Езиково развитие при малчуганите от 3 до 7 години

Детски център „FUNтазия“ – Варна организира своите занимални с мисъл за детското развитие в основните направления за всяка възраст на малчуганите. В работата с децата сме заложили такива упражнения, програми и методики, които да спомогнат за важните аспекти от развитието им. По-долу ще намерите полезна информация по темата за развитието от 3 до 7 години включително:

3 години

  • Речта е ясна, разбираема, използват свързващите частици АКО, НО, КОГАТО, речта става все по-богата, могат да разказват истории, словоредът е почти и все по-често правилен;
  • Използва разширени съществителни фрази: “голямо, кафяво куче”;
  • Използва глаголи в продължително време, множествено число;
  • Означава отрицателни като слага “не” или “няма” преди просто съществително или глагол: “Не бебе”;
  • Отговаря на въпроси свързани с познати предмети и събития: “Какво правиш?”, “Какво е това?” и “Къде?”

4 години

  • Използва предлозите “на”, “в” и “под”;
  • Постоянно използва притежателни местоимения: “нейни”, “техни”, “на бебето”;
  • Отговаря на “Чии?”, “Кой?”, “Защо?”, и “Колко?”;
  • Използва сложни структури в изречение: “Котката се мушна под къщата преди да успея да видя каква е на цвят.”;
  • Речта е почти напълно разбираема;
  • Започва правилно да използва минало време на глаголите: “Мама затвори вратата”, “Тате отиде на работа.”;
  • Говори за действия, събития, предмети и хора, които не са присъстващи;
  • Променя тона на гласа си и структурата на изречението, според нивото на разбиране на слушателя: към братчето си бебе “Свърши мляко?”, към майка си, “Бебето всичкото мляко ли си изпи?”;
  • Знае си първото и последното име, пола, имената на братята и сестрите, и понякога телефонния номер;
  • Отговаря подходящо, когато го питат какво да прави, когато е уморено, гладно или му е студено. Рецитира и изпълнява лесни песни и рими.

5 години

  • Има речник от 1,500 думи и повече;
  • Разказва позната приказка, докато гледа картинките в книжка;
  • Определя прости думи според функцията им: подскача топката, спи се в леглото;
  • Разграничава и знае имената на четири до осем цвята;
  • Разпознава смешното в обикновени шеги; измисля си шеги и гатанки;
  • Казва изречения с пет до седем думи; по-дълги изречения не са необичайни;
  • Знае имената на родния си град, рождения си ден, и имената на родителите;
  • Отговаря подходящо по телефона;
  • вика някой когото търсят по телефона, или му предава кратко съобщение;
  • Речта е почти напълно разбираема;
  • Използва подходящо глаголи за бъдеще време;
  • Използва неправилни глаголи в минало време;
  • Използва правилни глаголи в минало време.

6, 7 години

  • Може да разпознава сравнително вярно дясна и лява ръка;
  • Поддържа положителните си убеждения, включително за необясними неща (магия или фантазия);
  • Достига до някакво разбиране за смъртта и умирането; изразява страх, че родителите могат да умрат;
  • Много говори;
  • Обича да разказва шеги и гатанки, често хумора не е много умел;
  • Експерименти с жаргон и ругатни и го намира за смешно;
  • Ентусиазирано и любознателно за обкръжението и всекидневните събития;
  • Може да води разговор като възрастен, задава много въпроси;
  • Научава от 5 до 10 думи на ден; има речник от 10 000 – 14 000 думи;
  • Използва подходящи граматични времена, словоред и структура на изречението;
  • Използва повече езикова, отколкото гневна или физическа агесия, за да изрази недоволство: “Това е мое! Върни ми го, глупак.”;
  • Говори си на глас стъпките, които трябва да направи в обикновени ситуации по разрешаване на някакви проблеми (въпреки, че “логиката” може да е неразбираема за възрастните).