fbpx

Барометър на Емоциите и как да го използваме?

Етап втори: Урок за жълтата зона

Барометърът на емоциите – етап втори: урок за Жълта зона

Втори етап от работата с Барометъра на емоциите

След като сте преминали и отработили добре първите стъпки в работата с Барометъра, можете да задълбочите с разширяване познанията за различните видове емоции във всеки от четирите цвята.

Нека е постепенно, за да е възможно внимателно да се обърне внимание на близки по същността си емоционални състояния – като се направят разликите между тях.

Освен натрупването на познание за начина, по който се наричат  – Да може да се разсъждава върху тях, да бъдат добре осмислени и да се търсят причинно-следствените връзки за провокирането им, с какво могат да ни бъдат полезни, също така и начините за излизането от тях.  Това е целта на работата с барометъра.

Примерен урок за

Жълтата зона – когато се чувстваме: 

щастливи, енергични, развълнувани, мотивирани, продуктивни.

  • Обяснете значението на всяко ново състояние, което въведете в обучителния процес. Направете и обяснете разликите между тях. Не бързайте с въвеждането на нови понятия – нека е сигурно, че няма неясноти и объркване по въведените, преди да продължите напред.
  • Говорейки за емоционални състояния от синята зона – не пропускайте да обяснявате – жълтата зона на емоциите е свързана с голям разход на енергия и силно чувство на удовлетвореност.
  • Опитайте се да докажете това твърдение с всяка една от въведените емоции. Направете дискусия.

Примерни въпроси:

  1. Какво означава да съм щастлив?
  2. Можем ли да направим щастлива физиономия? Как изглежда един развълнуван човек?
  3. Когато съм развълнуван – това приятно или неприятно чувство е?
  4. Имам ли много енергия, когато съм щастлив?
  5. Кога за последно бях щастлив?/ Мога ли да разкажа история, в която съм бил щастлив?
  6. Сещам ли се за случай, в който някой друг е бил щастлив?

Подобни дискусии помагат за идентифицирането на типа емоция и правилното и назоваване и разбиране. Една игра с имитиране – на пръв поглед е елементарна, но в нея се добива способността за изразяване на емоция правилно – както и в последствие за правилното идентифициране на емоцията у другите хора.

Със задаването на разнообразни въпроси и провокирането на дискусия по темата, се дава възможност на децата сами да достигат до своите изводи за съответната емоция – голяма или малка енергия има дадено чувство, приятно или неприятно е то. Идеята е в последствие да добият навика сами да разсъждават над емоционалните си състояния, да ги анализират, но и да могат да идентифицират такива в останалите хора. Това ще спомогне за по-добрата им преценка в определени ситуации и избора им на подходящи, печеливши действия спрямо тях.

Какво ни дава жълтата зона?

Съвет към учителя и родителя:

Говорете с децата за различни моменти през деня, в които имаме възможност да почувстваме емоции от жълтата зона. Емоционални състояния от жълтата зона ни помагат да изведем насъбралата се енергия от нас – на детската площадка напримр, на стадиона, правейки физически упражнения, или танцувайки.

Те също така ни помагат да сме кооперативни и да работим заедно ефективно, както и да се сприятеляваме с лекота.

Питайте децата какво се случва, за да ги накара да се почувстват в жълтата зона и какво биха могли да направят, за да помогнат на някой друг да се почувства в жълтата зона. Предизвикайте дискусия.

С напредване в познанията относно емоционалните състояния от жълтата зона, на децата трябва да им бъде обясненено, че тя е подходяща за започването на нов проект, нова идея да бъде реализирана. Емоциите от жълтата зона са много предразполагащи към продуктивни брейнсторминги, работа по арт задача, задача, изискваща откриване на решения на различни проблемни казуси.

В жълтата зона е времето, когато можете да приключите важни неща, по най-ефективния и продуктивен начин, използвайки цялата енергия, с която тя ви снабдява. 

Начини да излезеш от жълтата зона

Жълтата зона е за емоционални състояния с висока енергия и силно чувство на удовлетвореност, но могат да бъдат изтощителни, поради свръх екзалтация. Човек не може да прекара дълго време в състояние, което е голям разход на енергия, затова е добре да обясним на децата за възможни начини да излязат от жълтата зона, с цел да намерят успокоение.

За да излезеш от жълтата зона, можеш например да:

  • Да слушаш спокойна музика.
  • Да поговориш с приятел, родител, учител, близък.
  • Поемете въздух дълбоко 3 пъти.
  • Да направиш дълга спокойна разходка.
  • Да се осамотиш за кратко и да си отделиш време за размисъл.
  • Ако има някой друг, който е с теб в момента на влизането ти в жълтата зона – отдели си време да помислиш за начина, по който той се чувства в момента, когато ти си жълт.

Важно е да помагаме на децата да добият навика да прилагат тези техники за справяне с емоциите. Упражнения в състояние, в което те са извън силен емоционален заряд – са препоръчителни. 

Упражнения за групов урок:

  • Използвайте карти или друг вид изображения, за да помагате на децата да идентифицират емоции от жълтата зона.
  • Можете да изпеете песента за Барометъра на емоциите.
  • Можете да изпеете песента за Жълтата зона/Жълтия танц.
  • Нека децата имитират емоциите от жълтата зона – ползвайки тела, лица и гласове. Гласът на жълтите емоции е висок, говорът е бърз, включва смях.  Лицето е усмихнато, сповдигнати вежди и високи скули. Тялото е енергизирано, приповдигнато, извършва много жизнераодстни движения.
  • Гледайте картинки на ситуации, които биха могли да ни вкарат в жълтата зона.
  • Задавайте въпроси – предизвикайте дискусия.
  • Дайте задача на децата да Нарисуват момент от спомените си, в който са се почувствали в жълтата зона. Задайте въпроси. Дискутирайте.
  • Направете дискусия с 3 до 5 деца, които разказват за свои моменти, в които са изпитвали различни жълти емоции.

Виж още:

Барометър на емоциите – Етап втори: Урок за зелената зона

Подходящ музикален ресурс към урока:

От къде да намерите материали за работа върху развиването на Емоционална интелигентност EQ?

FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл. 

Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ . 

 

3 COMMENTS

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Бързи препратки:


Вашият профил в сайта: