След като сте преминали и отработили добре първите стъпки в работата с Барометъра, можете да задълбочите с разширяване познанията за различните видове емоции във всеки от четирите цвята.
Нека е постепенно, за да е възможно внимателно да се обърне внимание на близки по същността си емоционални състояния – като се направят разликите между тях.
Освен натрупването на познание за начина, по който се наричат – Да може да се разсъждава върху тях, да бъдат добре осмислени и да се търсят причинно-следствените връзки за провокирането им, с какво могат да ни бъдат полезни, също така и начините за излизането от тях. Това е целта на работата с барометъра.
отзивчив, спокоен, отпуснат, сигурен, доверчив
Примерни въпроси:
Подобни дискусии помагат за идентифицирането на типа емоция и правилното и назоваване и разбиране. Една игра с имитиране – на пръв поглед е елементарна, но в нея се добива способността за изразяване на емоция правилно – както и в последствие за правилното идентифициране на емоцията у другите хора.
Със задаването на разнообразни въпроси и провокирането на дискусия по темата, се дава възможност на децата сами да достигат до своите изводи за съответната емоция – голяма или малка енергия има дадено чувство, приятно или неприятно е то. Идеята е в последствие да добият навика сами да разсъждават над емоционалните си състояния, да ги анализират, но и да могат да идентифицират такива в останалите хора. Това ще спомогне за по-добрата им преценка в определени ситуации и избора им на подходящи, печеливши действия спрямо тях.
С напредване в знанията относно зелената зона, децата трябва да знаят, че ЗЕЛЕНИТЕ ЕМОЦИИ са прекрасни, за да се почувстват концентрирани, съсредоточени, продуктивни. В зелената зона сме способни да работим всеотдайно, екипно, да даваме или получаваме обратна връзка адекватно и осмислено. Зелената зона е място за размисъл, осмисляне.
Съвет към учителя/психолога за групови занимания на тема ЗЕЛЕНАТА ЗОНА:
„Ден на пижамата“:
АРТ занимания:
Време за приказки:
– Можм ли да кажем, че той/тя е спокоен?
– По какво разбрахте, че е спокоен?
-Как останалите му помогнаха да се успокои?
– Какъв мислите е гласът му, когато е спокоен?
– Как изглежда лицето му, когато е спокоен?
– Можем ли да кажем други думи, с които да обясним, че е спокоен? ( Отпуснат, релаксиран…)
МУЗИКА и ДВИЖЕНИЯ
СЪВЕТ КЪМ РОДИТЕЛЯ, УЧИТЕЛЯ, ПСИХОЛОГА:
Когато дискутурате с децата зелената зона, обяснете им за бебето и как то се учи да прохожда. Бебето първо бавно повдига крачето си, после бавно и внимателно поставя – първо петата, после пръстите. Много бавно. Направете дискусия по този пример. Задавайте въпроси:
Въпроси от този тип, биха помогнали за засилването на наблюдателността и способността за размисъл върху забикалящата среда и хора. Децата в последствие сами трябва да добият навика да си задават такива въпроси и да разсъждават върху възможните причини и отговори.
Зелената зона е за емоционални състояния с ниска енергия и слабо чувство на удовлетвореност, благоприятстват съсредотоената работа. Човек не може да прекара дълго време в състояние, без да хаби излишна енергия, но е добре децата да са запознати с различните начини да излизат от зоната.
За да излезеш от зелената зона, можеш например да:
Важно е да помагаме на децата да добият навика да прилагат тези техники за справяне с емоциите. Упражнения в състояние, в което те са извън силен емоционален заряд – са препоръчителни.
Подходящ музикален ресурс към урока:
FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл.
Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ .
© 2015-2022 FUNtazia International Limited. All Rights Reserved!
Тел: 0885217714
[…] Барометър на емоциите – Етап втори: Урок за зелената зона […]
[…] „Барометър на емоциите“ (кликнете тук) – три интерактивни бланки/плаката, които може да се поставят в детската стая или всекидневната у дома. „Барометърът“ е научно-доказан метод за лесно дефиниране на емоционалните състояния на едно дете. Децата го използват много лесно и приятно, интересно им е чрез него да споделят как се чувстват във всеки момент. Подготвихме няколко безплатни статии за това как се използва „Барометърът на емоциите“ – ще ги откриете тук, тук, тук, тук, тук и тук. […]