Игра "Познай чувството" с магнитния комплект

Игра „Познай чувството“ с магнитния комплект

Описаната игра е с цел да превърне комплекта в забавен и интересен инструмент за всяко дете. Играта може да се играе с родител и дете, учител и дете, психолог и дете, група от възрастни и деца, група от деца с участие на възрастен и пр.

Важното по време на играта е да не се съсредоточавате в събирането на точки и състезаването! В тези игри победител е всеки, който участва активно, открито и без да подвежда останалите. Губещ е всеки, който опитва да излъже за емоционалните състояния, да ги прикрие или да премълчи. Това може да обясните на играчите, защото това е валидно и в „живия“ живот – ако премълчаваме или лъжем за емоциите пред хората, които са до нас и са готови да ни изслушат – ние залъгваме себе си вредим на самите нас. Ако не обсъждаме емоционалните състояния – ние губим, защото ще ги познаваме по-малко и това няма да ни дава възможности да ги регулираме по най-правилен начин. Ако, обаче, разпознаваме правилните хора, на които да споделим емоционалните си състояния – хората, които искат да ни помогнат и да са съпричастни – ние сме победители, защото това ще ни помогне да се чувстваме по-добре, да сме по-здрави, по-съсредоточени, по-уверени, стабилни и колаборативни.

Играта, а и дискусионните теми, засягат няколко много важни акцента в постигането на висока емоционална интелигентност:

  • Толерантност и съпричастност
  • Приятелство и доверие
  • Екипност и споделеност
  • Подкрепа
  • Концентрираност
  • Търпение

Това са важни качества, които е съществено да споделите на играчите, защото те трябва да ги постигнат и да се придържат към тях по време на игрите.

Ако някой от участниците в игрите не притежава и не се стреми към тези качества – той е губещ в играта, както би бил губещ в реалния живот. И тъй като всички играчи следва да държат на тези качества – другите могат да са толерантни приятели и дадат на губещия нов шанс да поправи нещата, като имат търпението и окажат нужната подкрепа всеки от играчите да се придържа към всички тези качества.

  1. Съберете всички магнитни плочки на масата, без тези, на които не са изобразени части от лице, и ги обърнете с гръб така, че никой да не ги вижда. Отделете предварително онези части, които са уста, ляво око, дясно око, и веждите в четвърта купчинка.
  2. Ако играят двама – всеки от тях тегли по една плочка от различните кучинки, без да я обръща и показва. Ако играят повече – този, който е наред и следващия подред теглят по една плочка от различните кучини, без да я обръщат с лице.
  3. Играчът, който е наред сглобява плочките, така че да се получи цяло лице, и вижда емоцията на тях, без да я показва на другите играчи. Този играч наричаме „разказвачът“.
  4. След това разказвачът трябва да обясни емоционалното състояние на плочките чрез свой разказ, песен или име (на филм, книга, човек или друго), без да използва думи, с които наричаме емоции и чувства. Например сглобява тъжно геройче и обяснението е чрез историята: Вчера се скарах с най-добрата си приятелка и се почувствах…..?
  5. Останалите играчи трябва да познаят емоцията по обяснението на разказвача. За целта могат малко да помислят, след което всеки да каже каква емоция смята, че е изобразена. След като всички се изредят и кажат – разказвачът, който е наред показва на всички картинката от сглобените плочки.
  6. Тъй като едно сглобено лице на геройче от плочките може да се опише с много различни думи за емоцията или чувството, което изобразява – може да използвате барометъра на емоциите от Мини таблата за развитие на ЕИ, с примерни думи-описания, или да поискате от разказвача първо да си помисли за точното име на емоцията, която иска да сподели, а след като другите дадат предположения – разказвачът да каже каква е емоцията и всички заедно да решат кои играчи са най-близо като наименование до нейното име. Идеята за използването на барометъра от таблата за ЕИ, в комбинация с магнитния пъзел – е с цел да добавяте думи и да обогатявате емоционалния речник на своето дете чрез него.
  7. Ако в играта участват деца и възрастни, които могат да пишат – разказвачът може предварително скрито от другите да запише точното наименование на емоцията, за която си мисли, когато види плочките. Съответно останалите, които трябва да отгатнат емоцията също могат да записват предложенията си тайно един от друг.
  8. Ако разказвачът реши да усложни своя разказ и да даде повече подсказки към останалите играчи – може да използва останалите плочки от магнитния пъзел – за чувствата, мислите и действията. Може да ги използва в комбинация – за да конкретизира своя разказ, по време на тази емоция – какви са били мислите, чувствата, решенията му и намеренията му, може да използва и само фрагмент от тях. Съветваме участници над 6 години да тренират използването на целия арсенал от магнитни фигурки, за да се учат да разказват и анализират по-обстойно преживяна емоция, с цел да увеличават нивото си на себепознание, но и да добавят умения в самоконтрола си за в бъдеще.
  9. Ако играят двама и другият е познал емоцията – той печели 2 точки, а разказвачът 1 точка за добро обяснение.
  10. Ако играят група от хора – всеки познал печели 2 точки, а разказвачът печели по 1 точка за всеки участник, който е познал от групата.
  11. В случай, че разказвачът използва име на емоция или чувство в своят разказ – той изгаря и губи 1 точка от неговите общи точки.
  12. Ако обяснението на разказвача не се приеме като достоверно от всички останали – той губи 3 точки от неговите общи точки за това, че ги е подвел.

Играта може да продължи колкото желаете. Може при всеки нов разказвач да не връщате използваните магнитни плочки и да играете докато всички плочки се изчерпят. Може да играете до определен брой точки, например 30 точки.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *