Как да провокираме любопитството на детето към емоционалната интелигентност?

Ще ви споделим няколко кратки и много ефективни съвета за това как да подтикнете детето или група деца да поискат да работят по развитието на емоционалната си интелигентност с вас

„Знаеш ли какво ми се случи днес?“

Споделяйте с детето си интересна случка от вашия ден по възможност всеки ден. Случка, в която сте изпитали различни емоции и чувства. Това може да провокира вашето дете да споделя с вас свои случки по вашия пример и така да сравните едни и същи емоции при вас и при детето. С какво вашият страх е различен от този на малчугана например. По този начин можете да насочвате вниманието към конкретни емоционални състояния и здравословните решения по време на тези състояния.

Като цяло споделянето на истории е подход, който има доказана ефективност и е важна за връзката ви с детето, защото е базиран на споделяне на съществени, общочовешки емоционални моменти.

Затова – ако през деня нямате достатъчно интересна история за споделяне – потърсете в своето минало.

Игри за опознаване на емоциите

Неслучайно екипът ни е разработил авторски материали за развитие на емоционална интелигентност чрез игри. Такива са комплектът карти с емоции (вижте повече от тук) и магнитен пъзел „Дневник на Емоциите“ (вижте повече от тук), за които сме създали множество авторски игри и упражнения към децата – за индивидуална работа у дома или при специалист, както и за групови активности в учебни или специализирани детски заведения.

Играта провокира интереса на детето, което почти винаги ще откликне с „Да“ на въпроса „Искаш ли да играем една интересна игра?“.

Една от най-базовите игри, които са много забавни и интересни е „Изиграване на Емоциите“. Целта е да покажеш без думи – с тяло и изражения на лицето – дадена емоция.

Комплектът карти с емоции има примерни авторски илюстрации за всяка от емоциите и те са един отличен ориентир за децата в една подобна игра. Как играем с картите? Много лесно. Детето тегли карта и без да я показва на другите, то трябва да им я обясни с мимики и жестове. Този играч, който пръв познае до 1 минута емоцията – печели 1 точка заедно с детето, което обяснява. Който спечели пръв 10 точки е победител в играта. Можете да играете и с по-висок праг на точките, например 20 или 30 точки максимум, стига да не отегчите децата.

Съвети за регулиране на емоционалните състояния

Най-често се използва от учителите в класа, когато се случи вземане на грешно решение от страна на някое дете. С целия клас се обсъжда коя емоция и какви чувства са довели детето до това състояние и са го подтикнали да вземе тези решения. Коментира се взетото решение и предприетото от детето действие под влияние на емоцията в три направления:

  • Дали е здравословно за детето и за останалите, или вреди;
  • Дали не нарушава някое правило или закон;
  • Дали е логично и правилно според общото мнение.

Тук може да се проведе гласуване сред децата от класа или групата в детската градина, като им се поставят тези въпроси и се вземе общо решение на всеки от тях.

Каква усмихната прегръдка!

Важно е преподавателите да не коментират само грешни действия и решения на децата, но и позитивните такива. Т.е. да ги похвалим, когато успяват да регулират емоционалните си състояния и да работят за постигане на една екипна и здравословна среда.

Друг важен момент в груповата работа е да не създавате излишна конкуренция между учениците, а напротив – да се търси екипност. Коментирайте податливостта на детето към дадената емоция индивидуално като негов личен проблем и групово – като проблем на цялата група/клас. Потърсете груповата отговорност за взетите решения и предприетите действия под влияние на емоцията, но без да наблягате на назидателните методи, а наблягайки върху търсенето на най-добри решения и идеи за справяне заедно.

Ами ако бяхте помогнали на вашия съученик да…….. вместо да…… като направите следното:…..“ – предлагайте идеи за обсъждане и провокирайте диалог чрез различни предложения. В крайна сметка идеята е да провокирате интерес – това ще се случи съвсем естествено ако помогнете на децата да се почувстват значими в обсъждането и вземане на групово решение за справяне със ситуацията.

Създайте специално място за успокоение!

Една, за жалост, много слабо популярна у нас, и много силно прилагана техника за справяне с разрушителните емоции – създаване на ъгълче за успокоение.

То може да е цветно и да съдържа всякакви ресурси за емоционална интелигентност и табла със съвети за успокоение и преодоляване на емоциите (научете повече за мета-момент от тук).

Подходящо е да поставите авторските табла на български език за развитие на EQ по методиката RULER (вижте и поръчайте от тук).

Ъгълчето за успокоение е и място за усамотяване и преосмисляне на ситуацията. Често съветваме специалистите, работещи с деца, да поставят огледало с текст край него „Погледни се отстрани и помисли как изглежда най-доброто ти АЗ„. Това „поглеждане отстрани“ е важно.

В тези емоционални моменти на децата всичко е важно, но най-важното е в най-големия им афект да знаят, че могат и е по-добре да ползват ъгълчето за успокоение, ако не са в състояние да се контролират. Така евентуалните негативни решения и реакции на детето в афект няма да наранят другите и него.

В ъгълчето слагаме преградни мебели или стени, за да постигнем възможност за усамотение, мек под за медитативни упражнения за дишане с цел успокояване. Добавяме множество възглавници, на които детето може да си изкара гнева, или да полегне за успокоение. С цел да постигнете истинското усамотяване на детето може да го наблюдавате на камера, и когато е спокойно да го посетите, за да поговорите с него.

Важно е в момента, в който детето е под афект – да го насочите към ъгълчето за успокоение. Не обяснявайте на детето, че това е място за наказание, или че там то бива наказано и изоставено. Изпращайте го и му обяснявайте това местенце като възможност да помисли, да се погледне от страни и да има време да вземе правилни решения.

Не забравяйте, че в момента, в който детето е вече спокойно и смятате, че ще ви обърне вниамние – вие трябва да сте до него, за да обсъдите случката.

Кодекс на поведение и кодекс за емоциите и чувствата ни.

Особено при групи деца, каквито имаме в учебните заведения, това е почти задължително да присъства в помещението, където са.

Създайте собствени "правила за поведение" в класа, групата или семейството

Това е табло, което заедно всички правите, и за него подробно споделяме в комплекта магнити „Дневник на емоциите“ (с комплекта подобно табло се прави под формата на групова игра и дискусия – повече за комплекта вижте от тук).

Таблото има за цел да изградите върху него заедно общностните си правила, които да отговарят на условията, за които говорихме по-горе: постигане на здравословна среда, в която действаме и мислим един за друг, в която сме екипни и всичко което правим не нарушава правилата, които си поставяме и са ни поставени.

За всяко правило, преди да бъде записано на таблото, трябва всички да дадат съгласието си и да обещаят, че ще се стараят да спазват. Всяко правило се обсъжда по няколко начина:

  • Дали е подходящо за всички и дали е изпълнимо за всички;
  • Дали ще помогне за създаване на здравословна, позитивна и екипна среда;
  • Дали е полезно за всички поотделно и като екип;
  • Дали всички са съгласни с него и ще могат да го спазват на практика;
  • Дали е приложимо и не нарушава някой закон или норма на поведение.

Екипът, изработил методиката RULER ни сподели, че именно създаването на подобно табло е първата и най-важна част от работата по развитието на емоционална интелигентност в учебните заведения. Те разглеждат развитието на EQ не само като потребност за децата, но и като потребност за учителите и родителите. Ако възрастните, които се грижат аз децата имат ниска емоционална интелигентност – те не са способни да развиват детската.

Нашият съвет, както и съветът на всички изследователи и професионалисти в областта на EQ, е да помислите за подобно табло, което да градите напред във времето заедно с децата.

Подобно табло може да се създаде в дома и като „семеен кодекс“. Дори е препоръчително също както обособяването на ъгълче за успокоение.

Деца учат деца

Ако обясните на децата (приятелчета, съседчета, съученици и пр.), че всеки от нас изпитва различните емоции в различни ситуации по различни начини, това е достатъчно голям аргумент да ги подтикнете да се учат едно от друго. Например забелязвате, че едно от децата може добре да контролира гнева си в някои ситуации – молите го да обясни как го прави на друго дете, което няма контрол над гневните си състояния в същите ситуации.

Това е важен, дългосрочен и много ефикасен процес, който трябва да си поставите за цел. Изисква много от вашето търпение, но си заслужава по хиляди начини.

Обяснявайте на децата, че други деца ги учат, не защото са по-добри в нещо от тях, а защото така ще им помогнат и ще им споделят опит и важна информация.

В нашите изследвания и работа с деца от България, сме намерили много игрови подходи, с които насочваме едни деца в последствие да работят с други деца по конкретно емоционално състояние и неговото регулиране.

Например играта „Не се връзвай“, при която задаваме задачата на детето „Нещо те ядосва, какво е то?“ и детето конкретизира, след което го питаме „Какво правиш, за да не се вържеш?“. Когато всяко дете каже своето решение, започваме да обсъждаме „Какво се случва, обаче, ако се вържем?“. Тук децата предлагат своите решения да регулират емоцията, за да не надделее тя над техните решения и те да направят грешни избори или да предприемат грешни действия.

Споделете своите подходи за провокиране на интерес към EQ!

Пишете ни на info @ funtazia.bg какви са вашите подходи, споделете снимки или видеа от вашите кътчета за успокоение, вашите табла с „кодекси“ и пр. При ваше желание ще споделим в нашия блог и социалните медии вашите съвети, опит и решения, за да можем заедно да работим по развитието на нашите деца по най-добрите начини!

ONE COMMENT

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *