Барометър на Емоциите и как да го използваме?

Етап Втори - урок за зеленат зона

Барометърът на емоциите – етап втори: урок за Зелената зона

Втори етап от работата с Барометъра на емоциите

След като сте преминали и отработили добре първите стъпки в работата с Барометъра, можете да задълбочите с разширяване познанията за различните видове емоции във всеки от четирите цвята.

Нека е постепенно, за да е възможно внимателно да се обърне внимание на близки по същността си емоционални състояния – като се направят разликите между тях.

Освен натрупването на познание за начина, по който се наричат  – Да може да се разсъждава върху тях, да бъдат добре осмислени и да се търсят причинно-следствените връзки за провокирането им, с какво могат да ни бъдат полезни, също така и начините за излизането от тях.  Това е целта на работата с барометъра.

Примерен урок за

Зелената зона – когато се чувстваме: 

отзивчив, спокоен, отпуснат, сигурен, доверчив

 

  • Обяснете значението на всяко ново състояние, което въведете в обучителния процес. Направете и обяснете разликите между тях. Не бързайте с въвеждането на нови понятия – нека е сигурно, че няма неясноти и объркване по въведените, преди да продължите напред.
  • Говорейки за емоционални състояния от синята зона – не пропускайте да обяснявате – зелената зона на емоциите е свързана с нисък разход на енергия и слабо чувство на удовлетвореност.
  • Опитайте се да докажете това твърдение с всяка една от въведените емоции. Направете дискусия.

Примерни въпроси:

  1. Какво означава да съм спокоен?
  2. Можем ли да направим спокойна физиономия? Как изглежда един спокоен човек?
  3. Когато съм спокоен – това приятно или неприятно чувство е?
  4. Имам ли много енергия, когато съм спокоен?
  5. Кога за последно бях спокоен?/ Мога ли да разкажа история, в която съм бил спокоен?
  6. Сещам ли се за случай, в който някой друг е бил спокоен?

Подобни дискусии помагат за идентифицирането на типа емоция и правилното и назоваване и разбиране. Една игра с имитиране – на пръв поглед е елементарна, но в нея се добива способността за изразяване на емоция правилно – както и в последствие за правилното идентифициране на емоцията у другите хора.

Със задаването на разнообразни въпроси и провокирането на дискусия по темата, се дава възможност на децата сами да достигат до своите изводи за съответната емоция – голяма или малка енергия има дадено чувство, приятно или неприятно е то. Идеята е в последствие да добият навика сами да разсъждават над емоционалните си състояния, да ги анализират, но и да могат да идентифицират такива в останалите хора. Това ще спомогне за по-добрата им преценка в определени ситуации и избора им на подходящи, печеливши действия спрямо тях.

Какво ни дава зелената зона?

С напредване в знанията относно зелената зона, децата трябва да знаят, че ЗЕЛЕНИТЕ ЕМОЦИИ са прекрасни, за да се почувстват концентрирани, съсредоточени, продуктивни. В зелената зона сме способни да работим всеотдайно, екипно, да даваме или получаваме обратна връзка адекватно и осмислено. Зелената зона е място за размисъл, осмисляне. 

Съвет към учителя/психолога за групови занимания на тема ЗЕЛЕНАТА ЗОНА:

„Ден на пижамата“: 

  • Позволете на децата да дойдат един ден на училище/детска градина с пижами и пантофки.
  • Направете дискусия на тема „как се чувстват в пижамите си сега“
  • Окуражете децата да нарисуват себе си в пижама и да разкажат за различните начини, по които облеклото им ги кара да се чувстват.
  • Обединете рисунките им и създайте КНИГА НА СПОКОЙСТВИЕТО на групата/класа.

АРТ занимания: 

  • Разглеждайте снимки от природата и дискутирайте какви емоции предизвикват те у децата.
  • Слушайте класическа музика, дискутирайте емоционалните състояния, които тя провокира
  • Осигурете арт материали за децата, за да им дадете възможност да пресъздадат свои интерпретации на природни картини и да разкажат как се чувстват.

Време за приказки: 

  • Изберете подходящи приказки, в които персонажите се характеризират с постигане на спокойствие, уравновесеност, доверие, съсредоточеност, разсъдливост и пр. емоционални състояния от зеления спектър.
  • Започнете да задавате въпроси относно персонажите

– Можм ли да кажем, че той/тя е спокоен?

– По какво разбрахте, че е спокоен?

-Как останалите му помогнаха да се успокои?

– Какъв мислите е гласът му, когато е спокоен?

– Как изглежда лицето му, когато е спокоен?

– Можем ли да кажем други думи, с които да обясним, че е спокоен? ( Отпуснат, релаксиран…)

 

  • Окуражете децата да правят имитации на емоционални състояния от зелената зона – с глас, тяло и лица.

МУЗИКА и ДВИЖЕНИЯ

  • Заедно с децата можете да слушате различни стилове музика и да определяте по барометъра на емоциите как ви кара да се чувствате различната музика.
  • Имитирайте движенията на зелената зона – спокойни, бавни, сигурни, премислени.
  • Пейте песничката за четирите цвята от барометърa на емцоиите.

СЪВЕТ КЪМ РОДИТЕЛЯ, УЧИТЕЛЯ, ПСИХОЛОГА: 

Когато дискутурате с децата зелената зона, обяснете им за бебето и как то се учи да прохожда. Бебето първо бавно повдига крачето си, после бавно и внимателно поставя – първо петата, после пръстите. Много бавно. Направете дискусия по този пример. Задавайте въпроси:

  • Защо го прави бавно?
  • Важно ли е да бъде внимателно в тези моменти?
  • Изпитва ли доверие в тези моменти?
  • Важно ли е да изпитва доверие?
  • Кога започва да забързва процеса?
  • В какви моменти се постига напредък, израстване?

Въпроси от този тип, биха помогнали за засилването на наблюдателността и способността за размисъл върху забикалящата среда и хора. Децата в последствие сами трябва да добият навика да си задават такива въпроси и да разсъждават върху възможните причини и отговори.

 

Начини да излезеш от зелената зона

Зелената зона е за емоционални състояния с ниска енергия и слабо чувство на удовлетвореност, благоприятстват съсредотоената работа. Човек не може да прекара дълго време в състояние, без да хаби излишна енергия, но е добре децата да са запознати с различните начини да излизат от зоната.

За да излезеш от зелената зона, можеш например да:

  • Да слушаш музика с много силен бийт.
  • Да постоим прави, за да се тонизираме.
  • Да напраим няколко физически упражнения.
  • Да направим тонизираща разходка на свеж въздух, за да се снабдим с приток на енергия.
  • Използвай Себеговоренето, за да си припмниш вдъхновяващи неща, които те изпълват с мотивация към собствената ти работа.
  • Ако има някой друг, който е с теб в момента на влизането ти в зеленат зона – отдели си време да помислиш за начина, по който той се чувства в момента, когато ти си зелен.

Важно е да помагаме на децата да добият навика да прилагат тези техники за справяне с емоциите. Упражнения в състояние, в което те са извън силен емоционален заряд – са препоръчителни. 

Подходящ музикален ресурс към урока:

От къде да намерите материали за работа върху развиването на Емоционална интелигентност EQ?

FUNтазия е първата организация в България, която работи по подхода RULER, чрез създаването на авторски материали и упражнения на български език за образователната система у нас. Специално за българските деца, адаптирахме голяма част от инструментариума на професионалистите в Йейл. 

Ако сте преподавател, психолог или родител и искате да се свържете с нас, за да ви предоставим наши авторски материали на български език за развиване на EQ – пишете ни през контактната форма на уеб сайта ни, или ни изпратете лично съобщение през страницата ни във Facebook – /www.facebook.com/funtazia.bg/ . 

 

ONE COMMENT

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *