Благодарност - Примерен Урок за развитие на емоционална интелигентност при деца

Как да помогнем на детето да да има благодарен поглед към света - да разбере за какво и на кого е благодарно?

Благодарност – примерен урок за развитие на Емоционална интелигентност при деца

Предлагаме ви един примерен урок за развитие на Емоционална интелигентност при деца, който можете да проведете в класната си стая или в групата в детската градина. 

Това е темата, която в занималнята на FUNтазия имахме за месец септември – Как да възпитаме благодарност у нашите деца?

В днешния свят е трудно за всяко дете да почувства, че има достатъчно. Винаги изглежда, че сякаш иска още по-хубави дрехи, или по-интересни играчки, или повече време пред телевизора. Разбира се, многобройните проучвания на специалисти в областта са единодушни, че постоянната „нужда за повече“ има своя антидот – и тя се нарича – Благодарност!

„Благодарността е, когато споменът се трупа в сърцето, а не в съзнанието!“ – Лайнъл Хемптън

Да се упражняваме в изразяване на своята благодарност има своите безбройни ползи. В този урок децата ще имат възможността да направят нещо собственоръчно – за нещо, на което са благодарни. После трябва да имат възможността да го подарят на някого, когото обичат!

Цел

Да разпознаят децата за какво са благодарни и да обсъдят, дискутират и коментират темата с останалите.

Инструкции към педагози за провеждане на урока

  • Съберете материали: – За този благодарствен жест ще са ви нужни материали по избор. Всяко дете ще може да събере каквито пожелае материали за своята творба, вие може да му съдействате като разберете идеята на творбата му и му помогнете да избере най-подходящите материали за нея. Ако ще изпращате по пощата тази творба – имайте предвид, че тя трябва да е удобна за изпращане в плик. Разбира се, винаги може да изпратите и колет – ако благодарствената ви творба е толкова голяма 🙂
  • Създайте своето изкуство: – Обяснете на децата, че задачата им е да нарисуват или сътворят това, за което те са благодарни. Едно от нещата, за които те са благодарни, трябва да е човекът, с когото искат да споделят своето изкуство по-късно. Направете дискусия по темата с децата. Насочете ги към мисли в посока за какво и на кого са благодарни. Учителите също могат да се включат в задачата, за да дадат своя пример.
  • Говорете за емоциите си: – По време на създаването на вашите творби, обсъдете с децата какви чувства поражда в тях съсредоточаването върху благодарността. Как чувствата им се променят в зависимост от смяната на различните аспекти от тяхната благодарност – когато мислят за КАКВО и НА КОГО са благодарни.
  • Подарете своето творение: – Това е последната част от упражнението – като творбата може да е подарена на ръка, но не забравяйте да напомните на децата, че ако човекът на когото са благодарни е далеч – могат да изпратят подаръка си.

Въпроси за дискусия:

  • Какви емоции изпитахте по време на създаването на вашето изкуство?
  • Какви емоции изпитахте, когато подарявахте творбата си?
  • Как смятате, че се почувства, човекът на когото сте благодарни, когато получи вашия подарък?
  • Как можете да се фокусирате по-често върху благодарността? какви са начините да обръщаме повече внимание на това?

Съвет към родителите:

Ако искате да работите по тази тема от емоционалната интелигентност на своето дете – можете да опитате нещо много лесно. Опитайте се да си създадете навика всяка вечер на масата да правите дискусия по този въпрос:

За какво си благодарен/а днес и защо?

 

Знаете ли, че…

Хората, които редовно мислят за това на какво са благодарни, разсъждават и анализират своята благодарност, имат много по-висока имунна система, по-ниско кръвно налягане и рядко страдат от болки. 

Според Робърт Емонс (Вероятно най-големият световен експерт в изследването на чувството на благодарност) Благодарността има 2 основни компонента, които той описва в своето есе „Защо Благодарността е добродетел?“

„Първият е потвърждаването на добрината. Ние се уверяваме, че има добри неща в света, които получаваме – подаръци, ползи, услуги.“ – казва Емонс

Вторият аспект на благодарността Емонс обяснява, че се случва, когато ние разбираме, че източникът на тези добри неща е извън нас. Ние разбираме, че други хора, или дори някаква по-висша сила (в случай на по-религиозни светогледи) са ни дали много дарове – малки и големи, за да ни помогнат да получим Сила и благополучие в живота си. 

Тази емоция – благодарността – Емонс определя като „подсилваща взаимоотношенията“, защото тя изисква от нас да разберем, че сме били подкрепени, подпомогнати и приети от други хора.

Тъй като благодарността, като чувство, ни подтиква не просто да оценим даровете, но да искаме да се „отплатим“ за тях – социологът Джорд Симел я определя като „Моралната памет на човечеството“.

Сподели с нас!

Ако идеята за урок ти е допаднала или вече си я приложил/а в своя час – чувствай се свободен/а да ни споделиш история от твоя урок с децата!

За да я публикуваме тук и да вдъхновим повече хора с вашия страхотен пример: Пишете ни на адрес info@funtazia.bg

 

Ако желаете да поръчате табла за работа върху развитието на Емоционалната интелигентност на вашите деца: Свържете се с нас на e-mail: Info@funtazia.bg, или пишете във Facebook страницата ни: https://www.facebook.com/funtazia.bg/

 

Източници:

https://greatergood.berkeley.edu

The Emotional Intelligence Network

 

 

 

2 коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *