Изкуството в децата...

За Изкуството в децата си говорим с арт-терапевта Андриана Каменова, на гости във FUNтазия

80319c39-bd21-4226-8b06-a32d14fc1bf5Андриана Каменова води едни от най-цветните и релаксиращи часове във FUNтазия – по Изобразително изкуство. Освен художник, тя е школуван арт терапевт, отдаден на идеята  да развива въображението и чувството за красота на децата, като същевременно те да изпитват радост и въодушевление от процеса на работа. Всичко това – усвоявайки основните техники на рисуване. 

„Въображението няма граници.“ – ми казва тя и подрежда по стената във FUNтазия творенията на дечицата от поредния им час по изобразително изкуство в центърчето. И, ДА! Веднъж събудено – то няма предел.  Работи и създава прекрасности.

А тя – Андриана, идва в часовете винаги усмихната и позитивна, със своя неповторим чар и успокоява глас, говори с всяко дете, изслушват си историите, споделят си, и съвсем уж на игра – ТВОРЯТ!  Даже не знаехме, че рисуването може да е толкова лесно, колкото изглежда в тези часове. Но което е по-вълнуващо – самите деца са изненадани от способностите си в края на часа, когато творенията им украсят стените и родителите им възклицават от възторг.

 

Някак си Андриана просто открива и събужда тези заложби у децата, и някак си – не позволява на чисто детското им, цветно, неподправено въображение – да се заспи.

Ето и какво ни сподели днес, в отговор на нашите любопитни въпроси 🙂 a2d47e06-18a2-4a35-9546-d21e6960afc5

С Какво помага рисуването за развитието на детето?

– Рисуването е едно много важно упражнение, с което детето отработва своята фина моторика, визуалната памет и пространственото мислене- изключително важни за развитието на децата.
Как Творбата на едно дете ни говори за неговия емоционален свят?

– Всяка творба независимо дали е на дете или възрастен, дали е изобразително изкуство или музикална композиция, дали е танц- говори за емоционалния живот на твореца и. Емоцията е несъзнаван процес и дали сме обучени да мислим композиционно или в переспектива да създаваме творбите си- винаги има спонтанни елементи и те се проявяват, те подсказват за емоционалния свят на твореца. А при децата спонтанноста е едно от най-изразените им качествата.
Казваш, че изобразителното изкуство помага на детето да изрази себе си. Какво правиш ти като арт терапевт ако изразяването сигнализира за проблеми?

– Много е важно да е ясно що е проблем и за кого е проблем! Ако забележа нещо, което ми е направило впечатление и този елемент се повтаря подтиквам детето то самичко да ми каже какво е това за него. Защото е много вероятно всъщност, този елемент просто да е много важен за него или да му е нещо любимо.
Хубаво ли е всяко дете да рисува, или родителите трябва да стимулират само тези, за които се смята, че имат талант?

-Всички деца имат талант, а рисуването само може да спомогне той да бъде открит. Това е едно прекрасно упражнение както споменах нека да не забравяме, че всички тестове за интелигентност са на базата на пространствено мислене и визуална памет.
Стряскало ли те е някога какво въобажението на децата може да сътвори? Сподели ни.

– В интерес на истината не ме е стряскало, но съм била безкрайно много пъти очарована.
Нашите деца отправят предизвикателство към теб – нарисувай как си представяш един …ПОНГОН..

– Понгон в летяща чиния.

Ето го!

9e8fc395-566b-4d5f-aa85-1753a9d03321
Кажи ни моля те, това живо вълнува две дечица при нас – поне в изобразителното изкуство – може ли котката да е зелена?

– Може разбира се всичко, може да е зелена, синя, да е под водата или с крила. Въображението няма граници.
Можеш ли да нарисуваш едно малко поздравче за ФЪНтазия и за фънтазните ни дечица и техните родители – ей така набързичко, но от сърце .

– Разбира се 🙂

88308159-4025-41c7-8beb-a838a8e16c6f

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *