Как да водим „Дневник на емоциите“ чрез комплекта

Как да водим „Дневник на емоциите“ чрез комплекта

Настоящият комплект има за цел да помогне на детето по-лесно и по-комфортно да споделя с близките си как се чувства, за да може това да
даде възможност за разговори, които да помогнат на детето да се почувства по-добре, по-спокойно, по-съсредоточено и т.н.

Описаните тук насоки и инструкции са основни. Те могат да се усложнят и развият с помощта на специалист в работата с деца, с цел да се постигнат по-добри резултати, да се направят
експертни и обосновани изводи за емоционалните състояния на детето, и да се работи най-правилно и целенасочено.

За да водите по-детайлен дневник на емоционалните състояния, разгледайте магнитчетата, на които няма части от лицата на емоциите. Те са разпределени по детайли, , всеки, от които има отношение към сглобената емоция.

Това са магнитчета, които имат за цел да ви насочат към определяне на

  • Чувствата – приятни или неприятни са те
  • Енергията – Много или малко е
  • Контрол – под контрол или извън контрол са чувствата ви
  • Мислите – позитивни или негативни са те
  • Намеренията ви – желание за поправяне или влошаване на ситуацията, отношенията

Подробно сме разказали и разгърнали тези сегменти в DARE Framework от Модела на FUNтазия, който може да изтеглите  от www.EQBulgaria.com. Този тип водене на дневник – може да използвате с по-големи деца и с възрастни.

Основният начин за използване на комплекта е:

  • Поставете комплекта върху метална повърхност и разпилейте фигурите по нея.
  • Обяснете на детето, че това е много интересна игра, която може да играете заедно.
  • Кажете му, че когато иска да покаже как се чувства – може да сглоби  различни по форма части от пъзела в едно изражение, добавяйки му очи, уста, вежди.
  • Обяснете на детето, че след като е сглобило емоцията си от частите, има и други плочки от пъзела, които може да добави към своята емоция. Ако детето е по-малко от 5 годишно – разкажете му какво значат те.
  • Обяснете му, задавайки му въпроси – „Това чувство, което си сглобил, приятно или неприятно е за теб?“ – Съответно изберете тази плочка, която е в синхрон с отговора на детето.
  • Продължете с останалите плочки – „Много или малко енергия имаше в това чувство?“ Изберете една от двете възможности и сложете до сглобеното лице.
  • „Извън Контрол ли бяха чувствата или под контрол“ – Обяснете какво означава това, ако детето не го разбира с реален пример:

Извън контрол е, когато хвърли дистанционното и счупи телевизора, защото не можеше да се владееш. Под контрол означава, че чувството може да е било много силно,като онзи път когато много се натъжи, че отиваш на градина, но не се разплака а ми каза “Ще се видим следобед и ще караме тротинетки, нали?“

  • Продължете с мислите: Позитивни или негативни бяха мислите в тази емоция?
  • За финал – остават намеренията на детето от тази емоция – свързани с отношенията му с другите. „Искаш да поправиш нещата или да получиш подкрепа?“

Всички тези детайли в комбинация към изпитаната емоция и съответно разказаната случка в тази емоция – ви дават една обширна картина за преживяното от детето и влиянието върху него от случилото се. Но всичко това ви дава и варианти да поговорите и да обсъдите различни здравословни варианти за бъдеще.

Това може да се случи и по обратния начин – ако вие желаете да говорите с детето за случка, която е имала неблагоприятен завършек, за да извлечете поуката и познанията от нея, просто сглобете емоция, характерна за случката, която имате предвид и започнете дискусията:

Например:

„Това човече е като теб, преди малко, когато хвърляше неща и счупи любимата си играчка….Така ли е?“ Така ще отворите разговор, който без назидание да насочи детето към изговаряне на чувства, които не може да си обясни, а на вас това ще ви даде повод да обясните и разясните, че емоциите ни може да са всякакви, и това е нормално – но действията, които правим – могат да бъдат добри или лоши. Подкрепете се с примери от своя живот.

Продължете използвайки останалите плочки за контрол, енергия, чувства, мисли, решения. Анализирайте.

 За да ви помогне във воденето на дневник, назоваването на емоционалното състояние по-подробно и коректно  – може да използвате като допълнително помощно средство „Барометъра на емоциите“ и най-вече комплекта Табла за EQ, които ще откриете на www.EQBulgaria.com.

Няколко полезни съвета:

  • Наблюдавайте кога детето използва комплекта, и кога избягва да го прави. Може да установите, че има конкретно поведение – например се чувства по-комфортно, когато го сглобява тайно от другите и не желае да бъде виждано; или използва комплекта само при определени емоционални състояния, а при други – не. Препоръчително е да коментирате тези действия на детето със специалист, за да получите насоки и идеи как да реагирате и по какъв начин да провокирате детето да споделя повече и по-открито ако това е необходимо.
  • Всеки път, когато детето използва комплекта, направете снимка с мобилния си телефон или фотоапарат на това, което е сглобило. Можете да си водите записки към всяка една снимка за това какво се е случило, какво е било цялостното поведение на детето, какво е споделило и какво смятате, че е премълчало. Това може да е много съществена информация в последствие, ако желаете да се посъветвате със специалист.
  • След като видите, че детето е сглобило фигурата, първо му дайте време, за да видите дали ще иска да насочи вниманието ви върху нея, или ще премълчи и ще очаква вие да я видите и да го заговорите. Препоръчително е и това поведение на детето да бъде част от вашите записки.
  • Винаги опитвайте да поговорите с детето, но ако забележите, че то няма желанието – не го насилвайте за разговор. Оставете темата отворена и му споделете, че сте до него ако по-късно иска да поговорите за това. В този момент също може да използвате „Барометъра на емоциите“, ако забележите, че детето се чувства тъжно или гневно – с цел да отвлечете вниманието му от настоящите проблеми и да го насочите към упражнение с „Барометъра“. В тази връзка може да поръчате комплекта табла за EQ от www.EQBulgaria.com и да попитате детето в кой цвят на Барометъра се намира в момента, както и да посочи на кое от геройчетата върху таблото се оприличава.
  • Винаги давайте на детето ясно да разбере, че сте до него в неговите емоционални състояния.

Не се притеснявайте, не прибързвайте с изводите и не се ядосвайте, ако виждате някакви негови реакции – по-скоро може да потърсите съвет от специалист психолог, можете да обсъдите с учителите и близките до детето какво е държанието му в подобни ситуации при тях.

Съветваме ви да съберете максимално много информация и да оставите тълкуването й на специалист. Често родителите имат притеснения, които може да не са основателни и всичко да е наред. Важното е да не оставите тези притеснения да повлияят негативно на детето в резултат от грешни тълкувания.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *