Как създадохме среда на доверие, взаимност и колаборация между родители, учители и деца - отзиви от участници в POP - UP Festival 2018 за България

Как създадохме среда на доверие, взаимност и колаборация между родители, учители и деца – отзиви от участници в POP – UP Festival 2018 за България

За първи път в България

През ноември 2018 година екипът на FUNтазия се включи в най-масовото световно събитие за деца развитие на Емоционална интелигентност POP – UP Festival, организиранo от Six Seconds, и подкрепено от UNICEF и ООН. Над 160 държави всяка години се включват в образователните активности, разработени от авторитетни психолози и педагози.

С преведените и адаптирани на български език материали от FUNтазия, България за първи път се присъедини към международната инициатива и над 800 български деца бяха част от фестивалните активности у нас.

Събитието и активностите бяха предназначени за психолози, педагози, родители и деца и имаха за цел да запознаят децата с успешните начини за регулиране на емоциите, общуване с другите без проява на насилие или агресия, толерантност и екипност в общите цели и задачи. 

След като фестивалът се проведе в 25 точки от страната – 25 различни учебни заведения от 14 български града, получената обратна връзка от професионалистите-доброволци красноречиво подчерта, че Фестивалът и участието на България в него е един прекрасен пример за това как може да бъде постиган здравословен учебен климат и ефективна колаборативност между родители, учители и деца. Той е добрият пример, че заедно можем да случваме полезни и вдъхновяващи неща. Вижте огромния албум със снимки, който създадохме, за да споделим и с вас усмивките и емоциите, които отпразнувахме заедно!

Нещо повече – тези 25 учебни заведения и организации доказват още веднъж, че има професионалисти, които работят с отговорност, експертност и сърце с децата ни.

В тази връзка искаме отново да изкажем искрени благодарности на всички колеги – психолози и педагози, които поеха инициативата на местно ниво и работиха с нужната страст и отдаденост към децата. Точно тази добра обратна връзка ни мотивира да работим за българските деца и да продължим да създаваме материали и помагала за развитие на емоционална интелигентност, както и повече инициативи, които да достигат до все повече български деца и родители.

(Можете да изтеглите всички безплатни ресурси от специализирания ни блог за ЕИ ето тук . Ако искате да разгледате информация за платените ресурси, разработени от екипа ни – вижте тук – EQ карти с емоциите, комплект Табла за развитие на ЕИ, Магнитен пъзел „Дневник на емоциите“ .

Попитахме психолозите и педагозите, които бяха наши партньори в организирането на POP UP festival в България:

Какви емоции споделихте заедно по време на празника?

„Преживяванията и емоциите не могат да се опишат с думи – палитра от емоции. Самата аз се изненадах от емоционалната наситеност по време на събитието! За три часа наблюдавах такава динамика и настроение, която ме зареди за дни наред и си дадох обещание да го правя (организирам) и занапред.“  Янка Делева, Психолог, гр. Русе

Родител 1: „Та тази игра (Емо ръцете горе) е сложна и за нас възрастните!“ …гр. Русе

Родител 2: „Уж сме големи, а колко много неща не знаем… Излиза, че децата са по-добри (знаещи) от нас!“ Гр. Русе

Родител 3: „Знаете ли, и аз искам да играя на тези игри, защо не направите и за нас такава група?“ Гр. Русе

Родител 4: „Беше невероятно! Иван идва за първи път тук и се чувства като у дома си! Подари медал на приятелството на много важен за мен човек!“ Самата майка сияеше!“ – Споделено от Янка Делева, психолог, гр. Русе

„На нашия празник основната емоция бе радостта – от срещата, разговорите, игрите, песните и любимото ни занимание – рисуването.“ Мариела Личкова, директор ДГ „Дружба“, гр Оряхово

„На отделните активности Сара беше със своята баба, а Мария – с баща си. Те също бяха активни и се включваха в подкрепа на децата. Споделяха свои лични примери за ситуации с различните емоции – разпенен, тъжен, стреснат, весел, разтревожен, задоволен. Демонстрираха как може да изглежда дадената емоция като я разиграваха по забавен начин. Даваха идеи как момичетата могат да направят свой вариант на Медала за приятелство и помагаха при изработване на отделните детайли, въпреки, че нямаха много възможност за това. Сара и Мария държаха да се справят сами, за да зарадват своите приятелки като изразят приятелските си чувства.
Случи се непредвидено едно от децата да се разстрои и да изрази със сълзи колко е тъжна от това, че не може да нарисува себе си на рисунката в играта „Моята уникалност” – така, както тя би искала. Трудно й беше да се организира във времето, с което разполагаме и да остане доволна от резултата. Това даде повод да поговорим около това, какво е да сме тъжни, какво ни натъжава реално, как може да се справим с тъгата и тревожността.“ – Петя Узунова – старши специалист „Ранна интервенция” в ЦОП „Св. София”, гр. София

„Повечето от децата споделиха, че се чувстват весели и щастливи, но имаше и такива, които споделиха, че се чувстват тъжни, ядосани и сърдити. Заедно обсъдихме в различните ситуации как се чувстваме и как бихме могли да преодолеем неприятните емоции. “ – „Децата обичат Монтесори“, Организатор на събитието: Фондация „С-ИВВЕНА“, гр. Пловдив и гр. Пазарджик

Родител 5: „Развълнувах се и се зарадвах – детето ми е пораснало и се справя само. Радвам се, че споделихме заедно този момент.“ гр. Стара Загора

Родител 6: „Пренесох се в детството. Смях се заедно с децата. Бяхме щастливи, че сме заедно. Благодарна съм, че организираха този празник в детската градина.“ гр. Стара Загора

Родител 7: „Прекрасно беше да чуя смеха на моето дете и на всички други деца и да видя удовлетворението им.“ гр. Стара Загора, споделено от Росица Димитрова, ДГ 68 „Патиланско царство“

„Всичко беше прекрасно, децата се забавляваха и им беше интересно преминаването през активностите (медал на приятелството и познай ЕМО картата). Пяхме и танцувахме заедно. Родителите бяха  щастливи да видят децата си в тези ситуации и им съдействаха във всичко.  Всички се запознаха с цветовете на емоциите, със тяхното значение и родителите откриха за себе си нови начини, с които да помагат на децата, ако са по-тъжни например.“ – Гр. велико Търново, учител СУ „Вела Благоева“

„Споделихме радост, вълнение, усмивки, сълзи, разочарование, прошка цялата гама от емоции, с които се сблъскваме всеки ден самите ние, пряко или косвено. “ – психолог, СУ „Вела Благоева“, гр. Велико Търново

„Радост и благодарност бяха двете водещи емоции, децата не искаха да се приберат след това“ – Петя Петрова, Директор ЧОУ „Мария Монтесори“ , гр. Добрич

Споделено от децата… по време на POP-UP Festival

Попитахме нашите партньори какво ги е впечатлило най-много, споделено от децата по време на фестивалните активности. Отговорите и разказаните истории са наистина стоплящи…

„Сега всички тук сме приятели, нали? А щом се провежда в този час в цял свят, означава, че сме приятели всички участници – от всички краища на света!?“ – гр. Русе, ДЦ „Хей-Хоп“, провели събитието с психолог Янка Делева

Веско (6г) гр. Русе: „Аз си имам вече нов приятел!“

“ Кога ще се съберем пак да си разговаряме?“ – – това питаха децата по време на нашия Pop-UP Festival“ – Споделя Мариела Личкова, директор на ДГ „Дружба“, гр Оряхово

Петя Узунова от „Фондация за нашите деца“ разказва: „В активностите взеха участие две момичета  – Сара, на 8 години и Мария, на 6 години и половина. Те бяха много заинтригувани от различните емоции, които са обозначени на Емо картите. Отделихме малко време в началото, за да ги разгледаме заедно и да ги коментираме. Споделиха за свои примери за ситуации, при които са изпитали някоя силна емоция. Видимо им хареса темата и участваха с искрено желание.
Мария беше особено активна по темата за приятелството; за това, че всички носим своята уникалност и това е хубаво нещо. Тя каза: Ние много си приличаме с моят приятелка Поли. Харесва ни да сме заедно и много си говорим с нея. Ще я помоля и тя да нарисува „Медал за приятелството”.
Накрая двете момичета се прегърнаха за довиждане и си казаха, че искат пак да се видят някой ден. Въпреки, че не се познават, те си допаднаха и успяха да се забавляват заедно. „

„Много се радвах, че мама дойде в детската градина.“ – Стара Загора, събитие с Росица Димитрова

„Забавно ми беше да правя така (показва физиономия) и другите деца да познават какво чувствам.“ Стара Загора, събитие с Росица Димитрова

„Приятно ми беше мама да е до мен, когато рисувах моя приятел.“ Стара Загора, събитие с Росица Димитрова, ДГ 68 „Патиланско царство

„Стана ми много хубаво, защото се смях с приятелите и защото правих медал.“ Стара Загора, ДГ 68 „Патиланско царство

„Бях радостен, защото се забавлявах и се смях много.“ Стара Загора, събитие с Росица Димитрова, ДГ 68 „Патиланско царство

„Желанието им да преминат през това и начина, по който го приеха. Те бяха много отворени към фестивала и споделяха познанията си за емоциите, които опознаха. Казваха, че няма лоша емоция и се опитваха да помогнат, ако някой от тях беше тъжен, например. Дори имаше ситуация, в която едно от децата се разстрои и всички определиха, в коя емоция е. Като най-хубавото беше,че едно от децата без да бъде подтиквано да помогне, отиде и успокои другарчето си.“ – Мария Петкова, учител в СУ „Вела Благоева“, Велико Търново

„Първо бяхме изненадани от големия интерес на децата към картите на емоциите и придружаващите ги ситуации, които ги описват. Оказа се, че на децата им е интересно и важно да обсъждат емоциите, които ги владеят.“ – Петя Петрова, Директор ЧОУ МОНТЕСОРИ, гр. Добрич

„Най-силно впечатление в мен остави не толкова казаното от определено дете, а едно действие от страна на едно момиче, което с малко думи и прегръдка успя да  помогне на един свой съученик да преживее една негативна за негова емоция. Тя го придружи и заедно преминаха през този негативен момент, което беше един доста добър урок, показно, как здравословно и спокойно, може да преминем през една подобна ситуация. “ – Психолог, СУ „Вела Благоева“, Велико Търново

„Полезното беше за мен самата, че по време на подготовката децата  напълно сериозно приеха задачата да се подготвим  за фестивала, като говорим за емоциите и се учим  на различни техники за справяне със сините и зелените емоции. Често чувах спонтанното:
Госпожо, много ми е хубаво на училище!… И на мен!… И на мен!“ – Милена Трендафилова, учител СУ „Вела Благоева“, гр. Велико Търново

„Всички деца бяха много ентусиазирани. Проявиха активно желание за участие в дейностите. Бързо възприеха изложената информация за „Барометъра на емоциите“ и успешно съотнесоха емоциите си спрямо цветовете. Дълго време през деня питаха кой, как се чувства. Беше им интересно как се чувстват и възрастните.  Имат желание отново да има празник, посветен на емоциите.“ – „Децата обичат Монтесори“ Организатор на събитието: Фондация „С-ИВВЕНА“

„Думи на дете, след като изпрати по Вайбър своя медал, изработен за приятел от друга страна: “Госпожо, Ченг ми отговори, че ме обича“ – Образователен център „Авигея“ , гр. Пловдив.

Екипът на FUNтазия беше повече от вдъхновен и мотивиран да бъде заедно с вас в случването на първата подобна толкова масова инициатива за развитие на емоционална интелигентност при деца. Вече знаем, че създаването на среда на доверие, екипност и приятелство може да се случи отведнъж, в такива размери и то не само на думи, но и на дела. Най-важното е, че знаем КАК – защото го направихме заедно, отговорно и отдадено!

През 2019 г. FUNтазия стана стратегически партньор на ООН по целевата линия от Програмата за Устойчиво развитие с авторска инициатива – „Сбирки на FUNтазьорите“. С нея вие и ние ще имаме възможността да разрастнем тази СРЕДА, с поредица от активности, които екипът ни ще осигури на всеки доброволец от страната!

Благодарим ви от сърце за всеотдайната работа и доверие!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *