на разрушителна емоция, повлияни от анализ, размисъл – които могат да доведат до най-благоприятното разрешаване на казуса.
Тук идва момент за въпроса:
„Чувстваш ли се по-добре сега?“ – ако сте изяснили причината и решението на неговата емоция – то ще се почувства по-добре!
Учителят/родителят/психологът може чрез ролеви игри и истории да омага на децата да преминават през четирите стъпки на своя мета-момент в моменти когато те са спокойни, за да могат децата да добият навика да минават през тези съществени стъпки. Когато практикувате това с децата в спокойна атмосфера, в моменти когато са абсолютно освободени от стрес – чрез игра, разказване на истории и примери – това ще помогне на децата да се подготвят да използват мета-момента с неговите стъпки в моменти, когато съзнанията им са претрупани с червени емоции.
След усилена практика, децата ще имат способността да прилагат мета-момента, за да се справят със сложни и предизикателни ситуации.
Направете си „Дневник“ на емоциите на вашето дете и записвайте в него всички емоции от червения сектор, които забелязвате у него.
Записвайте как детето е споделило, че се чувства – какви думи е използвало и дали е дефинирало правилно чувствата си. Използвайте настоящата графика, за да му предложите думи от нея.
Не пропускайте в целия процес на разговор или работа с детето да използвате фрази като:
✅– Благодаря ти, че споделяш това с мен (нас)! Знам, че не ти е лесно да го направиш!
✅– Оценявам това, че ми(ни) се доверяваш и споделяш как се чувстваш!
✅– Искам да си отделяме повече време, за да ми разказваш как се чувстваш – обичам да го правиш!
✅– Иска се голяма смелост да споделиш всичко това, благодаря ти за смелостта да го направиш!
✅– Има ли нещо, с което мислиш, че мога да ти помогна, за да се почувстваш по-добре?
✅– Съчувствам ти. И аз съм изпитвал(а) тези чувства като теб – знам какво е!
Важно е родителите, учителите и децата да работят съвместно над осъзнаването на емоционалните състояния в сектора на гнева – червения – и начините за преодоляването им, с които детето излиза от него. Определянето на правилните начини дават възможност на детето да е по-уверено, да избегне агресивност и авто-агресия, да е емоционално по-стабилно, да не изгубва контрол в съществени моменти. Децата, които се учат как да преодолеят червената зона имат „лек“ срещу много възможни емоционални травми и страхове.
Виж още:
Дневник на емоциите – как да го използвам и какво ми дава той?
Барометър на емоциите – Червена зона
Барометър на емоциите и как да го използваме?
Ако работите с деца в училище, детска градина или ясла, и желаете да провеждате уроци и упражнения за развитие на EQ – пишете ни!
FUNтазия е първата организация у нас, която изготвя авторски материали, адаптирани на български език, по международните програми и методики за развитие на EQ при децата от ранна детска възраст.
© 2015-2022 FUNtazia International Limited. All Rights Reserved!
Тел: 0885217714
[…] Стъпка 1 от мета-момента, в която нещо се случва и ние „разпознаваме […]
[…] […]
[…] То може да е цветно и да съдържа всякакви ресурси за емоционална интелигентност и табла със съвети за успокоение и преодоляване на емоциите (научете повече за мета-момент от тук). […]
[…] с мета-момента на децата (прочетете повече от тук) при емоции с високо ниво на енергия и високо ниво на […]
[…] Урокът цели да обясни на децата важността на мета-моментите (научете повече за мета-моментите). […]
[…] Ако вече сте говорили за това какво представлява мета момента, (Виж повече в статията за Мета момента.… можете да използвате тази игра, за да представите по един метафоричен и забавен начин ползите от „улавянето“ на мета-момента навреме и евентуалните причини „улавянето“ да не се случи. (Виж информация за полезни практики при мета момента в следната статия -Полезни практики за работа по мета-момента ) […]
[…] рутина от навици, които изграждаме в тях. Например „ако си гневен, преди да направиш нещо – Спри и помисл…„. Учим децата да разпознават коя емоция каква […]
[…] която го е изпратила в Червеното кралство (или червената зона от Барометъра на емоциите). Нека сподели в коя зона от Барометъра е било преди […]
[…] – тук списахме статия как да използвате една от бланките… относно т.нар. мета-момент. Тук записахме няколко […]
[…] справянето с агресия е използването на практиките от Мета момента – https://funtazia.bg/2018/09/09/meta-moment-detska-agresia/. Вижте в статията […]