Двигателно развитие при малчуганите от 3 до 7 години

Детски център „FUNтазия“ – Варна организира своите занимални с мисъл за детското развитие в основните направления за всяка възраст на малчуганите. В работата с децата сме заложили такива упражнения, програми и методики, които да спомогнат за важните аспекти от развитието им. По-долу ще намерите полезна информация по темата за развитието от 3 до 7 години включително:

3 години

  • Може да се изкачва и слиза по стълби с редуване на краката без чужда помощ; да скача от най-долното стъпало приземявайки се на два крака.
  • Може да ходи на един крак, като балансира всеки миг.
  • Може да рита големи кръгли предмети.
  • Нуждае се от минимална помощ при хранене.
  • Скача на място.
  • Може да кара малка триколка.
  • Може да хвърля топка през глава; целта и разстоянието са ограничени.
  • Хваща голяма хвърлена топка с две протегнати ръце.
  • Обича да се люлее на люлка (не твърде високо или твърде бързо).
  • Използва по-умело пастели и маркери; рисува вертикални, хоризонтални и кръгли черти.
  • Държи пастела или маркера между палеца, показалеца и средния пръст (трипръстов захват), не в юмрук както по-рано.
  • Може да прелиства по една страница от книга.
  • Обича да строи с кубчета.
  • Строи кула от осем и повече кубчета.
  • Обича да си играе с пластелин; мачка, търкаля и го стиска.
  • Може да започне да използва едната ръка все по-доминантно.
  • Носи съд с течност като например чаша с мляко или кана с вода без да разлива много; излива течност от кана в друг съд.
  • Може да се справи с големи копчета и ципове на дрехите.
  • Мие и си суши ръцете; мие си зъбите, но не изцяло.
  • Обикновено може да контролира напълно ходенето по малка нужда.

4 години

  • Ходи по права линия (очертана с въже или тебешир на пода).
  • Скача на един крак.
  • Кара колело и държи посоката с увереност; заобикаля ъгли, избягва препятствия и насрещен “трафик”.
  • Катери се по стълби, дървета, детски конструкции.
  • Прескача предмети на 12 до 15 см височина, приземява се с двата крака едновременно.
  • Бяга, тръгва и спира, движи се около препятсвтия с лекота.
  • Хвърля топка през глава; разстоянието и целта се подобряват.
  • Строи кули с десет и повече кубчета.
  • Прави форми и предмети от пластелин: сладки, змии, прости животни.
  • Възпроизвежда някои форми и букви.
  • Държи пастел или маркер с трипръстов захват.
  • Рисува и чертае целенасочено; може да има идея на ум, но често се затруднява да я възпроизведе, поради което нарича произведението си по друг начин.
  • Става по-точно в уцелването на гвоздеи и пирони с чук.
  • Нанизва малки дървени топчета на конец.
  • Може да бяга в кръг.

5 години

  • Ходи назад, стъпвайки от пръсти до пета.
  • Слиза и се качва без помощ по стълби с редуване на краката.
  • Може да се научи да прави салта (трябва да се научи как е правилно да се прави, за да се избегнат наранявания).
  • Може да стигне пръстите на краката си без да свива колене.
  • Ходи по гимнастическа везна.
  • Учи се да подскача използвайки различно краката си.
  • Улавя топка хвърлена от 1 м разстояние.
  • Кара триколка, или друга играчка на колела с бързо и умело управление; някои деца се научават да карат колело на две гуми, обикновено с помощни колелета.
  • Може да подскача напред десет пъти поред без да падне.
  • Може добре да балансира на един крак за десет секунди.
  • Строи триизмерни конструкции с малки кубчета гледайки от снимка или модел.
  • Може да нарисува и начертае много форми и букви: квадрат, триъгълник, А, И, О, Е, В, Г, Л, Т.
  • Добре държи молив или маркер; може да започне да оцветява нещо в рамките на даден контур.
  • Може да изрязва по линия с ножица (не идеално).
  • Вече може да се каже коя ръка е доминантна.

6 и 7 години

  • Има все по-добър контрол над двигателните си умения; движенията са по-точни и съзнателни, въпреки че още е налице малко несръчност.
  • Обича енергично да тича, скача, катери и хвърля.
  • Не може да стои спокойно.
  • Времето, през което има внимание нараства; работи по задания за по-дълги периоди от време.
  • Може да конценрира усилията си, но не винаги последователно.
  • Разбира времето (днес, утре, вчера) и обикновени движения (някой неща стават по-бързо от други).
  • Различава сезоните и основните дейности през всеки от тях.
  • Забавлява се с разрешаване на задачи и различни дейности по сортиране като подреждане, пъзели и лабиринти, които включват свързване на букви и думи с картинки.
  • Разпознава да чете някои думи, опитва се да учи думи.
  • В някои случаи детето може да чете добре.
  • Обича да кара колело, да плува, да се люлее, да рита топка.
  • Обича да прави разни нови неща.
  • Размества или обърква някои букви.
  • Може да проследява обекти.
  • Сгъва и реже хартия в прости форми.
  • Може да връзва връзки, върви (на обувки например).