След като сте преминали и отработили добре първите стъпки в работата с Барометъра, можете да задълбочите с разширяване познанията за различните видове емоции във всеки от четирите цвята.
Нека е постепенно, за да е възможно внимателно да се обърне внимание на близки по същността си емоционални състояния – като се направят разликите между тях.
Освен натрупването на познание за начина, по който се наричат – Да може да се разсъждава върху тях, да бъдат добре осмислени и да се търсят причинно-следствените връзки за провокирането им, с какво могат да ни бъдат полезни, също така и начините за излизането от тях. Това е целта на работата с барометъра.
щастливи, енергични, развълнувани, мотивирани, продуктивни.
Примерни въпроси:
Подобни дискусии помагат за идентифицирането на типа емоция и правилното и назоваване и разбиране. Една игра с имитиране – на пръв поглед е елементарна, но в нея се добива способността за изразяване на емоция правилно – както и в последствие за правилното идентифициране на емоцията у другите хора.
Със задаването на разнообразни въпроси и провокирането на дискусия по темата, се дава възможност на децата сами да достигат до своите изводи за съответната емоция – голяма или малка енергия има дадено чувство, приятно или неприятно е то. Идеята е в последствие да добият навика сами да разсъждават над емоционалните си състояния, да ги анализират, но и да могат да идентифицират такива в останалите хора. Това ще спомогне за по-добрата им преценка в определени ситуации и избора им на подходящи, печеливши действия спрямо тях.
Съвет към учителя и родителя:
Говорете с децата за различни моменти през деня, в които имаме възможност да почувстваме емоции от жълтата зона. Емоционални състояния от жълтата зона ни помагат да изведем насъбралата се енергия от нас – на детската площадка напримр, на стадиона, правейки физически упражнения, или танцувайки.
Те също така ни помагат да сме кооперативни и да работим заедно ефективно, както и да се сприятеляваме с лекота.
Питайте децата какво се случва, за да ги накара да се почувстват в жълтата зона и какво биха могли да направят, за да помогнат на някой друг да се почувства в жълтата зона. Предизвикайте дискусия.
С напредване в познанията относно емоционалните състояния от жълтата зона, на децата трябва да им бъде обясненено, че тя е подходяща за започването на нов проект, нова идея да бъде реализирана. Емоциите от жълтата зона са много предразполагащи към продуктивни брейнсторминги, работа по арт задача, задача, изискваща откриване на решения на различни проблемни казуси.
В жълтата зона е времето, когато можете да приключите важни неща, по най-ефективния и продуктивен начин, използвайки цялата енергия, с която тя ви снабдява.
Жълтата зона е за емоционални състояния с висока енергия и силно чувство на удовлетвореност, но могат да бъдат изтощителни, поради свръх екзалтация. Човек не може да прекара дълго време в състояние, което е голям разход на енергия, затова е добре да обясним на децата за възможни начини да излязат от жълтата зона, с цел да намерят успокоение.
За да излезеш от жълтата зона, можеш например да:
Важно е да помагаме на децата да добият навика да прилагат тези техники за справяне с емоциите. Упражнения в състояние, в което те са извън силен емоционален заряд – са препоръчителни.
Виж още:
Барометър на емоциите – Етап втори: Урок за зелената зона
Подходящ музикален ресурс към урока:
FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл.
Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ .
© 2015-2019 FUNтазия Тел: 0885217714 • E-mail: info@funtazia.bg
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
[…] Барометър на емоциите – Етап втори: Жълтата зона […]
[…] на емоциите“ – ще ги откриете тук, тук, тук, тук, тук и […]
[…] на емоциите“ – ще ги откриете тук, тук, тук, тук, тук и […]