Мнения на психолози и педагози относно развитието на Емоционалната интелигентност при деца в България

Няколко от нашите партньори в работата по ЕИ на децата в България, споделиха своето откровено мнение за важността на емоционалното здраве на децата от най-ранна възраст.

Защо е важна работата върху Емоционалната интелигентност на децата в България?

Попитахме своите партньори в провеждането на най-масовото световно събитие за развитие на Емоционална интелигентност – за първи път у нас – POP – UP Festival в България. Споделяме ви тяхното откровено мнение по темата.

Защо за вас, като професионалисти, е важно да работим над емоционалното здраве на децата?

„За съжаление в България не работим особено в тази посока. В това отношение ние сме длъжници на децата си! Те не получават това знание нито в семействата си, още по-малко в училището… Та нали до скоро да показваш емоции беше проява на слабост!? …. Ще спра до тук, тази тема е много обширна…
Сега е крайно необходимо да дадем тези знания като родители на нашите деца… по-страшното е, че няма как да дадеш нещо, което нямаш! Ето затова смятам, че е добре паралелно с децата да работим и с възрастните! Накратко, с  развитието на  емоционалната интелигентност на децата, те ще са не само по-здрави, но и по-щастливи, ще израснат успяващи и удовлетворени възрастни!“ – Янка Василева, Психолог, гр. Русе, ДЦ „ХЕЙ – ХОП“

„Въпросите за емоционалната интелигентност отсъстват от образователната ни система в предучилищна възраст. Това според мен е сериозен дефицит. Мое лично убеждение е, че в съвременния ни свят  децата имат нужда от разговор, а не от непрекъснато назидаване; имат нужда от споделени занимания, необходимо е да се приучават на търпение и споделяне, на осъзнаване и редовна употреба на „вълшебните“ думички. “ – Мариела Личкова, Директор ДГ „Дружба“, гр. Оряхово

„Емоционалното здраве на децата за мен е на първо място и смятам, че първо върху него трябва да се работи, ако забележим някакво неразположение върху децата. За мен те трябва да умеят да разпознават, както своите емоции, така и на останалите, за да се научат как да реагират в различни ситуации. Да не действат първосигнално, а да обмислят и да се поставят те в тази ситуация и по този начин ще са полезни, както на себе си, така и на всички около тях.“ – Мария Петкова,
СУ „Вела Благоева“, гр. Велико Търново

Грижата за емоционалното здраве е част от цялостната грижа за здравето на детето и е не по-малко важна от физическото му развитие.“ – ОЦ „Авигея“, гр.Пловдив

„Убедена съм, че децата имат необходимост от това да виждат своя „огледален образ” от възрастните, на които имат доверие. За да могат да намерят своето място в големия свят, да могат да изразят себе си по подходящ начин; за да могат да се почувстват приети от другите, те трябва да опознаят и приемат преди всичко своята богата душевност – с цялата пълнота и различни нюанси на преживяванията си. Само възрастните могат да помогнат в това, те да успеят да разграничат отделните си състояния, да се справят със силата на емоциите и тяхната противоречивост.
Когато говорим и обръщаме специално внимание на емоциите още от ранна детска възраст, помагаме развитието на детето по един естествен начин – да усвои преди всичко адаптивни, социални и комуникативни умения. Също така можем да помогнем по един забавен начин да се коригира поведението и да се подобри общуването на детето със свои връстници и възрастни от обкръжението.
В съвременния свят, с развитието на дигиталното, всъщност обеднява и се пренебрегва емоционалното, което се отразява на много аспекти от живота и функционирането на децата – ние като професионалисти трябва да променим тази липса на емоционално общуване и развитие при децата.“ – Петя Узунова – старши специалист „Ранна интервенция” в ЦОП „Св. София

„Защото чрез способността и умението да възприемат, разбират и регулират собствените си емоции, децата придобиват по-добри познания за себе си, за околните и по-добър самоконтрол над своето поведение. “ – Фондация „С-ИВВЕНА“, гр. Пловдив, гр. Пазарджик

„Когато едно дете умее да разпознава емоциите си и  умее  да ги отработва, то може да помага  и на другите да го правят. Емоциите, които изпитваме, са силни и надеждни пътни знаци към самопознание. Задълченото познание в нюансите на емоциите е много добър инструмент към  пълноценното ни общуване с другите.“ – Милена Трендафилова, СУ „Вела Благоева“, гр. Велико Търново

„Детето в предучилищна възраст възприема света повече чрез чувства отколкото чрез мислене. Работата в тази насока му помага да се научи да разпознава емоциите, да даде име на това, което  преживява. А когато преживното има име по-лесно може да се управлява, детето може да овладее средства и механизми за справяне с неприятните емоции и начини да изрази приятните емоции. Емоционалното здраве на децата е гаранция за физическо и психическо здраве, за щастлив и пълноценен живот и за едно по-добро общество.“ – Росица Димитрова, ДГ 68 „Патиланско царство“

„За да бъдат щастливи, пълноценни личности, да общуват качествено и да могат да разбират и подкрепят другите.“ – Педагогически съветник в СУ „Вела Благоева“, гр. Велико Търново

„Не виждам как другояче нашите деца могат действително да бъдат успешни и удовлетворени. Пътят минава през разпознаването и овладяването на емоциите.“ – Петя Петрова, Директор ЧОУ „Монтесори“, гр. Добрич

„За мен като професионалист, който работи с деца и става свидетел на много емоционални преживявания по време на работния ден е изключително важно правилното разчитане на емоциите, познаването им и поведението ни спрямо тях. Емоционалните травми в ранна детска възраст  имат силно неблагоприятен ефект върху здравето на детето. При децата е нужно и важно да се създадат здравословни навици те да разпознават, разбират, описват, изразяват и регулират своите емоции и чувства с помощта на своите близки или хора, на които имат доверие. “ – Психолог, СУ “Вела Благоева“ , гр. Верлико Търново

Екипът на FUNтазия вече над 3 години работи с деца в посока на емоционалното им здраве. От Октомври месец 2018г. бяха създадени и първите авторски материали за развитие на Емоционална интелигентност при деца, които за 4 месеца стигнаха до над 400 български учебни заведения и стотици български семейства.
Ние смятаме, че темата е от съществено значение, не просто защото в цял свят тя е актуална и e обект на множество експертни трудове вече над две десетилетия, но и защото десетките проучвания в ЕС и САЩ доказват красноречиво, че тази работа с децата води до тяхната по-добра концентрация и колаборативност, служи като превенция от актове на тормоз и агресия, подобрява академичната успеваемост и редуцира стреса и емоционалните травми. Дори нашите съседки и институциите им са осъзнали колко е важно това за здравето на нашите деца и обществото, в което живеят.
В работата си върху емоционалната интелигентност имаме честта да работим с авторитетни структури като експертите от Института за ЕИ към Университета в Йейл, професионалистите от „Six Seconds“ и Commmittee for children. В края на 2018г. станахме първата частна организация, която е партньор по Програмата за глобално развитие на ООН до 2030г. Добрата обратна връзка от специалистите у нас ни мотивира да създаваме и адаптираме важните за развитие на ЕИ при децата материали, които вярваме, че ще достигат до все повече български деца и родители.

В нашия професионален блог можете да прочетете експертна информация за работата по EQ с деца, съвети и примерни уроци, както и множество безплатни авторски ресурси в помощ на заинтересуваните по темата.

Специалните песни – „Жълтият танц“ и „Как се чувствам?“, създадени от нашия екип по методиката RULER за развитие на емоционална интелигентност можете да изтеглите в MP3 формат.

Специализираните ни материали за развитие на EQ при деца и повече информация за тях и използването им можете да разгледате и поръчате от тук:

EQ карти с Емоции

Магнитен EQ комплект

Комплект EQ табла

Ако сте преподавател или психолог, който работи с деца – заповядайте в нашата работна група за дискусии, обмен на опит и материали по темата, като ще поддържаме връзка относно проектите, които реализираме и авторските материали на български, които изготвяме по различните EQ методики за работа с деца.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *