Какво е RULER?

Как, къде и от кого може да се използва тази методика?

Какво е RULER? Как, къде и от кого може да се използва тази методика?

Какво означава абревиетурата RULER?

RULER е абревиатура, символизираща петте основни умения от Емоционалната интелигентност (EQ):

  • Разпознаване  на емоцията – Recognizing
  • Разбиране на емоцията – Understanding
  • Назоваване на емоцията – Labeling
  • Изразяване  – Expressing
  • Регулиране  – Regulating

RULER e много повече от абревиетура

RULER е още базиран на факти и проучвания подход, методика за интегриране на социални и емоционални науки в училища – разработена от Центъра за Емоционална интелигентност в Йейл. RULER методиката е именно онази, която изучава и обучава в основните 5 емоционални умения – Разпознаване, разбиране, назоваване, изразяване, регулиране на емоциите. Десетелития на проучвания, изследвания от най-добрите психолози и педагози в света, сочат, че тези умения са съществено важни :

  • в процеса на  ефективно преподаване и учене;
  • за успешно вземане на адекватни решения;
  • за Физическо и ментално здраве;
  • за успехи в училищната среда, университетска среда
  • Успехи в професионалната сфера
  • Постигане на Щастие  и пълноценност в семейството
  • и много повече…

Интегриран в учебните програми,

RULER създава среда, която е истинско щастливо и безопасно „убежище“ за децата. Вече с успех това се случва повече от десетилетие в напреднали страни като Щатите, Канада и страните от Европа. RULER Има способността да прави това, благодарение на интегрирането на науки за Емоционална интелигентност EQ при децата още от Предучилищна възраст – до гимназиалните класове.

Там където RULER методиката се интегрира, Никога не се пропускат Възрастните в обучителния процес – администратори, педагози, помощен персонал – минават през специални обучения, които ги подготвят да бъдат не просто възпитатели и обучители на децата – но техни събеседници и приятели.

РОДИТЕЛИТЕ да вземат дейно участие в процеса,

е от съществено значение за успешното прилагане на методиката. Родителят трябва да е въвлечен и съпричастен първоначално с изучаваните неща в училище, но именно те имат силата да засилят връзката на родителя с детето и да  го научат  да бъде съпричастен И с емоционалните преживявания на своето дете, трудностите, успехите, мотивите и пр.

По този начин те биха могли да допринесат много положително за бързото и ефективно придобиване на емоционалните умения, които децата изучават в училище. Тяхното участие често започва от най-ественствения въпрос, който родител задава на своето дете:

КАК СЕ ЧУВСТВАШ? 

Всичко в методиката се върти именно около това. Защото понякога отнема време да се стигне до първия отговор на този въпрос. А след него има редица други – Защо?; Какво те накара да се чувстваш така?Какво правиш когато се чувстваш така?; Как мислиш е редно да постъпиш сега?; Какво мислиш ще те накара да се чувстваш по добре?; По-добре ли си сега?; Какво се промени?  и пр… Всичко това е част от процес, имащ за цел да създаде за децата свободна от стрес и напрежение атмосфера, в която да усещат подкрепа в своите преживявания.

Създаването на здравословен климат,

в който децата да могат да учат, споделят, израстват, сприятеляват – е нещо, което подходът RULER  и интегрирането му в учебния процес на стотици цивилизовани страни до момента – вече дава резултат в намаляване на безконтролното агресивно поведение, депресивни състояния и нежелани действия от страна на деца и подрастващи, които малко преди това са били определяни като „безнадеждни случаи“. Системата от обучения действително допринася за промяната на живота не само на обучаващите се деца, но и за техните родители – работейки косвено и с тях.

Липсата на работа върху EQ,

често е една от водещите причини за появата на агресивно и автоагресивно поведение у децата още от най-малка възраст. Общуването с деца, без значение от позицията на педагог, психолог или родител го правим – трява винаги да ни напомня, че те действат, подтиквани основно от емоциите си. Затова е толкова жизнено необходимо те да имат достатъчно познания за нещата, които преживяват, как да ги назоват, разпознаят, как да излизат от състояния, които изразходват голяма част от енергията им и не са им приятни, как да навлизат в състояния, които да ги правят спокойни, продуктивни и способни да разсъждават и мислят. Преди всичко имат нужда да усетят подкрепата на хората до тях в това, за да елиминират стреса и дискомфорта от чувства, които първоначално те дори не знаят как да дефинират. Състояние на неудовлетвореност при едно дете, може лесно да прерастне в гняв, агресия и автоагресия. Това са състояния с висока степен на дискомфорт и огромен разход на енергия, които са изтощителни и унищожителни. Особено ако няма кой да ни ги обясни, кой да ни изслуша, кой да ни подаде ръка в справянето с тях, кой да ни покаже начините да се почувстваме по-добре. 

В тази връзка, психолози и педагози от Центъра за Емоционална интелигентност в Йейл са създали цял инструментариум по подхода RULER – в помощ на родителя и педагога – в отглеждането на емоционално интелигентно дете.

От къде да намерите материали за работа върху развиването на Емоционална интелигентност EQ?

FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл. 

Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ . 

Виж още:

Барометър на емоциите и каксе използва?

Мета-момент – справяне с детската агресия и автоагресия

5 коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *