Барометър на Емоциите и как да го използваме?

Етап втори - урок за синя зона

Барометърът на емоциите – етап втори: Синята зона

Втори етап от работата с Барометъра на емоциите

След като сте преминали и отработили добре първите стъпки в работата с Барометъра, можете да задълбочите с разширяване познанията за различните видове емоции във всеки от четирите цвята.

Нека е постепенно, за да е възможно внимателно да се обърне внимание на близки по същността си емоционални състояния – като се направят разликите между тях.

Освен натрупването на познание за начина, по който се наричат  – Да може да се разсъждава върху тях, да бъдат добре осмислени и да се търсят причинно-следствените връзки за провокирането им, с какво могат да ни бъдат полезни, също така и начините за излизането от тях.  Това е целта на работата с барометъра.

Примерен урок за

Синята зона – когато се чувстваме: 

Тъжни, отчуждени, разочаровани, изтощени, обезнадеждени.

  • Обяснете значението на всяко ново състояние, което въведете в обучителния процес. Направете и обяснете разликите между тях. Не бързайте с въвеждането на нови понятия – нека е сигурно, че няма неясноти и объркване по въведените, преди да продължите напред.
  • Говорейки за емоционални състояния от синята зона – не пропускайте да обяснявате – синята зона на емоциите е свързана с малък разход на енергия и силно чувство на неудовлетвореност. Тези състояния са неприятни, но не хабят от енергията ни. В тях нямаме енергия.
  • Опитайте се да докажете това твърдение с всяка една от въведените емоции. Направете дискусия.

Примерни въпроси:

  1. Какво означава да съм тъжен?
  2. Можем ли да направим тъжна физиономия? Как изглежда един тъжен човек?
  3. Когато съм тъжен – това приятно или неприятно чувство е?
  4. Имам ли много енергия, когато съм тъжен?
  5. Кога за последно бях тъжен?/ Мога ли да разкажа история, в която съм бил тъжен?
  6. Сещам ли се за случай, в който някой друг е бил тъжен?

Подобни дискусии помагат за идентифицирането на типа емоция и правилното и назоваване и разбиране. Една игра с имитиране – на пръв поглед е елементарна, но в нея се добива способността за изразяване на емоция правилно – както и в последствие за правилното идентифициране на емоцията у другите хора.

Със задаването на разнообразни въпроси и провокирането на дискусия по темата, се дава възможност на децата сами да достигат до своите изводи за съответната емоция – голяма или малка енергия има дадено чувство, приятно или неприятно е то. Идеята е в последствие да добият навика сами да разсъждават над емоционалните си състояния, да ги анализират, но и да могат да идентифицират такива в останалите хора. Това ще спомогне за по-добрата им преценка в определени ситуации и избора им на подходящи, печеливши действия спрямо тях.

Какво ни дава синята зона?

Съвет към учителя и родителя:

Повечето деца не харесват когато се чувстват по някакъв начин от синята зона. Дори когато се преструват в играта. За да говорите с тях за емоционалните състояния от синята зона – може да използвате кукли, книги – за да могат да разбират за сините емоции на другите хора – чрез истории.

Опитвайте се да помогнете на децата да измислите заедно начини да помогнете на героите от историите да се чувстват по-малко тъжни.

Когато деца във вашия клас се почувстват в някое от състоянията на синята зона  – опитайте да комуникирате с него, задавайки му RULER  въпроси, за да го напътсвате как да „премине“ през тези чувства. Използвайте описателен език.

Например: 

„Изглежда, че си се натъжил малко. Така ли е?“

„Искаш ли да помислим, върху това, което те натъжи?“

„Често ли се натъжаваш в такива моменти“

„Какво правиш обикновено, когато се почувстваш така?“

„Аз мисля, че заедно можем да намерим решение на проблема, ти как мислиш?“

„Мога да ти помогна, ако поговорим, вярваш ли ми?“

Нужно е търпение – някой деца имат нужда от повече време преди да преминат към зелената или жълтата зона. Бъдете сигурни, че не ги притискате. 

С напредване в изучаването на емоциите от синята зона, е нужно на децата да им бъде обяснено, че това е преди всичко нормално. Всяко едно от емоционалните състояния е напълно нормално. Синята зона е състояние, в което  изпитваме неприятни чувства, но не губим излишна енергия. Зоната е благоприятна за работа над някакъв свой проект – особено ако той включва критино мислене – синята зона го провокира. Състоянията от синята зона ни помагат да изпитваме Съчувствие! 

Начини да излезеш от синята зона

Обсъдете с децата възможни начини да се освободят от влиянието на синята зона по-бързо, за да се почувстват по-удовлетворени.

За да излезеш от синята зона, можеш например да:

  • Да слушаш любима музика, мож би някоя любима песен.
  • Да поговориш с приятел, родител, учител, близък
  • Да се опиташ да направиш няколко физически упражнения с цел тонизиране на тялото.
  • Да използваш техниката на себеговоренето: Опитай се да убедиш себе си, че има позитивна нота в случващото се, и това е с цел да те научи на нещо.
  • Ако има някой друг, който е с теб в момента на влизането ти в синята зона – отдели си време да помислиш за начина, по който той се чувства в момента, когато ти си син.

Важно е да помагаме на децата да добият навика да прилагат тези техники за справяне с емоциите. Упражнения в състояние, в което те са извън силен емоционален заряд – са препоръчителни. 

Упражнения за групов урок:

  • Използвайте карти или друг вид изображения, за да помагате на децата да идентифицират емоции от синята зона.
  • Можете да изпеете песента за Барометъра на емоциите.
  • Нека децата имитират емоциите от синята зона – ползвайки тела, лица и гласове. Гласът на сините емоции е нисък, говорът бавен, може да е придружен с плач. Лицето е намръщено, със събрани и вдигнати вежди, погледът е надолу, челото е сбръчкано. Тялото е отпаднало, раменете са надолу, в него няма енергия.
  • Гледайте картинки на ситуации, които биха могли да ни вкарат в синята зона. Задавайте въпроси – предизвикайте дискусия.
  • Дайте задача на децата да Нарисуват момент от спомените си, в който са се почувствали в синята зона. Задайте въпроси. Дискутирайте.
  • Направете дискусия с 3 до 5 деца, които разказват за свои моменти, в които са изпитвали различни сини емоции.

Виж още:

Барометър на емоциите – Етап втори: Жълтата зона

Подходящ музикален ресурс към урока:

От къде да намерите материали за работа върху развиването на Емоционална интелигентност EQ?

FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл. 

Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ . 

 

2 коментара

Вашият отговор на Барометърът на емоциите – етап втори: урок за Червената зона | ФЪНтазия – детски занимални и школи във Варна Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *